Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

SKD-melding

Statsbudsjettet 2013 – Endringer i merverdiavgiftsloven og forskriften

  • Oppdatert: 18.01.2018

SKD-melding nr. 12/2012 omhandler endringene i merverdiavgiftsregelverket i forbindelse med statsbudsjettet for 2013. Merverdiavgiftssatsene er uendret.

Merverdiavgiftsfritaket for tjenester som gjelder offentlig vei og baneanlegg oppheves med virkning fra 1. januar 2013.

Fra samme tidspunkt gjeninnføres refusjonsadgangen for utenlandske transportører som kun har avgiftsfri transport i Norge.

Det innføres en plikt for drosjesentraler til å gi opplysninger om tilknyttede drosjeeieres omsetning mv. til skatte- og avgiftsmyndighetene.

For å få felles saksbehandlingsregler på skatteetatens forvaltningsområder er det fastsatt en ny forskriftshjemmel i merverdiavgiftsloven.

Endring av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift

Det er ingen endringer i satsene for merverdiavgift.

I statsbudsjettet som ble lagt frem 8. oktober 2012 foreslo regjeringen Stoltenberg II enkelte endringer i blant annet merverdiavgiftsloven. Det ble ikke foreslått endringer i satsene for merverdiavgift.

Lovendringene og Stortingets vedtak om merverdiavgift for budsjettåret 2013 følger som vedlegg til denne meldingen.

Det vises til Stortingets avgiftsvedtak 27. november 2012 og lov 7. desember 2012 nr. 78, jf. Prop. 1 LS (2012-2013), Innst. 3 S (2012-2013) og Innst. 4 L (2012-2013).

I proposisjonen omtales også Finansdepartementets arbeid med utredning knyttet til en aktivitetsskatt innenfor finansiell sektor.

Som følge av de nye lovbestemmelsene har Skattedirektoratet fastsatt endringer i merverdiavgiftsforskriften, jf endringsforskrift 10. desember 2012. Forskriftsendringene følger også vedlagt.

1 Opphevelse av merverdiavgiftsfritaket for offentlig vei og baneanlegg
1.1 Innledning
Merverdiavgiftsfritaket for offentlig vei ble i sin tid innført for å redusere konkurransevridningen i veisektoren. Etter at produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut i eget statsaksjeselskap ble konkurransevridningene langt på vei nøytralisert. I tillegg kommer at kommuner og fylkeskommuner gjennom den generelle kompensasjonsordningen får kompensert merverdiavgift som påløper ved bygging, vedlikehold mv. av kommunale og fylkeskommunale veier. Fritaket medførte også en rekke avgiftsmessige kompliserte avgrensningsspørsmål.

Også fritaket som gjelder baneanlegg har mistet mye av sin betydning etter at persontransporttjenester ble merverdiavgiftspliktig. Fritaket reiste, i likhet med veifritaket, en rekke vanskelige avgrensningsspørsmål.

1.2 Konsekvenser av opphevelsen
Opphevelsen av veifritaket vil medføre økte kostnader for Statens vegvesen ved bygging og drift av riksvei. De økte kostnadene vil bli kompensert gjennom økte bevilgninger over statsbudsjettet. Det blir ingen reell kostnadsøkning for kommuner og fylkeskommuner siden disse får kompensert merverdiavgiften gjennom kompensasjonsordningen. I den utstrekning private som ikke er merverdiavgiftspliktige, bygger offentlig vei, vil opphevelsen av veifritaket innebære en reell kostnadsøkning.

Opphevelsen av fritaket for baneanlegg vil i utgangspunktet ikke medføre økte kostnader, men kun en likviditetsulempe. Det motsatte kan være tilfelle dersom den som yter persontransporttjenestene ikke er den samme som eier baneanlegget. Kostnadsøkningen avhjelpes ved at ordningen med frivillig registrering i Merverdiavgiftsregisteret er utvidet.

1.3 Lov- og forskriftsendringene
Merverdiavgiftsloven § 6-7 som gjaldt offentlig vei og § 6-8 som gjaldt baneanlegg er opphevet. Også merverdiavgiftsloven § 4-8 om forenklet beregningsgrunnlag ved anbudsarbeider er opphevet.

Videre er tilhørende bestemmelser i merverdiavgiftsforskriften, § 4-8-1 og §§ 6-7-1 til 6-8-4, opphevet.

Det er i merverdiavgiftsloven § 2-3 femte ledd innført en ordning med frivillig registrering av næringsdrivende og offentlig virksomhet som mot vederlag stiller baneanlegg til disposisjon for persontransportvirksomhet. Ordlyden avviker fra ordlyden i § 2-3 første ledd. Dette er tilsiktet fordi ordningen også skal omfatte tilfeller hvor råderetten over baneanlegget ikke er tilstrekkelig til å klassifiseres som utleie.

Utvidelsen av ordningen med frivillig registrering medfører også en endring i merverdiavgiftsloven § 3-11 annet ledd bokstav k.

1.4 Ikrafttredelse
Endringene trer i kraft 1. januar 2013 og det er bestemmelsene på leveringstidspunktet som er avgjørende for avgiftsplikten, jf. merverdiavgiftsloven § 22-1 første ledd.

2 Utenlandske transportører – gjeninnføring av refusjonsordningen 2.1 Innledning
Etter merverdiavgiftsloven 1969 ble det praktisert en ordning hvoretter utenlandske transportører som utelukkende utførte avgiftsfri transport direkte til eller fra Norge, ikke hadde plikt til å registrere seg for merverdiavgift. Transportørene kunne i stedet etter de alminnelige regler søke refusjon av påløpt merverdiavgift. Ordningen ble ikke videreført i merverdiavgiftsloven 2009. Dette innebar at transportører som hadde avgiftsfrie transporttjenester her i landet som oversteg 50 000 kroner, ble pliktige til å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. Gjennom registreringen ville de oppnå fradrag for inngående merverdiavgift.

2.2 Bakgrunn for gjeninnføring av refusjonsordningen
Registrering i Merverdiavgiftsregisteret innebærer administrative kostnader for de utenlandske næringsdrivende, blant annet fordi utenlandske næringsdrivende uten forretningssted eller hjemsted i Norge, må registrere seg ved representant. En registrering er derfor normalt mer krevende og dyrere enn en ordning med refusjon. En refusjonsordning gir også bedre kontroll med utbetalingene siden salgsdokumentene skal vedlegges søknaden.

2.3 Lov- og forskriftsendringer - overgangsregel
Refusjonsordningen følger nå av merverdiavgiftsloven § 10-1 tredje ledd.

For utenlandske næringsdrivende som likevel måtte ønske en registrering i Merverdiavgiftsregisteret er det åpnet for at de kan frivillig registreres, jf. merverdiavgiftsloven § 2-1 syvende ledd.

Følgende overgangsregel gjelder for refusjonsordningen:

Næringsdrivende uten forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet og som kun har hatt omsetning som omfattes av § 6 -28, har rett til refusjon av inngående merverdiavgift for 2010, 2011 og 2012 dersom a) vilkårene i § 10 -1 tredje ledd er oppfylt, b) søknad ble framsatt innen søknadsfristen og c) den næringsdrivende ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret.

Rett til refusjon gis for 2010, 2011 og 2012. I dette ligger det at plikten til å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret ikke gjelder for denne perioden slik at innvilgede refusjoner ikke skal omgjøres.

Praksis med utbetaling av refusjon til utenlandske transportører opphørte 12. desember 2011. Det er således ikke utbetalt refusjoner etter denne dato. Det er fastsatt endring i merverdiavgiftsforskriften § 10-1-2 første ledd slik at søknadsfristen for 2011 er 1. mars 2013. Søknader for 2011 som blir fremsatt innen 1. mars 2013 vil derfor være innenfor søknadsfristen etter overgangsregelen bokstav b. For 2012 vil søknadsfristen etter de alminnelige regler være 30. juni 2013.

