Utfyllingshjelp for direkte registrering av a-melding (A10)

Skatteetaten har laget en ny løsning for direkte registrering av a-meldingen (A10). Løsningen er for deg som skal sende inn a-melding uten lønns- eller regnskapssystem.

Du får hjelpen du trenger for å fylle ut a-meldingen inne i den nye løsningen. På denne siden får du supplerende hjelp hvis det er noe du er usikker på.

Løsningen er under utvikling og oppdateres jevnlig. Det vil derfor kunne forekomme mindre avvik mellom veiledningen og løsningen.

Viktig informasjon
Innhold på denne siden:

Forberedelser før du skal rapportere

Hva du skal rapportere er avhengig av hvilken opplysningsplikt du har, men en del informasjon skal nesten alltid med. Sørg for at informasjonen i listen under er lett tilgjengelig når du starter rapporteringen: 

  • Hvem som rapporterer (juridisk organisasjonsnummer).
  • Hvilket virksomhetsnummer (organisasjonsnummer for underenhet) du skal bruke.
  • Hvilken pensjonsinnretning du eventuelt har pensjonsavtale med (om du har dette)
  • Hvilke inntektsmottakere/ansatte du skal rapportere lønn og ytelser for (fødselsnummer eller D-nummer, eller internasjonal identifikasjon).
  • Oversikt over rapporteringsmånedens inntekt, forskuddstrekk, fradrag og utleggstrekk.
  • Arbeidsgiveravgift inklusiv sone, beregningsmåte og avgiftsgrunnlag.

Starte en ny a-melding

Når du har logget inn på a-meldingen, er det flere måter du kan starte en ny a-melding på.

For deg som har sendt a-melding tidligere:

Du kan importere informasjonen fra en tidligere innsendt a-melding når du skal sende inn a-meldingen.

Når du skal begynne å rapportere, kan du velge mellom å importere informasjon fra en tidligere innsendt a-melding, eller å opprette en ny tom a-melding. Deretter velger du måned du skal levere a-meldingen for.

Skjermbilde: Velg mellom å importere informasjon fra en tidligere innsendt a-melding, eller å opprette en ny tom a-melding.

Når du har gjort dette kommer du inn i et oversiktsbilde over den aktuelle måneds a-melding. Har du valgt å importere informasjon fra en tidligere periode vil du se den informasjonen her.

Merk at du ikke kan importere beløp, de må du legge inn manuelt.

Har du rapportert en a-melding før, kan du ta utgangspunkt i en tidligere melding. Da får du med deg ferdig utfylt informasjon om

  • alle inntektsmottakerne/arbeidstakerne
  • typer inntekter (for eksempel timelønn, kilometergodtgjørelse mv.)
  • beregningsmåte for arbeidsgiveravgift og sone for arbeidsgiveravgift.

Beløp må derimot fylles ut fra gang til gang.

Slik går du fram:

  • Velg måneden du skal rapportere for
  • Velg «Ta kopi fra forrige a-melding, og velg hvilken måned du vil kopiere fra»
  • Dersom du heller vil begynne på en tom a-melding velger du «Ny tom a-melding»
  • Fyll inn beløp på inntekt, forskuddstrekk, fradrag og grunnlag for arbeidsgiveravgift.
  • Gjør andre endringer ved behov, for eksempel på inntekt.

 

Skjermbilde: Velge mellom å sende inn tom a-melding eller ta kopi av forrige

For deg som ikke har sendt a-melding tidligere:

Velg virksomheten du vil rapportere for (hovedenhet eller eventuelle underenheter).

Den første gangen blir du bedt om å svare på noen innledende spørsmål. Vi tilpasser a-meldingen basert på hva du svarer på disse spørsmålene. Hva du skal rapportere er avhengig av hvilken opplysningsplikt du har, men en del informasjon skal nesten alltid med.

Du kan hoppe over spørsmål ved å klikke på «Hopp over».

Skjermbilde: Veiledningen du får første gang du starter en a-melding.

