§ 7‑3 tredje ledd

Det skal gis opplysninger som nevnt i annet ledd om blant annet den enkelte kontohaver, disponent, investor, forsikringstaker, forsikrede og mottaker av utbetalinger og reelle rettighetshaver. Opplysningspliktige skal identifisere kontohavere mv. som nevnt i første punktum. Departementet kan gi forskrift om framgangsmåten ved slik identifisering, herunder om innhenting av egenerklæring om skattemessig bosted mv. Det kan gis forskrift om konsekvensene av at pliktig egenerklæring ikke er innhentet ved opprettelse av ny kontoavtale, herunder at slik kontoavtale ikke kan inngås. Det kan også gis forskrift om at opplysningspliktige skal oppbevare opplysninger og dokumentasjon benyttet i forbindelse med identifisering.

Bestemmelsen i § 7‑3 tredje ledd regulerer nærmere hvilke opplysninger som skal gis og plikten for opplysningspliktige til å identifisere kontohaver.

Regler om identifisering av skattepliktige og gjennomgang av konti mv.

I skatteforvaltningsforskriften § 7‑3 kapittel C er det nærmere regler om hvem som er opplysningspliktige og hva det skal gis opplysninger om.

Hvem har opplysningsplikt

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑6regulerer hvilke finansielle institusjoner opplysningsplikten etter forskriftens § 7‑3 kapittel D til J gjelder for.

Forskriften § 7‑3‑7første ledd fritar visse institusjoner fra opplysningsplikten. I annet ledd er det regler om at plikten til å identifisere kontohavere og reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt eller hjemmehørende i USA, amerikanske statsborgere, og ikke-deltakende finansielle institusjoner som definert i FATCA, uansett første ledd ikke skal gjelde for visse grupper av finansielle institusjoner.

Omfanget av opplysningsplikten

Omfanget av plikten til å gi opplysninger om finansielle konti er regulert i skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑8. I § 7‑3‑9er det bestemmelser om unntak fra plikten til å gi opplysninger om visse konti.

Bestemmelser om identifisering av konti med utenlandske kontohavere mv.

I skatteforvaltningsforskriften § 7‑3 kapittel D er det bestemmelser om identifisering av konti med utenlandsk kontohaver mv.

Identifisering av konti med utenlandsk kontohaver

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑10regulerer plikten til å identifisere konti med utenlandske kontohavere mv. Opplysningspliktige nevnt i kapittel C skal identifisere konti med kontohavere og reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt/skattemessig hjemmehørende i en annen stat eller jurisdiksjon enn Norge eller amerikansk statsborger, og ikke-deltakende finansielle institusjoner som definert i FATCA. Konti med reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt i Norge skal også identifiseres.

For å identifisere konti nevnt i første ledd, skal opplysningspliktige innhente og gå gjennom opplysninger etter reglene i kapittel D til I når det er påkrevet etter § 7‑3‑11, § 7‑3‑14og § 7‑3‑15.

Plikten til å innhente og gå igjennom kontoopplysninger

I § 7‑3‑11er det regler om plikten opplysningspliktige har til å innhente kontoopplysninger og til å gjennomgå slike opplysninger. Opplysningspliktige skal innhente og gå gjennom kontoopplysninger

  • før en ny konto opprettes
  • innen 90 dager eller innen utgangen av inntektsåret når det foreligger endringer eller nye relevante opplysninger
  • innen 12 måneder når kontoen eies eller rådes over av en enhet, og saldo eller verdi overstiger USD 250 000 ved utgangen av et inntektsår, dersom kontoen ikke tidligere er gjennomgått
  • innen seks måneder når saldo eller verdi på en konto overstiger USD 1 000 000 ved utgangen av et inntektsår, dersom kontoen ikke tidligere har oversteget USD 1 000 000
  • årlig når kontoen er en udokumentert konto etter reglene i § 7‑3‑18 fjerde ledd, og saldo eller verdi har oversteget USD 1 000 000 ved utgangen av en skattleggingsperiode
  • årlig når kontoen er tildelt en kundeansvarlig etter reglene i § 7‑3‑20.

Følger av at en konto har utenlandsk kontohaver mv.

I skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑12er det særskilte bestemmelser som følge av at en konto har utenlandske kontohavere mv. Dersom en eller flere kontohavere er skattemessig bosatt eller hjemmehørende i en annen stat eller jurisdiksjon enn Norge, eller er amerikansk statsborger, skal opplysningspliktige innhente utenlandsk identifikasjonsnummer dersom det utstedes. Kontoen, kontohaver og identifikasjonsnummer skal merkes med den eller de aktuelle statenes eller jurisdiksjonenes landkode. Udokumenterte konti som nevnt i forskriften § 7‑3‑18 fjerde ledd skal merkes særskilt.