2.4 Ikrafttredelse
Lovendringen trer i kraft 1. januar 2013.

3 Drosjesentralers opplysningsplikt Kontroller i drosjenæringen i Oslo har avdekket at store deler av omsetningen blir unndratt merverdiavgift og skatt. Det er på denne bakgrunn innført en rapporteringsplikt for drosjesentraler. Sentralene plikter å innberette opplysninger om tilknyttede drosjeeieres omsetning mv. til skatte- og avgiftsmyndighetene én gang i året. Rapporteringsplikten følger av merverdiavgiftsloven ny § 16-8. Frist for innlevering vil bli fastsatt i forskrift.

Endringen trer i kraft 1. januar 2013.

4 Virksomhetskontroller
I ligningsloven og folketrygdloven er det hjemler til å fastsette forskrifter om saksbehandling ved kontroller. For å få felles saksbehandlingsregler for kontroller på alle Skatteetatens forvaltningsområder er det i merverdiavgiftsloven og skattebetalingsloven tatt inn likelydende hjemler til å fastsette forskrifter om gjennomføringen av virksomhetskontroller, jf. merverdiavgiftsloven § 15-11 nytt femte ledd og skattebetalingsloven § 5-13 nytt tredje ledd.

Merverdiavgiftsloven § 13-3 første og annet ledd er endret slik at det fremkommer at merverdiavgiftsloven § 15-11 femte ledd ikke skal gjelde for innførselsmerverdiavgift.

Endringen trådte i kraft straks.

5 Endringer i Stortingets vedtak om omregistreringsavgift.
I merverdiavgiftsregelverket legges det til grunn at dersom selger tar tilbake et kontraktsstridig kjøretøy, har det ikke skjedd en omsetning i avgiftsmessig forstand. Selger kan derfor tilbakeføre utgående merverdiavgift som ble beregnet ved salg av bil 1. Først ved levering av bil 2 har selger oppfylt sine forpliktelser i henhold til avtalen og det er på dette tidspunkt det skjer en avgiftspliktig omsetning.

Etter Stortingets vedtak om omregistreringsavgift § 2 bokstav j gis det fritak for omregistreringsavgift når et kjøretøy tas tilbake av selger som følge av heving. Bestemmelsen er nå utvidet til også å omfatte omleveringstilfeller som nevnt. Dette innebærer at selger ved omsetning av bil 2 skal beregne merverdiavgift, og at det ikke påløper omregistreringsavgift. Forskrift 2. juli 1986 nr. 2 om omregistreringsavgift § 6 nr. 8 er endret tilsvarende.

6 Stortingets vedtak om merverdiavgift
Stortinget har 27. november 2012 med hjemmel i Grunnloven § 75 bokstav a og merverdiavgiftsloven truffet vedtak om merverdiavgift for budsjettåret 2013. Satsene er uendret.

Vedlegg

Endringer i merverdiavgiftsloven   I

§ 13–3 første og annet ledd lyder:  (1) § 13–2, kapittel 14, §§ 15–1 til 15–9, § 15–10, § 15–14, § 15–11 femte ledd, kapittel 17, kapittel 18, § 19–1, § 19–2, § 20–1 tredje ledd, § 20–2, § 21–2 og § 21–3 gjelder ikke for merverdiavgift som påløper ved innførsel av varer. (2) Den som ved innførsel av varer er ansvarlig for merverdiavgiften etter § 11–2, skal tollbehandle varene etter reglene i tolloven. Tolloven § 12–1, § 12–1a, §§ 12–10 til 12–12, § 12–14, § 13–4 femte ledd og § 16–10 gjelder tilsvarende.

§ 15–11 nytt femte ledd lyder: (5) Departementet kan gi forskrift om bokettersyn og gjennomsyn av virksomhetens arkiver (gjennomføringen av kontroll av avgiftssubjektet).

II 

§ 2–3 femte ledd lyder:  (5) Næringsdrivende og offentlig virksomhet som mot vederlag stiller baneanlegg til disposisjon for virksomhet som er registrert etter denne loven, kan frivillig registreres. Beløpsgrensene i § 2–1 gjelder tilsvarende.

Nåværende femte ledd er nytt sjette ledd.  

