Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Utleie av solsenger - kontantautomater

  • Publisert:

Om forståelsen av bokføringsforskriften §§ 5-3 flg.

Utdrag av Skattedirektoratets brev av 7. desember 2005 til eier av solsentre.

Bakgrunn

Alle selskapene er ubetjente solsenter hvor det er utplassert kontantautomater. Hvert senter har en vekslingsautomat (SunCash) hvor kunden kan veksle til seg mynter, eventuelt kjøpe solkort (chipskort). Myntene eller solkortet benyttes i automater som henger ved inngangsdøren til hver enkelt solrom, totalt 85 stk. Mellom tre og fem ganger pr. måned tømmes automatene ved hver enkelt solseng for all mynt. Verken de seks SunCash-maskinene eller de 85 automatene gir kunden kvittering. Automatene produserer heller ingen rapporter over omsetningen. SunCash-maskinene har imidlertid en elektronisk registrering slik at det, ved innsetting av et kort i maskinen, kan leses av hvilke beløp som har kommet inn fra hhv. veksling og salg av solkort. Når det gjelder solsengene kan det leses av hvor lang tid den enkelte solseng har gått, og på den måten foretas en beregning av forventet omsetning. I telefonsamtale den 29. november ble det opplyst at verken registrert beløp (SunCash) eller tid (solsenger) nullstilles ved avlesning.

På hvert av solsentrene er det en egen automat for salg av kremer og solbriller. Heller ikke disse automatene gir noen form for kvittering til kunden. Automaten gir heller ingen summer. Inntektene fra varesalget settes inn i banken som egne innskudd. Salget av solkrem utgjør en meget beskjeden del av omsetningen på hvert solsenter.

Det er opplyst at xx har kontaktet leverandørene av solariumsutstyr og brakt på det rene at det ikke finnes maskiner som tilfredsstiller kravene til salgsdokumentasjon i bokføringsloven.

Regelverk

Iht. forskrift 1.12.2004 nr. 1558 om bokføring (bokføringsforskriften) § 5-3-2 skal bokføringspliktige registrere kontantsalg fortløpende på kassaapparat, terminal eller annet likeverdig system og dokumentere kontantsalget ved daterte, nummererte summeringsstrimler eller tilsvarende rapport. Det er også bl.a. krav om at kassaapparatet skal kunne skrive kvittering til kunden for hvert salg. Bokføringsforskriften § 5-3-3 har krav om daglige kassaoppgjør, der dokumentasjonene for dagsomsetningen (summeringsstrimlene fra kassaapparatet) sammenholdes med opptalt kassabeholdning. Avstemmingen skal dateres og det skal fremgå hvem som har foretatt opptellingen. Eventuelle differanser skal forklares.

Skattedirektoratets vurdering

I NOU 2002:20 Ny bokføringslov, pkt. 9.6.1 defineres kontantsalg slik:

  • Med kontantsalg menes salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering.

Det er ikke tvilsomt at salg fra automater er kontantsalg etter denne definisjonen. Imidlertid synes regelverket å forutsette at det er en fysisk person (selger) som betjener kassaapparatet. Det er i forarbeidene ikke drøftet hvilke regler som bør gjelde ved automatsalg, eller ved salg fra selvbetjente salgssteder (kontantkasser). Salg fra automater er imidlertid vanlig forekommende, og kan gjelde bl.a. salg av småvarer som sjokolade, frukt, smørbrød mv, salg av hygieneartikler og utleie av dusj, boblebad og solsenger. Småsalg fra slike automater er i første rekke rettet mot salg til forbrukere, og mottakers behov for dokumentasjon er mindre fremtredende. Dette stiller seg imidlertid annerledes ved salg fra billettautomater, parkeringsautomater og lignende. Slike automater har da også alt overveiende nødvendig funksjonalitet til å skrive kvittering og oppfylle bokføringsforskriftens krav, eller det finnes slike system på markedet. Den videre drøfting gjelder derfor ikke slike kontantautomater.

Etter Skattedirektoratets oppfatning bør det kunne legges til grunn at salg fra kontantautomater som nevnt, som ikke har den nødvendige funksjonalitet til å skrive ut kvitteringer mv., må kunne aksepteres inntil slike automater er tilgjengelig fra leverandør. I slike tilfeller bør også kassaoppgjøret kunne foretas på det tidspunktet automaten tømmes. Det vises for så vidt til at tilsvarende er lagt til grunn i reglene for inntekter fra gevinst- og underholdningsautomater i bokføringsforskriften § 5-3-5. Hensynet til daglig kontroll med kontantomsetningen vil her ikke være like fremtredende som ved ordinær kontantvirksomhet, siden kontantene ikke vil være i omløp i perioden mellom tømmingene.

Når det gjelder dokumentasjon for kontantomsetningen mener Skattedirektoratet at opptalt kontantbeholdning må avstemmes mot tilgjengelige opplysninger fra automaten. Dette kan være registrert beløp iht. telleverk eller registrert bruk (tid) av gjenstanden det betales for. Dersom automaten ikke registrerer slike opplysninger, kan det ved varesalg være et alternativ å etablere et system hvor opptalte kontanter sammenholde med verdien av varer som påfylles. Dokumentasjonen for kassaoppgjøret må vise avstemmingen og underbygges med ev. opplysninger fra automatens telleverk e.l., jf. ovenfor. Oppgjøret skal dateres og det skal fremgå hvem som har foretatt oppgjøret, jf. bokføringsforskriften § 5-3-3 annet ledd. 

Skattedirektoratet understreker at bokføringspliktige kunder ikke kan foreta kjøp fra slike automater med virkning for kostnadsføring og ev. merverdiavgiftsbehandling. Dette er en naturlig følge av at kjøpet i slike tilfeller ikke lar seg dokumentere i samsvar med bokføringsforskriften § 5-5.

Skattedirektoratet legger etter dette til grunn at kontantomsetningen ved solsentrene nevnt innledningsvis kan dokumenters på det tidspunktet automatene tømmes. Det forutsettes at det på dette tidspunkt foretas et dokumentert kassaoppgjør, herunder avstemminger, som nevnt ovenfor. Avslutningsvis bemerkes at det ved utskifting av automater må velges løsninger som tilfredsstiller bokføringsforskriftens krav, så langt slike løsninger tilbys.