For å få en tilpasset a-melding må du svare på følgende spørsmål

  • hvilken måned du skal sende a-meldingen for
  • om virksomheten din sparer til offentlig tjenestepensjon for arbeidstakerne og eventuelt hvilket pensjonsselskap dere har avtale med
    • dette fyller ut feltet for pensjonsinnretning
  • hvor mange arbeidstakere det er i virksomheten
    • dette legger til rette for forhåndsutfylte kort på arbeidstakere
  • om virksomheten betalte ut kontantytelser (lønn, eller tilsvarende) til arbeidstakerne for den måneden du har valgt
    • hvis du klikker «Ja» her må du velge hvilke lønntype(r) arbeidstakerne har mottatt
    • disse lønnstypene blir da forhåndsutfylt på alle de forhåndsutfylte kortene for inntektsmottakere
  • om virksomheten utbetalte andre naturalytelser (goder) – og i så fall hvilke goder - enn lønn til arbeidstakerne i den valgte måneden
    • disse lønnstypene blir da forhåndsutfylt på alle de forhåndsutfylte kortene for inntektsmottaker
  • om arbeidstakerne har mottatt utgiftsgodtgjørelser (har lagt ut penger og lignende)
    • disse lønnstypene blir da forhåndsutfylt på alle de forhåndsutfylte kortene for inntektsmottaker
  • fornavn, etternavn og fødselsnummer, eventuelt d-nummer, for den første arbeidstakeren du vil registrere i a-meldingen

Sørg for at informasjonen i listen over er lett tilgjengelig når du starter rapporteringen.

Klikk på «Opprett tilpasset a-melding» når du har fylt inn de nødvendige opplysningene.Du vil få et oversiktsbilde over opplysningene du har fylt inn så langt. Etter at du har fått forhåndsutfylt deler av rapporteringen må du fylle ut resten av meldingen for å få lov til å sende den inn.

Vi kan ikke forhåndsutfylle arbeidsforholdopplysninger eller beløp for deg. Du må selv gå inn og fylle ut dette, samt arbeidsgiveravgiftsberegningen.  Se del 2 og 3 under Fylle inn og sende a-meldingen for mer informasjon om hvordan du legger til eller endrer opplysninger.

Hvis du må stoppe rapporteringen, kan du velge «Fortsett senere». Da lagres informasjonen du har fylt ut som kladd, og du kan fortsette på kladden ved en senere anledning.

Du kan velge å starte på en ny, tom a-melding fra hovedsiden istedenfor å fortsette på den tilpassede.

Da gjør du følgende:

  • Velg måneden du skal rapportere for og velg «Ny tom a-melding»
  • Her må du fylle ut informasjon om inntektsmottakere/arbeidstakere, inntekter og fradrag
  • Fyll inn beløp på inntekt, forskuddstrekk, fradrag og grunnlag for arbeidsgiveravgift.

Skjermbilde: Oversikt over hovedsiden. Velg hvilken måned du vil sende inn for.

 

Fylle inn og sende a-meldingen

Du må innom disse seks delene for å rapportere og sende a-meldingen:

1 Måned og arbeidsgiver

Her registrerer du hvilken måned (periode) og virksomhetsnummer du skal rapportere for.

Velg hvilket organisasjonsnummer du vil rapportere for. Har du ansatte i virksomheten skal du rapportere på organisasjonsnummeret til en underenhet

Skjermbilde: Velge hvilken organisasjonsenhet eller virksomhetsnummer du skal rapportere for.

 

Er inntektsmottakerne ansatt i forskjellige underenheter, må du sende en a-melding per underenhet per måned. Inntektsmottakerne skal knyttes til den undernenheten de er ansatt i.

Slik gjør du:

  • Opprett en a-melding for hver aktuelle underenhet. Klikk på nedtrekkslisten for å få tilgang til organisasjonsnummer for underenhetene.
  • Velg det organiasjonsnummeret for undernheten du skal registrere a-melding for. 
  • Registrer så en fullstendig a-melding for hver av de aktuelle underenhetene.

Huk av for «Vis slettede enheter», og du vil få opp en oversikt over slettede enheter du kan rapportere på. Velg den enheten du skal rapportere på, og fortsett rapporteringen som vanlig.

Har ikke virksomheten ansatte, og virksomheten ikke er registrert i Enhetsregisteret, kan du sende a-melding uten organisasjonsnummer for underenhet. Du skal da bruke hovedenhetens organisasjonsnummer i feltet "Virksomheten du skal rapportere for".

Merk at dersom du rapporterer uten organisasjonsnummer for underenhet, så kan du ikke rapportere ordinære maritime eller frilans arbeidsforhold, og de ansatte registreres ikke i Nav sitt arbeidsgiver- og arbeidstakerregister.