§ 3–11 annet ledd bokstav k lyder:  k) utleie av fast eiendom og omsetning av rettighet til fast eiendom som er omfattet av en frivillig registrering etter § 2–3 første, annet, tredje og femte ledd  

§§ 4–8, 6–7 og 6–8 er opphevet.  

Ny § 16–8 lyder: § 16–8.  Drosjesentralenes opplysningsplikt  (1) Drosjesentraler skal gi opplysninger fra skiftlappen for løyvehavere som er tilsluttet sentralen.  (2) Departementet kan gi forskrift om utfylling og gjennomføring av oppgave- og opplysningsplikten etter første ledd. Forskriften kan begrense og frita for oppgaveplikt.

III 

§ 2–1 syvende ledd lyder: (7) Næringsdrivende som ikke har forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet og som kun omsetter tjenester som nevnt i § 6–28, kan velge om virksomheten skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret.

Nåværende syvende ledd er nytt åttende ledd.  

§ 10–1 tredje ledd lyder:  (3) Næringsdrivende i utlandet som kun omsetter tjenester som nevnt i § 6–28, har rett til refusjon av inngående merverdiavgift dersom    a) de i henhold til § 2–1 syvende ledd ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret,    b) merverdiavgiften gjelder anskaffelse av varer og tjenester i merverdiavgiftsområdet eller innførsel av varer til merverdiavgiftsområdet og varene eller tjenestene er til bruk i virksomheten, og    c) merverdiavgiften hadde vært fradragsberettiget dersom virksomheten var registrert avgiftssubjekt i merverdiavgiftsområdet.

Nåværende tredje og fjerde ledd er fjerde og nytt femte ledd.  IV  Endringene under I trer i krafts straks.  Endringene under II og III trer i kraft 1. januar 2013.

For endringene under III gjelder følgende overgangsregel:  

Næringsdrivende uten forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet og som kun har hatt omsetning som omfattes av § 6–28, har rett til refusjon av inngående merverdiavgift for 2010, 2011 og 2012 dersom    a) vilkårene i § 10–1 tredje ledd er oppfylt,    b) søknad ble framsatt innen søknadsfristen og    c) den næringsdrivende ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret. 

Endringer i merverdiavgiftsforskriften

Overskriften § 4-8 Forenklet beregningsgrunnlag og § 4-8-1, overskriften § 6-7 Tjenester som gjelder offentlig vei og §§ 6-7-1 til 6-7-5 samt overskriften § 6-8 Tjenester som gjelder baneanlegg og §§ 6-8-1 til 6-8-4 er opphevet.

§ 10-1-2 første ledd nytt siste punktum lyder:

For søknad om refusjon av inngående merverdiavgift knyttet til anskaffelser i 2011 til bruk i virksomhet med omsetning av tjenester som er nevnt i merverdiavgiftsloven § 6-28, er fristen 1. mars 2013.

Stortingets vedtak om merverdiavgift for budsjettåret 2013

§ 1 Saklig virkeområde og forholdet til merverdiavgiftsloven Fra 1. januar 2013 svares merverdiavgift etter satsene i dette vedtaket og i samsvar med lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven).

§ 2 Alminnelig sats Merverdiavgift svares med 25 pst. av avgiftspliktig omsetning, uttak og innførsel når ikke redusert sats skal anvendes etter bestemmelsene nedenfor.

§ 3 Redusert sats med 15 pst. Merverdiavgift svares med 15 pst. av omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-2.

§ 4 Redusert sats med 8 pst. Merverdiavgift svares med 8 pst. av omsetning og uttak av tjenester som gjelder: a) persontransport mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-3, b) transport av kjøretøy på ferge som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-4, c) utleie av rom i hotellvirksomhet mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-5, d) rett til å overvære kinoforestillinger som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-6, e) kringkastingstjenester som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-7, f) adgang til utstillinger i museer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-9, g) adgang til fornøyelsesparker mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-10, h) rett til å overvære idrettsarrangementer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-11.

§ 5 Redusert sats med 11,11 pst. Merverdiavgift svares med 11,11 pst. av omsetning mv. av råfisk som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-8.