Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

SKD-melding

Endringer i Stortingets vedtak om merverdiavgift og investeringsavgift for budsjetterminen 2001

  • Oppdatert: 08.01.2018
  • Avgitt 11.07.2001

Skattedirektoratets melding nr. 14/01, 11. juli 2001.

Tjenesteytere som blir merverdiavgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen 1. juli 2001, er fritatt fra plikten til å betale investeringsavgift.

1.Innledning
Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2001 vedtok Stortinget 15. juni 2001 å frita tjenesteytere som blir avgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen fra plikten til å betale investeringsavgift. Det vises til Innst.S. nr. 322 og 325 (2000-2001).

Endringsvedtaket lyder slik:

A.

Vedtakets kapittel II § 1 nytt annet ledd skal lyde: Tjenesteytere som blir merverdiavgiftspliktige etter første halvår 2001 som følge av lov 21. desember 2000 nr. 113 om endring i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift med senere endringer, skal ikke betale avgift på investeringer mv.

B.

Endringene får virkning fra 1. juli 2001.

Vedtaket innebærer at tjenesteleverandører som blir avgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen ikke skal betale investeringsavgift i perioden fra 1. juli 2001 og fram til 1. april 2002 da investeringsavgiften oppheves for alle. Fritaket omfatter alle virksomheter som ikke tidligere hadde plikt til å være registrert i avgiftsmanntallet og som blir avgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen.

2. Nærmere om avgiftsfritaket
Generelt
Etter ordlyden i Stortingets vedtak skal fritaket for investeringsavgift kun gjelde for tjenesteytere på områder som først blir merverdiavgiftspliktige som følge av reformen fra 1. juli 2001. Et slikt fritak omfatter derfor ikke næringsdrivende innen tjenesteområder som allerede er merverdiavgiftspliktige etter gjeldende rett, og heller ikke nyetablerte virksomheter på disse områdene. F.eks. skal frisører, herunder nyetablerte frisører etter 1. juli, fortsatt betale investeringsavgift etter de regler som gjelder frem til 1. april 2002. På den annen side vil fritaket gjelde både eksisterende virksomheter som blir merverdiavgiftspliktige fra 1. juli 2001 og senere igangsatte foretak som blir avgiftspliktige som følge av merverdiavgiftsreformen. Eksempelvis vil et solstudio slippe å betale investeringsavgift, uansett om det etableres før eller etter 1. juli 2001.

Virksomheter med utvidet avgiftsplikt som følge av reformen
Virksomheter som er registrert i avgiftsmanntallet per 30. juni 2001 og som får sin avgiftspliktige virksomhet utvidet som følge av reformen, omfattes også av fritaket, men bare for anskaffelser til bruk i den "nye" avgiftspliktige virksomheten. For eksempel vil en frisørsalong som også driver solarium, bare være fritatt for anskaffelser til solariet. Anskaffes driftsmidler til frisørsalongen, skal investeringsavgift beregnes etter de alminnelige regler. Ved fellesanskaffelser (driftsmidler til bruk under ett), for eksempel kontorutstyr, skal det beregnes investeringsavgift av en forholdsmessig andel av kjøpesummen. Virksomheten vil måtte fordele beregningsgrunnlaget på samme måte som de tidligere fordelte inngående avgift.

Tidligere frivillig registrerte virksomheter
Enkelte virksomheter som blir omfattet av den generelle merverdiavgiftsplikten for tjenester fra 1. juli 2001, har hatt anledning til å registrere seg frivillig etter merverdiavgiftsloven § 28 a. Dette gjelder for eksempel regnskapsbyråer, revisjonsbyråer, vareagenter og private planleggingskonsulenter.

Disse virksomhetene omfattes av Stortingets vedtak om fritak for investeringsavgift. Begrunnelsen for dette er at registrering i avgiftsmanntallet for disse tjenesteyterne tidligere var basert på frivillighet, og ikke en plikt som er tilfellet etter 1. juli 2001.

Frivillig registrering for utleiere av bygg eller anlegg (Forskrift nr. 117)
Etter de regler som gjaldt frem til 1. juli 2001 var det kun adgang til å frivillig registrere seg for oppføringskostnader av bygg eller anlegg (forskrift nr. 80). Etter 1. juli ble denne ordningen betydelig utvidet. I tillegg til oppføringskostnader, er også reparasjon og driftsomkostninger omfattet av den frivillige registreringsordningen (forskr. nr. 117). Selv om forskriften er en oppfølging av hva som ble uttalt i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001), er utvidelsen av ordningen med frivillig registrering av utleiere ikke en direkte følge av at det innføres en generell merverdiavgiftsplikt på tjenester. Utleie av fast eiendom omfattes etter 1. juli fortsatt ikke av merverdiavgiftsloven. Registrering av utleiere av bygg/anlegg er basert på frivillighet. Det foreligger en rett, men ikke plikt, til registrering i avgiftsmanntallet.

Finansdepartementets har uttalt at investeringsavgiftsfritaket, slik det er formulert, ikke omfatter de som blir frivillig registrert etter forskrift nr. 117.

Nullsatsede virksomheter
Noen virksomheter får etter merverdiavgiftsreformen nullsats. Dette gjelder for virksomheter som driver personbefordring med luftfartøy og produksjon og omsetning av elbiler. Disse virk-somhetene har dels stått utenfor merverdi-avgiftssystemet (persontransport med fly), og dels vært avgiftspliktige før reformen (el–biler).

Virksomheter med omsetning av tjenester som gjelder personbefordring med luftfartøy, vil omfattes av investeringsavgiftsfritaket. Disse anses som avgiftspliktige selv om de er fritatt for beregning av merverdiavgift av omsetningen.

Virksomheter med produksjon og omsetning av el–biler anses ikke som nye avgiftspliktige etter reformen, og vil følgelig være underlagt de gjeldende regler for investeringsavgift frem til 1.april 2002.

Stortingets vedtak om merverdiavgift og investeringsavgift for budsjetterminen 2001 se: Skattedirektoratets meldinger, Av. nr. 10/2000, 18. desember 2000.