Du kan lese mer om dette i veiledningen til a-meldingen, under "Pensjon eller andre ytelser"

Velg måneden du skal rapportere for, og om du ønsker å starte på en tom a-melding, eller ta utgangspunkt i en kopi fra en tidligere innsendt a-melding. Lønnen du rapporterer i a-meldingen skal rapporteres for måneden du har utbetalt lønn. Ansatte skal rapporteres fra perioden de har begynt å jobbe til måneden de har sluttet.

 

Velg hvilket selskap du har pensjonsavtale med. 

Slik gjør du:

  • Klikk ja hvis du har en pensjonsavtale med et norsk pensjonsselskap og sparer pensjon for dine ansatte. 
  • Velg pensjonsinnretningen ditt foretak har avtale med. Nedtrekkslisten inneholder de vanligste pensjonsinnretningene i Norge. Trykk så "lagre". 

Finner du ikke selskapet du har pensjonsavtale med?

  • Skriv organisasjonsnummeret til pensjonsinnretningen du har avtale med direkte inn i nedtrekksfeltet og velg "Lagre".
  • Har du avtale med et internasjonalt foretak uten norsk organisasjonsnummer, velger du "Nei". 

Skal du rapportere for flere pensjonsinnretninger?

  • Trykk på "Legg til enda en pensjon", du får opp et nytt felt for å oppgi pensjonsinntretning.
  • Velg pensjonsinnretningen ditt foretak har avtale med, eller skriv organisasjonsnummeret til pensjonsinnretningen du har avtale med direkte inn i nedtrekksfeltet. 

2 Inntektsmottaker

Her registrerer du inntekstmottakere og informasjon som skal knyttes til disse.

Legge til inntektsmottakere:

  • Klikk på «+ Legg til ny inntektsmottaker»
  • Skriv inn inntektsmottakerens fulle navn og inntektsmottakerens fødselsnummer eller d-nummer 

Huk av for internasjonal ID. Da åpnes nye felter for registrering. Fyll inn navn, fødselsdato, ansattnummer, identifikasjonstype, identifikasjonsnummer og land. Til sammen utgjør disse feltene en unik ID for inntekstmottakeren.

Når du skal oppgi identifikasjonstype og identifikasjonsnummer må du bruke ett av fire nummer:

  • Passnummer (eller nummer fra annet godkjent nasjonalt ID kort)
  • Social security number
  • Tax identification number
  • Value added tax identification number

Slik gjør du:

  • Rapporter inntektsmottakeren med internasjonal ID fram til han/hun får norsk ID.
  • Når inntektsmottaker får norsk ID, registrer både internasjonal ID og norsk ID i neste a-melding du leverer.
  • I etterfølgende måneder kan du fjerne avhukingen på internasjonal ID og kan fortsette rapportering med D-nummer / F-nummer

For inntektsmottakere som har D-nummer, og som får tildelt fødselsnummer, kan du bytte direkte fra D-nummer til fødselsnummer fra en a-melding til neste a-melding. Det er ikke nødvendig å oppgi begge numrene. Tilsvarende for ansatte som bytter fødselsnummer eller d-nummer. Det er kun ved internasjonal ID at arbeidsgiver må gjøre en knytning. 

 

Velg type arbeidsforhold du skal rapportere. Valget påvirker hvilke felter som åpnes for videre utfylling.
Hvis du er usikker på hva du skal fylle inn i de ulike feltene så kan du velge linken som tar deg med til veiledningen for dette på skatteetatens sider, eller lese mer om arbeidsforhold i veiledningen til a-meldingen.

Slik gjør du:

  • Velg "Legg til arbeidsforhold"
  • Velg riktig arbeidsforhold for inntektsmottakeren
  • Registrer opplysninger i de åpnede feltene, og velg til slutt "Legg til arbeidsforhold" 

Dersom du har behov for å legge inn mer opplysninger kan du både legge til flere arbeidsforhold, permisjoner og permitteringer. 

Fyll inn ansattdato. Sluttdato og årsak til sluttdato fylles inn når denne er kjent.

Oppgi sluttdato for arbeidsforholdet. Du må også oppgi årsak til sluttdato. Velg årsaken til sluttdato i nedtrekkslisten. Husk at et arbeidsforhold må rapporteres frem til måneden etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Etter det kan arbeidsforholdet slettes.

Velg «Vis flere alternativer» og så «Legg til permisjon» eller «Legg til permitteringer» Da åpnes felter som skal fylles ut. Fyll bare inn informasjon om permisjon eller permitteringer når dette er aktuelt.

