Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno. Innhaldet reviderast no og blir omsett så snart som mogleg. Innhald under Rettskilder blir ikkje omsett.

Endre skattekort

Dersom du mener at skattekortet ditt er feil, kan du endre det.

Du må da blant annet legge inn informasjon om hvor mye lønn du allerede har fått utbetalt, hvor mye skatt du er blitt trukket fram til nå i år, og hvor mye du forventer å tjene i løpet av hele året. 

Du kan ikke bestemme selv hvor mye skatt du vil betale hver måned. Hvis du vil trekke mer skatt enn skattekortet viser, kan du be arbeidsgiveren din om å gjøre det.

 

Slik endrer du skattekortet:

  1. Logg inn.
  2. Sjekk og eventuelt rett beløpene for hva du har tjent og blitt trukket i skatt fra januar og frem til du vil endre. 
    Opplysningene finner du på din siste lønnslipp, eventuelt ved å legge sammen beløpene på alle lønnslippene/pensjonsutbetalingene.
  3. Kontroller og eventuelt endre årsinntekt, andre inntekter og fradrag. Alle beløpene skal oppgis for hele året og før fradrag (bruttobeløp). 
  4. Send inn endringene. Hvis du endrer skattekort i mars eller senere på året får du et prosentkort, selv om du pleier å ha et tabellkort.
  5. Du får tilsendt en ny skattetrekksmelding
    Skattetrekksmeldingen er en bekreftelse på endringene som er gjort, og kommer i innboksen når du er logget inn i Altinn. Hvis du ikke er elektronisk bruker, sender vi skattetrekksmeldingen til din folkeregistrerte adresse.
  6. Arbeidsgiver får automatisk beskjed og tilgang til det nye skattekortet. Du skal ikke levere noe til arbeidsgiver.

Forskuddsskatt

Dersom du driver selvstendig næringsvirksomhet (enkeltpersonforetak), er deltaker i ansvarlig selskap, eller har andre inntekter eller formue som ikke er trekkpliktig, og betaler forskuddsskatt, kan du endre forskuddsskatten.

I Skatteetaten kommuniserer vi elektronisk med våre brukere. Det er mange fordeler med å bli elektronisk bruker.

Slik blir du elektronisk bruker

Trenger du hjelp? Chat med oss

Av hensyn til din egen sikkerhet ber vi deg om å ikke skrive personopplysninger eller sensitive opplysninger, som for eksempel fødselsnummer og helseopplysninger. På chat kan vi ikke gi status i pågående saker.

Åpningstider på chat: 09:00 til 15:00 på hverdager.

footer/desktop/standard