I år fikk de fleste en helt ny skattemelding

De fleste lønnsmottakere og pensjonister som er elektroniske brukere fikk en helt ny skattemelding i 2020. En viktig endring er at ikke alle mottok skattemeldingen samtidig.

Skattemeldingen ble tilgjengelig på forskjellige datoer mellom 18. og 31. mars. Som alltid får du beskjed fra Skatteetaten når du kan sjekke din.

Noen fikk fremdeles skattemeldingen i samme format som tidligere. Det kan være fordi du, eller eventuell ektefelle, har skatteforhold som ikke er dekket i den nye i år, eller at du eller din ektefelle driver næring.

Slik er den nye skattemeldingen

Den nye skattemeldingen er fortsatt forhåndsutfylt med opplysninger, men den har fått et nytt utseende og er enklere å bruke. Det viktigste er fortsatt at du sjekker, endrer eller legger til opplysninger i skattemeldingen din.

Her kan du se eksempler på hva som er nytt i den nye skattemeldingen. 

Øverst i skattemeldingen finner du en foreløpig beregning av det du har betalt i skatt, hva du får igjen eller må betale tilbake. Denne beregningen oppdaterer seg fortløpende hvis du endrer noe i skattemeldingen. 

Du ser også status på skattemeldingen din. Det vil si om du har levert eller ikke levert den, eller om du har gjort endringer du ikke har sendt inn ennå.

Eksempel på hvordan det kan se ut:

Skatteberegning ligger øverst i skattemeldingen

I den nye skattemeldingen er opplysningene dine sortert i det vi kaller temaer, og ikke i poster som tidligere. Under temaer finner du opplysninger som naturlig hører sammen samlet. For eksempel er alle opplysninger om bank og forsikringer samlet under temaet "Bank, lån og forsikring", og alle opplysninger om eiendom, eiendeler og utleie er samlet under "Bolig og eiendeler".  

Opplysningene er samlet i temaer: 

  • Arbeid, trygd og pensjon
  • Bank, lån og forsikring
  • Bolig og eiendeler
  • Familie og helse
  • Finans
  • Gave og arv
  • Personlige forhold

Se oversikt over hvilke poster som har blitt til hvilke tema i den nye skattemeldingen.

Slik kan det se ut:

Tema i stedet for poster

Hvis du har fått ny skattemelding skal du mest sannsynlig ikke fylle ut skjemaer du tidligere har fylt ut. Du logger inn og fylle ut opplysningene direkte i skattemeldingen. Er du usikker på hvilken skattemelding du har fått, kan du lese mer om de ulike formatene av skattemeldingen.

Følgende skjemaer er en del av den nye skattemeldingen:

  • RF-1125 Bruk av bil
  • RF-1147 Fradrag for skatt betalt i utlandet av person - kreditfradrag
  • RF-1150 Nedsetting av inntektsskatt på lønn
  • RF-1159 Gevinst, tap, utbytte og formue på aksjer og andre finansielle produkter
  • RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom
  • RF-1231 Bankinnskudd i utlandet

Under hvert tema er ulike opplysninger gruppert sammen i ett kort. I et kort viser vi for eksempel alle forhold som har med lønn fra én arbeidsgiver å gjøre. Det kan være flere kort under hvert tema, avhengig av hvor mange skatteforhold du har.

Har du flere arbeidsgivere, viser vi dem hver for seg. Hvis arbeidsgiveren din har betalt forsikringer og telefon for deg, regnes det som en del av lønnen og legges til inntekten din. 

Vi summerer alle beløp som hører sammen og viser deg hvilke beløp vi bruker når vi beregner skatten din i et oppsummeringskort. Lønnen din består for eksempel ikke bare av beløpet du fikk i lønn.

Slik kan det se ut:

Vi grupperer opplysninger som hører sammen

 

Nederst i skattemeldingen oppsummerer vi alle skatteforholdene dine med en oversikt over beløp vi bruker i skatteberegningen.

Eksempel på hvordan det kan se ut:

 

I den nye skattemeldingen veileder vi deg direkte i selve skattemeldingen, blant annet ved å gi deg en merknad om mulig feil. Hvis du for eksempel legger inn renteutgifter som er veldig høye i forhold til gjelden din, blir du spurt om dette er riktig.

Vi gir deg også beskjed hvis du ikke legger inn informasjon vi ønsker, for eksempel om utleie eller areal i boligen din, eller om vi ønsker dokumentasjon på noe. Dette skal hjelpe deg å legge inn riktige opplysninger og få riktig skatteoppgjør.

Eksempel på hvordan det kan se ut:

Vi hjelper deg å fylle ut riktig

Fordi den nye skattemeldingen er mer digital enn før har vi nå muligheten til å oppdatere skattemeldingen din fortløpende, også etter at du har fått skattemeldingen.

Dette gjør vi for eksempel dersom vi får nye opplysninger fra en tredjepart, som banken eller arbeidsgiveren din.

Du kan derfor oppleve at du får nye opplysninger i skattemeldingen din, selv etter at du åpnet den første gang.  Du får e-post fra oss om dette skjer og i skattemeldingen vil du få en melding øverst som ser slik ut:

Nye opplysninger_bokmål.JPG

Du bør sjekke om de nye opplysningene stemmer. Stemmer opplysningene, trenger du ikke gjøre noe. Stemmer de ikke, må du endre opplysningene og sende inn skattemeldingen.

Slik gjør du det

Du kan legge til eller endre forhåndsutfylte opplysninger i skattemeldingen ved å trykke på "Legg til", eller "Endre".  

Eksempel på hvordan det kan se ut:

Endre eller gi nye opplysninger

I utgangspunktet sender vi den nye skattemeldingen bare til de som har skatteforhold vi dekker, men det kan ha skjedd endringer hos deg vi ikke vet om.

Da må du klikke på "Finner du ikke det du leter etter?" under "Legg til nye opplysninger" og så gå til skattemeldingen i gammelt format i Altinn. Der kan du legge inn alle skatteforhold. 

Slik gjør du det:

Trykk på bildet for å se stor versjon

Finner du ikke det du leter etter?

Hvis du ønsker å laste ned filen eller skrive ut skattemeldingen til eget bruk, kan du scrolle ned til "Oppsummering og skatteberegning" og klikke på "Skriv ut" i øverste høyre hjørne.

Lagre, skriv ut eller del den nye skattemeldingen

For å lagre filen, klikk på "Print til PDF".

Dersom du skal sende skattemeldingen som dokumentasjon til andre, for eksempel til kommunen eller i en lånesøknad til banken, kan det være krav til større detaljeringsgrad enn oppsummeringen du får i den nye skattemeldingen.  

Se hvordan du lagrer, deler og skriver ut skattemeldingen til bruk som dokumentasjon.  

 

Se film: Slik ser den nye skattemeldingen ut

Se film som viser den nye skattemeldingen og gir deg en enkel innføring i hvordan du sjekker, endrer og sender inn skattemeldingen.