Permisjon skal oppgis hvis en inntektsmottaker har hel eller delvis permisjon fra arbeidsforholdet sitt i 14 dager eller mer. Har inntektsmottakeren permisjon skal du ikke sette sluttdato.

Permitteringer skal oppgis hvis en inntektsmottaker er helt eller delvis permittert fra arbeidsforholdet. Dette gjelder uansett lengde på permittering og om permitteringen er innenfor arbeidsgiverperioden.

Fyll inn yrkeskode. Hvis du ikke kjenner yrkeskoden, se oversikt på Statistisk sentralbyrås sider, www.ssb.no/a/yrke/

Fyll bare inn sist dato for endring av stillingsprosent når det har vært en endring.

Fyll inn hvor mange timer som utgjør en full stilling. Du skal ikke fylle inn hvor mange timer inntektsmottaker faktisk har arbeidet. Hvis du ikke vet timeantallet, bruk 37,5 timer.

Fyll inn dato for siste lønnsendring. Hvis det ikke har vært noen endring, bruker du datoen når inntektsmottaker ble ansatt.

Oppgi om den ansatte er fast eller midlertidig ansatt. Velg riktig ansettelsesform i nedtrekkslisten.

Huk av hvis inntektsmottaker faller inn under noen av disse kategoriene: sjøfolk, opphold på Svalbard eller opphold på Jan Mayen. Da åpnes felter som skal fylles ut.

For å slette et arbeidsforhold, velg «Fjern arbeidsforhold», eller søppelkasseikonet. Merk at du må rapportere ordinære og maritime arbeidsforhold hver måned fram til arbeidsforholdet opphører.

Velg blant kontantytelse, naturalytelse eller utgiftsgodtgjørelse, og velg "Legg til". 

Type inntekt

Velg inntekten du skal registrere i oversikten. Du kan filtrere for å begrense alternativene i oversikten, eller søke direkte på den inntekten du ønsker å registrere.

Skjermbilde: Velg type inntekt

Du fjerner inntekter ved å klikke på «Fjern inntekt».

Beløp

Etter at du har valgt type inntekt får du opp felter for å registrere beløp.

Slik gjør du:

  • Fyll inn beløp/verdi.
  • Fyll inn ytterligere informasjon hvis dette kreves. Det vil da åpnes egne felter for dette.
Skal inntekten tas med i grunnlag for arbeidsgiveravgift eller er inntekten trekkpliktig?

Når du velger type inntekt får du informasjon om ytelsen gir grunnlag for arbeidsgiveravgift og/eller er trekkpliktig. For noen inntekter kan du endre den forhåndsvalgte verdien.

Skjermbilde: Fylle inn nødvendige beløp.

Registrer forskuddstrekk og eventuelle fradrag:

Velg "Legg til fradrag eller trekk i lønn", og søk etter den typen fradrag eller trekk du skal registrere.

De vanligste typene fradrag og trekk finner du også som hurtigvalg nederst på siden. Hvis du bruker hurtigvalg tas du rett videre til registrering av beløp.

  • Brakkeleie
  • Fagforeningskontingent
  • Premie til fond og trygd
  • Premie til pensjonsordninger
  • Utleggstrekk

Når  du har lagt inn all nødvendig informasjon på inntektsmottaker må du trykke lagre. 

Slik gjør du:

  • Velg «Legg til ny inntektsmottaker».
  • Registrer opplysninger om neste inntektsmottaker.
  • Husk at du skal rapportere alle inntektsmottakere i en virksomhet (under samme virksomhetsnummer) i samme a-melding.

Slik gjør du:

  • Finn inntektsmottakeren
  • Velg Endre-knappen (blyant-ikonet) for å endre inntektsmottakeren.
  • Velg Slette-knappen (søppelkasse-ikonet) hvis du vil slette inntektsmottakeren.

3 Arbeidsgiveravgift

Her registrerer du beregningsmåte for arbeidsgiveravgift og avgiftsgrunnlag.

For å rapportere arbeidsgiveravgift velger du «Legg til informasjon for beregning av arbeidsgiveravgift». Da dukker det opp et vindu der du skal velge hvilken næring du skal rapportere for. 