Er kontohaver en enhet som er identifisert som passiv etter forskriften § 7‑3‑22eller § 7‑3‑26, skal kontoen merkes særskilt. Opplysningspliktige skal innhente utenlandsk identifikasjonsnummer dersom det utstedes, for reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt i en annen stat eller jurisdiksjon enn Norge, eller er amerikansk statsborger. Kontoen, reelle rettighetshavere og utenlandske identifikasjonsnummer skal merkes med den eller de aktuelle statenes eller jurisdiksjonenes landkode.

Konti med kontohaver som er ikke-deltakende finansiell institusjon som definert i FATCA skal merkes.

For eksisterende konti, skal opplysningspliktige innhente kontohaveres og reelle rettighetshaveres fødselsdato, og utenlandske identifikasjonsnummer i de tilfeller dette utstedes innen utgangen av den andre skattleggingsperioden etter at kontoen ble merket med landkode. Amerikansk identifikasjonsnummer skal uansett første punktum innhentes innen 1. januar 2017 for konto som er gjennomgått etter § 7‑3‑14.

Oppbevaring av dokumentasjon

I § 7‑3‑13er det regler om plikten til å oppbevare dokumentasjon. Opplysningspliktige skal oppbevare dokumentasjon som viser hvordan en konto er gjennomgått etter reglene i kapittel D til I. Dokumentasjonen skal oppbevares i minst fem år etter utløpet av rapporteringsåret. Når det foreligger ny dokumentasjon, skal dokumentasjon som har betydning for opplysningsplikten for tidligere skattleggingsperioder oppbevares i minst fem år etter utløpet av rapporteringsåret.

Samlet gjennomgang av eksisterende konti per 30. juni 2014

I § 7-3-14 er det regler om at opplysningspliktige skal gå gjennom samtlige eksisterende konti per 30. juni 2014 for å identifisere kontohavere og reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt eller hjemmehørende i USA, amerikanske statsborgere, og ikke-deltakende finansielle institusjoner som definert i FATCA.

Samlet gjennomgang av eksisterende konti per 31. desember 2015

I § 7‑3‑15er det regler om at opplysningspliktige skal gå gjennom samtlige eksisterende konto per 31. desember 2015 for å identifisere kontohavere og reelle rettighetshavere som er skattemessig bosatt eller hjemmehørende i en annen stat eller jurisdiksjon enn USA.

Gjennomgang ved nye konti som er eid av eller rådes over av fysisk person

Skatteforvaltningsforskriften kapittel 7-3 E har regler om gjennomgang av nye konti som eies eller rådes over av fysisk person.

Det følger av skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑16og § 7‑3‑17at opplysningspliktige skal innhente en egenerklæring fra kontohaver som inneholder opplysningene nevnt i skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑31, og fastslå hvor kontohaver er skattemessig bosatt. Opplysningspliktige skal også vurdere om opplysningene gitt i egenerklæringen er pålitelige ut fra andre opplysninger som innhentes ved kontoopprettelsen. Dersom opplysningene gitt i egenerklæringen ikke er pålitelige, skal det innhentes en ny egenerklæring eller en rimelig forklaring med tilhørende dokumentasjon.

Dersom det ikke kan innhentes egenerklæring når det blir opprette ny konto, skal opplysningspliktige ikke etablere kontoforholdet for kontohaver. Er konto opprettet, men det viser seg at det er gitt feilaktige eller utilstrekkelige opplysninger ved kontoopprettelsen, skal kontoen avsluttes om det ikke kan innhentes ny gyldig egenerklæring innen 90 dager fra kontoforholdet ble etablert. Blir forholdet oppdaget etter at kontoforholdet er etablert, gjelder fristen fra forholdet ble oppdaget.

Gjennomgang av eksisterende konti som eies eller rådes over av fysisk person

Skatteforvaltningsforskriften kapittel 7-3 F har regler om gjennomgang av eksisterende konti som eies eller rådes over av fysisk person.

I § 7‑3‑18og § 7‑3‑19er det regler om plikten opplysningspliktige har til å fastslå hvor kontohaver er skattemessig bosatt.

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑20har særlige regler for de tilfellene der konti er tildelt en kundeansvarlig. Som kundeansvarlig anses personer med et løpende ansvar for å følge opp kundeforholdet med kontohaver. Opplysningspliktige skal sørge for at der en kundeansvarlig har kunnskap om at når kontohaver er skattemessig bosatt i en annen stat eller jurisdiksjon eller er amerikansk statsborger, skal kontoen behandles etter § 7‑3‑12. Dette gjelder fra kontoens saldo eller verdi overstiger USD 1 000 000 ved utgangen av en skattleggingsperiode.

For å fastslå om verdien overstiger USD 1 000 000 skal opplysningspliktige påse at kundeansvarlig summerer verdien på alle konti kundeansvarlig forstår eller bør forstå at er direkte eid, kontrollert eller opprettet (annet enn i en forvalterrolle) av samme person.

Opplysningspliktige skal ha rutiner som sikrer at kundeansvarlige får kjennskap til nye relevante opplysninger.

Gjennomgang av konti som er eid av eller rådes over av en enhet

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3 kapittel G har regler om gjennomgang av nye konti som eies eller rådes over av en enhet.

