Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Ambulerende virksomhet, felles kassaapparat

  • Publisert:

Om forståelsen av bestemmelsene i bokføringsforskriften

Skattedirektoratets brev av 28. oktober 2005 til Norske Fotterapeuters Forbund svarer på flere spørsmål om forståelsen av bestemmelsene i bokføringsforskriften.

Vedrørende ny bokføringslov – kontantsalg

Det vises til Deres brev av 13. oktober 2005.

I brevet stilles flere spørsmål om forståelsen av bestemmelsene i forskrift 01.12.2004 nr. 1558 om bokføring (bokføringsforskriften).

Ambulerende virksomhet

Det opplyses at fotterapeuter arbeider flere steder, som f.eks. i ulike private klinikker og/eller i kommunehelsetjenesten. Spørsmålet blir da hvorvidt dette kommer inn under unntaket fra kravet til kassaapparat, jf. bokføringsforskriften § 5-4 første ledd.

Iht. til bokføringsforskriften § 5-4 gjelder unntaket for kravet til kassaapparat bokføringspliktige som driver ambulerende eller sporadisk kontantsalg, som ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp (p.t. totalt kr 182.097) i løpet av et regnskapsår.

Hvorvidt en virksomhet kan karakteriseres som ”ambulerende” må avgjøres etter en konkret vurdering, hvor bl.a. legges vekt på om det drives behandling i egne lokaler, omfanget av behandling som skjer på de forskjellige stedene mv.

Følgende eksempler kan være retningsgivende:

  1. En bokføringspliktig driver virksomhet fra sin klinikk i hjemstedskommunen 3 dager i uken, og fra sin klinikk i nabokommunen 2 dager i uken. Fra begge steder er det kontantsalg. Virksomheten drives i dette tilfellet fra 2 selvstendige forretningssteder, og den har ikke preg av å være ambulerende. Det er følgelig plikt til å ha kassaapparat på begge forretningsstedene.
  2. En bokføringspliktig driver virksomhet fra sitt faste forretningssted 4 dager i uken, mens hun 1 dag i uken foretar behandling på forskjellige aldershjem. Virksomheten på aldershjemmene er etter vår oppfatning ambulerende, og det vil ikke være plikt til å benytte kassaapparat for denne omsetningen. Dette forutsetter at omsetningen fra den ambulerende virksomheten på aldershjemmene ikke overstiger 3G i løpet av et regnskapsår.
  3. En bokføringspliktig driver virksomhet fra sitt eget forretningssted 3 dager i uken, mens hun 2 dager i uken driver fast fra en kommunal institusjon. I dette tilfellet mener vi at behandlingen for den kommunale institusjonen er så regelmessig, og har et så vidt stort omfang, at den ikke kan karakteriseres som ambulerende. Den kan dermed likestilles med eksempel 1 ovenfor.

Skattedirektoratet bemerker for øvrig at alternativet til å benytte kassaapparat, for bokføringspliktige som kommer inn under unntaket i bokføringsforskriften § 5-4, er å dokumentere salget fortløpende i innbundet bok, der sidene er forhåndsnummerert, eller ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag.

Arbeide ved offentlige institusjoner

Ved arbeide for offentlige institusjoner tar fotterapeuten ikke i mot betaling fra hver enkelt pasient, men får oppgjør via administrasjonen. Med kontantsalg etter bokføringsforskriften menes salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering.

I dette tilfellet skjer behandlingen (leveringen) fortløpende, mens betalingen skjer på et senere tidspunkt. Terapeuten kan i dette tilfelle fakturere salget til institusjonen. Kravet til salgsdokumentets innhold fremgår av bokføringsforskriften § 5-1 flg.

Flere enkeltmannsforetak som arbeider i samme klinikk – krav til flere kassaapparat?

Ved noen fotklinikker arbeider det flere fotterapeuter sammen, men hver terapeut har sitt eget enkeltmannsforetak. Det reises spørsmål om hver enkelt må anskaffe seg kassaapparat, eller om det er mulig å benytte felles kassaapparat.

Bokføringsforskriften § 5-3-2 første punktum lyder: ”Bokføringspliktige skal registrere kontantsalg fortløpende på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system og dokumentere kontantsalget ved daterte, nummererte summeringsstrimler (kassaruller) eller tilsvarende rapport, med mindre annet er bestemt i denne forskrift.”

Bokføringsforskriften § 5-3-3 lyder: ”Det skal daglig utarbeides daterte nummererte summeringsstrimler (z-rapporter) eller tilsvarende rapporter over opplysninger som er registrert på kassaapparat, terminal eller likeverdig system. Dette kan skje ved at opplysningene lagres i systemet, slik at rapportene til enhver til kan skrives ut, eller ved at rapportene skrives ut ved daglig opptelling av kassabeholdning. Klokkeslett for utkjøring fra kassaapparatet skal fremgå av rapportene.

Dokumentasjon av kontantsalg sammenholdt med daglig opptelling av kassabeholdning skal dateres og det skal fremgå hvem som har foretatt opptelling av kassabeholdningen. Eventuelle differanser skal forklares.”

Skattedirektoratet er av den oppfatning at regelverket generelt sett ikke er til hinder for at det benyttes felles kassaapparat under følgende forutsetninger:

  1. Omsetningen registreres på en slik måte at z-rapporten(e) viser omsetningen til den enkelte leverandør.
  2. Kontantene holdes atskilt for hver enkelt leverandør, slik at det kan foretas individuelle dagsoppgjør.
  3. Den enkelte leverandør oppbevarer dokumentasjon for sine transaksjoner (kassaruller), enten ved at disse lagres elektronisk i systemet, eller ved at de skrives ut. Det samme gjelder dokumentasjon for dagens omsetning /  kassaoppgjøret (z-rapporter mv).