Velg beregningsmåte for arbeidsgiveravgift. Her velger du mellom:

  • Generell næring
  • Primærnæring (jordbruk, fiske mm.)
  • Godstransport på vei
  • Sektorunntatt aktivitet (transport- og stålsektor mm.)
  • Svalbard
  • Arbeidstakere utsendt fra USA/Canada
  • For sjøfolk på norske skip i utenriksfart (egen sats per måned per person)
  • Særordning ikke pliktig betaling av arbeidsgiveravgift, for eksempel innen fiske og fangst

Når du har valgt beregningsmåte, vil feltet for å fylle inn sone bli tilgjengelig. Ikke alle beregningsmåter krever at du oppgir sone.

Slik gjør du:

  • Fyll inn sone ved å velge fra nedtrekkslisten.

Hvis du ikke vet hvilken sone du skal rapportere, se oversikt over soneinndeling

Slik gjør du:

  • Fyll inn beløp som grunnlag for å beregne arbeidsgiveravgift i feltet for avgiftsgrunnlag.
  • Sjekk summert beløp øverst på siden. Beløpet er ment som veiledende informasjon og er automatisk beregnet basert på det du har registrert som avgiftspliktig inntekt, summert for alle inntektsmottakerne.
  • Legg eventuelt til annen avgiftspliktig inntekt eller ytelse som ikke er registrert på inntektsmottaker tidligere, men som skal med i grunnlaget (for eksempel inntekt som er under rapporteringsgrensen).

4 Bekreft og send inn

Du får se oppsummeringen av opplysningene du har registrert inn. Her vises beregnet arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og eventuelt utleggstrekk. Du må kontrollere opplysningene du har registrert og huke av for at opplysningene er korrekte.

Oppsummeringen viser oversikt over:

  • Beregning av arbeidsgiveravgift, basert på beløp som ble fylt inn i «Avgiftsgrunnlag».
  • Hva du skal betale av arbeidsgiveravgift for denne måneden.
  • Hva du skal betale av forskuddstrekk for denne måneden.
  • Hva / om du skal betale av finansskatt lønn for denne måneden.
  • Hva / om du skal betale av utleggstrekk for denne måneden.

Hva som vises i oversikten, og summeres, avhenger av hva du tidligere har registrert.

5 Kvittering

Du får en kvittering i nettleseren når du har sendt inn a-meldingen.

Da får du oppgitt et referansenummer som er unikt for denne a-meldingen. Referansenummeret starter med APR.

Du vil i tillegg til denne kvitteringen få en tilbakemelding (A03-melding) i «Innboks» i Altinn.

6 Tilbakemelding

Du får tilbakemelding på a-meldingen du sender inn.

Tilbakemeldingen er resultat av en automatisk kontroll i våre systemer, som kontrollerer oppsettet av a-meldingen. Tilbakemeldingen gir deg oversikt over hva som er rapportert og hvor du eventuelt har avvik som du må rette. Den inneholder også informasjon om betaling av forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, finansskatt på lønn og utleggstrekk inkludert kontonummer og KID-nummer.

Har du sendt inn a-melding for flere virksomheter på ett juridisk organisasjonsnummer inneholder tilbakemeldingen en oppsummering av alle a-meldinger for måneden.

Tilbakemelding uten avvik

Meldinger uten avvik betyr at den automatiske kontrollen i våre systemer ikke har funnet feil.

Tilbakemelding med avvik som må kontrolleres

Sjekk opplysningen i a-meldingen og rett opp hvis det er feil.

Tilbakemelding med avvik som må rettes

Sjekk opplysningen i a-meldingen og rett feil innen ordinær frist.

Slik retter og sender du inn a-meldingen:

  • Velg «Endre a-melding»
  • Finn fram til feltene du skal rette. Velg Rediger-knappen (blyant-ikon) for å gjøre endringer.
  • Husk å justere avgiftsgrunnlaget og fylle inn beløp basert på endringer du har gjort.
  • Huk av for at du bekrefter at opplysningene er riktige
  • Send korrigert a-melding, også kalt erstatningsmelding.

Når du retter opp i feil må du sørge for at a-meldingen du sender inn er fullstendig. Det vil si at den må inneholde all informasjon som skal rapporteres for måneden. Husk at når du bruker A10 er det bare den siste innsendte meldingen som gjelder for måneden.