Forskriften § 7‑3‑21pålegger opplysningspliktige å undersøke hvor kontoeier er hjemmehørende mv. Opplysningspliktige skal innhente egenerklæring fra kontohaver som viser de stater eller jurisdiksjoner hvor kontohaver er skattemessig hjemmehørende. Kontohaver som ikke er skattemessig hjemmehørende i noen stat eller jurisdiksjon, skal behandles som hjemmehørende der adressen til kontohavers hovedkontor ligger. Forvaltningsformuer (truster) som ikke er skattemessig hjemmehørende i noen stat eller jurisdiksjon anses hjemmehørende på forvalters adresse.

Er kontohaver hjemmehørende i en annen stat eller jurisdiksjon enn Norge, skal kontoen behandles etter § 7‑3‑12med mindre opplysningspliktig innhenter egenerklæring fra kontohaver eller ut fra tilgjengelige opplysninger rimeligvis konkluderer med at kontohaver er

  • et selskap, og selskapets aksjer regelmessig omsettes i et etablert verdipapirmarked, eller selskapet er nærstående til slikt selskap
  • en finansiell institusjon som oppfyller et eller flere av vilkårene i § 7‑3‑6 første ledd
  • en offentlig enhet
  • en mellomstatlig eller overstatlig organisasjon som
  • hovedsakelig har stater som medlemmer
  • har en avtale om hovedkvarter, eller en annen lignende avtale, med staten der hovedkvarteret er etablert
  • ikke har inntekter som kommer privatpersoner til gode
  • en sentralbank
  • hjemmehørende utenfor USA og oppfyller et eller flere av vilkårene i § 7‑3‑7 andre ledd for å regnes som finansiell institusjon eller
  • hjemmehørende i USA og er
    • en organisasjon som er unntatt fra amerikansk skatteplikt
    • en amerikansk bank
    • en forvaltningsformue (trust) for fast eiendomsinvestering
    • et regulert investeringsselskap eller en enhet registrert hos amerikanske tilsynsmyndigheter (Securities Exchange Commission)
    • et felleslegat
    • en forvaltningsformue (trust) som er fritatt fra amerikansk skatteplikt eller er en veldedig forvaltningsformue (trust) eller
    • en registrert verdipapirmegler.

Opplysningspliktige skal innhente egenerklæring fra kontohaver som viser om kontohaver er en ikke-deltakende finansiell institusjon som definert i FATCA. Det er likevel ikke påkrevet å innhente slik egenerklæring om opplysningspliktig ut fra tilgjengelige opplysninger rimeligvis konkluderer med at kontohaver driver aktiv virksomhet som nevnt i § 7‑3‑22 tredje ledd bokstav a, eller verifiserer at kontohaver er registrert med globalt identifikasjonsnummer hos amerikanske skattemyndigheter.

Opplysningspliktige må også fastslå om kontohaver er finansiell institusjon eller annen enhet og hvor reelle rettighetshavere er skattemessig bosatt. Se skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑22og § 7‑3‑23.

Dersom egenerklæring ikke kan innhentes ved opprettelse av en ny konto, skal opplysningspliktige ikke etablere kontoforholdet for kontohaver. Er konto opprettet, men det viser seg at det er gitt feilaktige eller utilstrekkelige opplysninger ved kontoopprettelsen, skal kontoen avsluttes om det ikke kan innhentes ny gyldig egenerklæring innen 90 dager fra kontoforholdet ble etablert. Blir forholdet oppdaget etter at kontoforholdet er etablert, gjelder fristen fra forholdet ble oppdaget. Se skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑24.

Gjennomgang av eksisterende konti som eies eller rådes over av en enhet

I skatteforvaltningsforskriften § 7‑3 kapittel H er det regler om gjennomgang av eksisterende konti som eies eller rådes over av en enhet.

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑25pålegger opplysningspliktige plikt til å undersøke hvor kontohaver er skattemessig hjemmehørende mv.

For å fastslå om kontohaver er finansiell institusjon eller annen enhet, skal opplysningspliktige gjennomføre undersøkelser på bakgrunn av og gå gjennom tilgjengelige opplysninger og om nødvendig innhente en egenerklæring fra kontohaver for å fastslå kontohavers status som nevnt i skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑22 annet og tredje ledd. Se forskriften § 7‑3‑26.

Reelle rettighetshavere

Skatteforvaltningsforskriften § 7‑3‑27pålegger opplysningspliktig å innhente egenerklæring som nevnt i § 7‑3‑31 fra kontohaver eller reelle rettighetshavere. Erklæringen skal vise hvor reelle rettighetshavere er skattemessig bosatt og om de er amerikanske statsborgere, når kontohaver er identifisert etter § 7‑3‑26som

  • en enhet som nevnt i § 7‑3‑22 annet ledd eller
  • passiv etter § 7‑3‑22 tredje ledd.

Opplysningsplikten kan basere seg på egne opplysninger for å fastsette hvor reell rettighetshaver er bosatt, når kontosaldo eller verdi ikke overstiger USD 1 000 000.