Tilbakemelding (A03) på sendt a-melding
Hver gang du sender en a-melding blir den automatisk kontrollert og du får en tilbakemelding.
Hva er en tilbakemelding
Tilbakemeldingen (A03) inneholder eventuelle feil eller mangler (MAGNET/EDAG) du må rette, eller forhold du bør kontrollere om er riktige. Den inneholder også informasjon om hva du skal betale av forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, utleggstrekk og finansskatt på lønn, samt kontonummer og KID-nummer.
Sender du flere a-meldinger for samme måned, inneholder tilbakemeldingen en oppsummering av a-meldingene for måneden.
Hvis tilbakemeldingen inneholder feilmeldinger får du informasjon om:
- Hvor i a-meldingen feilen er
- Hva som er feil
- Beskrivelse av feilen
Merk!
Den automatiske kontrollen sjekker informasjonen opp mot våre forretningsregler. I kontrollen oppdager vi bare feil eller mangler som bryter med disse forretningsreglene.
Hvis du for en inntektsmottaker eksempelvis har oppgitt negativt beløp på timelønn, 0 i antall kilometer på trekkfri bilgodtgjørelse eller en stillingsprosent som ikke samsvarer med arbeidstakers arbeidsavtale, vil ikke den automatiske kontrolleren oppdage dette i a-meldingen.
Se oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG).
Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.
Tilbakemelding for to måneder
Har du sendt en a-melding for en måned tilbake i tid, får du tilbakemelding for to måneder.
Eksempel
Du leverte a-meldingen for april etter a-meldingen for mai. Du får da tilbakemelding med resultatet av den automatiske kontrollen og betalingsinformasjon både for april og mai.
Hvor finner du tilbakemeldingen
- Har du levert a-meldingen direkte i Altinn (A01) finner du tilbakemeldingen i "Innboks" i Altinn.
- Har du levert a-meldingen fra skatteetaten.no finner du tilbakemeldingen i oversikten over leverte a-meldinger. Du finner også tilbakemeldingen i "Innboks" i Altinn.
- For deg som har levert a-meldingen fra et system (A02). De fleste som leverer a-melding fra system får tilbakemeldingen presentert i systemet. I tillegg finner du tilbakemeldingen i «Innboks» i Altinn i xml-format eller som zip-fil. Har du spørsmål om tilbakemeldingen i ditt system, ta kontakt med din systemleverandør.
- Unngå å sende ny a-melding før du har mottatt tilbakemelding på den forrige a-meldingen du sendte.
- Mottar du ikke tilbakemelding med en gang, kan det være forsinkelser ved utsending. Sjekk igjen etter en stund om tilbakemeldingen er mottatt. Hvis det går flere timer uten at du har mottatt tilbakemelding, bør du kontakte din systemleverandør hvis du bruker lønnssystem, eller kontakt a-ordningen.
Alvorlighetsgrad på feilmeldinger (MAGNET/EDAG)
Feil eller mangler i a-meldingen har tre alvorlighetsgrader:
- Avvisning = a-meldingen er ikke levert
A-meldingen er ikke levert eller mottatt hos oss. Du må rette feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen. - Øyeblikkelig = a-meldingen er levert med feil
A-meldingen inneholder feil eller mangler du må rette opp. Du må rette feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen.
- Retningslinje = a-meldingen er levert med opplysninger som kan være feil
A-meldingen er levert med opplysninger som kan være feil. Hvis det er feil, må du rette opp i feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen.
Se oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG).
Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.