Andre oppgaver

Slik gjør du:

  • Velg hvem du skal rapportere for
  • Velg underenhet du skal rapportere for
  • Velg "Opprett ny tom a-melding" for måneden du vil rapportere
  • Eller velg "Send inn a-melding for en annen måned"
  • og velg "Opprett en ny, tom a-melding
  • "Legg til arbeidsgiveravgift"
  • Fyll inn informasjon om arbeidsgiveravgift
  • "Gå videre" til bunnen av skjema
  • Kontroller opplysningene og huk av for "Jeg bekrefter at de oppgitte opplysningene er riktige"
  • Send inn skjemaet

Slik gjør du:

  • Velg hvem du skal rapportere for
  • Velg underenhet du skal rapportere for
  • Velg "Opprett ny tom a-melding" for måneden du vil rapportere
  • Eller velg "Send inn a-melding for en annen måned"
  • og velg "Opprett en ny, tom a-melding
  • "Legg til finansskatt på lønn"
  • "Gå videre" til bunnen av skjema
  • Kontroller opplysningene og huk av for "Jeg bekrefter at de oppgitte opplysningene er riktige"
  • Send inn skjemaet

Slik gjør du:

  • Velg hvem du skal rapportere for
  • Velg underenhet du skal rapportere for
  • Velg "Opprett ny tom a-melding" for måneden du vil rapportere
  • Eller velg "Send inn a-melding for en annen måned"
  • og velg "Opprett en ny, tom a-melding
  • "Legg til arbeidsgiveravgift"
  • Fyll inn informasjon om arbeidsgiveravgift
  • "Gå videre" til bunnen av skjemaet
  • Kontroller opplysningene og huk av for "Jeg bekrefter at de oppgitte opplysningene er riktige"
  • Send inn skjemaet

Slik gjør du:

  • Velg hvem du skal rapportere for
  • Velg underenhet du skal rapportere for
  • Trykk “Endre a-melding" eller “Fortsett på kladd” for perioden du ønsker å slette.
  • Fjern inntektsmottakere, hvis aktuelt, ved å benytte "fjern" ikonet.
  • Fjern opplysninger om arbeidsgiveravgift, hvis aktuelt, ved å benytte "fjern" ikonet.
  • Fjern opplysninger om pensjonsavtale, hvis aktuelt, ved å benytte "fjern" ikonet.
  • "Gå videre" til bunnen av skjemaet
  • Kontroller opplysningene og huk av for "Jeg bekrefter at de oppgitte opplysningene er riktige"
  • Send inn skjemaet

Slik gjør du:

  • Velg hvem du skal rapportere for
  • Velg underenhet du skal rapportere for. Viktig at det stemmer med a-meldingen du ønsker å korrigere.
  • Trykk “Endre a-melding" eller “Fortsett på kladd” for perioden du ønsker å endre.
  • Gjør ønskede korreksjoner og trykk lagre. A-meldingen som nå sendes inn vil erstatte tidligere a-melding for samme periode fra samme underenhet, du må derfor sørge for at all informasjon du ønsker innsendt for perioden er fylt ut.
  • Trykk “Gå videre” i bunn av skjema.
  • Huk av for at du “Bekrefter at de oppgitte opplysningene er riktige”
  • Trykk “Send inn” i bunnen av skjemaet
  • Trykk “Tilbake til oversikten”
  • Oversikten vil vise korrigert a-melding. Etter noen sekunder vil det være mulig å bruke “Se innsendt a-melding" og “Se tilbakemelding”.

Dersom du rapporterer arbeidsforhold i Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret kan du enkelt importere denne informasjonen inn i den nye løsningen, slik at du ikke trenger å registrere dette to ganger. Dersom dette gjelder deg, vil du få opp en link på oversiktssiden som tar deg med til Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret.

Den nye løsningen er integrert med Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret, slik at du kan rapportere alle opplysninger på ett og samme sted. For å registrere en ny arbeidstaker, velg «Registrer arbeidstakere nå».

Er du usikker på hvordan du går frem, kan du laste ned brukerveiledningen til Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret nederst på siden.

For å importere arbeidstakere fra Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret inn i a-meldingen, velg «Importér arbeidstakere fra Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret».

Da får du opp en liste over alle arbeidstakere du har registrert i Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret. Her kan du velge hvilke arbeidstakere du ønsker å importere inn i a-meldingen for den aktuelle måneden.
Velg til slutt «Importér arbeidstakere».

Trenger du hjelp?

Dersom du har spørsmål kan du kontakte oss på telefon eller skriftlig. 

Du finner kontaktinformasjon her: kontakt oss