Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

3. Fritak for persontransport direkte til eller fra utlandet

  • Publisert:

Av hensyn til nøytraliteten i regelverket, praktikable regler og samsvar med regelverket i flere EU-land er fritaket for internasjonal varetransport i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 4 (såkalt nullsats) utvidet til også å omfatte persontransport som uføres her i landet i forbindelse med transport direkte til eller fra utlandet. Fritaket er nærmere avgrenset i forskrift nr. 31. Regler om legitimasjon av avgiftsfri transport er gitt i forskrift nr. 34, jf. SKD 4/04, 27. februar 2004.

Etter forskrift nr. 31 § 1 annet ledd foreligger det avgiftsfri direkte transport til eller fra utlandet når det er sluttet en avtale om sammenhengende transport fra et sted her i landet til et sted i utlandet eller omvendt.

Er det inngått avtale om persontransport mellom to steder i Norge, vil reisen ikke være omfattet av fritaket og skal avgiftsberegnes med 6 prosent, selv om reisen delvis skjer utenfor territorialgrensen eller i utlandet. Dette gjelder f.eks. en avtale om bussreise fra Oslo til Nordkapp via Sverige/Finland. Inngås det derimot en avtale om transport direkte fra Oslo til et sted i Sverige, og en annen avtale om transport direkte fra samme sted i Sverige til Nordkapp, vil avtalene som utgangspunkt kunne være omfattet av fritaket. Hvis avtalene anses som proforma, idet reisen gjennom Sverige/Finland er en ren transportetappe, vil det imidlertid kunne legges til grunn at realiteten er én avtale om transport mellom to steder i Norge, og at fritaket ikke kommer til anvendelse.

Svalbard anses ikke som utlandet. Transport til eller fra Svalbard faller derfor utenfor fritaket, og skal avgiftsberegnes med 6 prosent. (Se Korrigering av uttalelse om merverdiavgift på persontransport til og fra Svalbard)

Fritaket gjelder også ytelser som anses som en del av persontransporten, jf. ovenfor. Ved f.eks. bussreise direkte til utlandet vil fritaket også omfatte servering av gratis kaffe og te her i landet. Ved f.eks. fergereise direkte til utlandet vil fritaket også omfatte overnatting i lugarer, slik at dette faller inn under avgiftsområdet med hensyn til fradragsretten.

Tilknytningstransport

Ved internasjonal persontransport reiser det seg særlige spørsmål ved tilknytningstransport (transport av transitt- og transferpassasjerer). Ofte vil reisende ta fly fra et sted her i landet til f.eks. Oslo (tilknytningstransport), for derfra å fortsette til utlandet med samme fly (transittpassasjer) eller med et annet fly (transferpassasjer). Tilknytningstransport er på nærmere vilkår omfattet av fritaket, jf. forskrift nr. 31 § 1 tredje og fjerde ledd. I samsvar med forutsetningene i Ot.prp. nr. 1 (2003-2004), smnl. tidligere forskrift nr. 48 § 2 annet ledd, gjelder fritaket for tilknytningstransport bare hvis

  1. det på forhånd er inngått avtale om gjennomgående transport,
  2. billett er utstedt fra første avreisested her i landet til endelig bestemmelsessted i utlandet, eller omvendt,
  3. påfølgende transport skjer med samme type transportmiddel,
  4. påfølgende transport påbegynnes innen 24 timer og står i direkte forbindelse med den første, og
  5. eventuell innsjekket bagasje er sjekket inn fra start.

Det er uten betydning om transporten skjer med transportmiddel som går i rute og/eller er chartret, eller om påfølgende transport innebærer skifte av stasjon, lufthavn, båthavn mv. så fremt vilkårene for øvrig er oppfylt.

Gjennomføres ikke reisen i tråd med vilkårene, må transportøren avgiftsberegne innenlandsreisen. Dette gjelder imidlertid ikke hvis årsaken til at vilkårene brytes er uforutsette hendelser mv. som ikke skyldes forhold hos den reisende, f.eks. avsporing som medfører at buss må erstatte tog, eller forsinkelser hos transportøren som gjør at påfølgende reise ikke kan påbegynnes innen 24 timer.

Kravet om at påfølgende transport skal skje med samme type transportmiddel, innebærer at f.eks. transport til flyplass med tog, buss eller drosje ikke omfattes av fritaket, selv om reisen fortsetter umiddelbart videre med fly direkte til utlandet. Dersom slik transport inngår i en pakke sammen med direkte transport til utlandet, vil deler av pakken måtte avgiftsberegnes med 6 prosent.

Ved bussturer til utlandet kan selve transporten mellom Norge og utlandet skje med ferge. Kjører man f.eks. buss fra Lillehammer til Oslo, tar ferge derfra til Kiel, og reisen i utlandet fortsetter videre med samme buss, anses det ikke å foreligge påfølgende transport med et annet type transportmiddel, kf. forskrift nr. 31 § 1 tredje ledd bokstav c. Så fremt vilkårene for øvrig er oppfylt, vil således bussreisen i nevnte eksempel fra Lillehammer til fergeleiet i Oslo være omfattet av fritaket.

Kravet om at påfølgende transport skal påbegynnes innen 24 timer, regnes fra den første reisens avslutning.

Av sammenhengen i forskrift nr. 31 § 1 tredje ledd må vilkåret i bokstav e om at eventuell innsjekket bagasje skal være sjekket inn fra start, forstås som et krav om gjennomgående innsjekking av bagasje fra start her i landet og frem til bestemmelsessted i utlandet, eller omvendt. Vilkåret vil imidlertid ikke gjelde der slik gjennomgående innsjekking ikke er gjennomførbart, f.eks. av sikkerhetsmessige grunner. Tilsvarende ved bytte av lufthavn i Norge, jf. forskrift nr. 31 § 1 fjerde ledd.

Avgrensning mot rundreiser utover 24 timer

Etter forskrift nr. 31 § 1 femte ledd gjelder ikke fritaket for noen del av rundreiser her i landet utover 24 timer.

Med rundreiser forstår Skattedirektoratet reiser hvor transportørens formål er at de reisende skal få se og oppleve områder, steder, severdigheter mv. Dette i motsetning til reiser hvor formålet er å befordre de reisende fra et sted til et annet. Rundreiser vil typisk kunne gjelde turer med busser og cruiseskip, og Skattedirektoratet antar at bussreiser her i landet utover 24 timer bare unntaksvis vil kunne falle utenfor begrepet. Det er ingen forutsetning for rundreiser at reisen avsluttes der den startet.

En rundreise her i landet utover 24 timer med buss som starter i utlandet, vil således være avgiftspliktig i sin helhet, det vil si fra og med bussen passerer riksgrensen. Rundreiser her i landet under 24 timer og som påbegynnes og/eller avsluttes i utlandet, vil imidlertid komme inn under fritaket for direkte transport så fremt vilkårene for øvrig er oppfylt.

Avgrensningen gjelder bare rundreiser her i landet. Dette innebærer at f.eks. en bussreise direkte til utlandet ikke faller utenfor fritaket fordi reisen i utlandet vil være å karakterisere som en rundreise.