5-13.2 Generelt om § 5-13

Bestemmelsen regulerer skattekontorets kontroll av arbeidsgivere (arbeidsgiverkontrollen), og anvendelsesområdet er begrenset til å omfatte gjennomføring av forskuddstrekk, skattetrekk og utleggstrekk. Arbeidsgivers plikt til å fremlegge opplysninger i forbindelse med kontrollen er noe utvidet i forhold til tidligere lov, idet plikten, i tillegg til "skattekort, trekkpålegg og andre dokumenter" nå også gjelder "regnskapsmateriale av betydning for kontrollen". Utvidelsen er ifølge forarbeidene foretatt for å tilpasse bestemmelsen slik at den i større grad omfatter det som fremlegges i praksis.

Hjemmelen for å føre kontroll med arbeidsgivernes beregning av arbeidsgiveravgift følger av folketrygdloven § 24-4.

Formålet med arbeidsgiverkontrollen er å påse og sikre at forskuddstrekk, skattetrekk og utleggstrekk, og arbeidsgiveravgift, blir korrekt beregnet, oppbevart, innberettet og innbetalt i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser.