Erstatningsmelding eller ny a-melding
Når du skal rette eller endre opplysninger i a-meldingen, kan du gjøre det på to måter: Enten sende erstatningsmelding eller sende inn ny a-melding.
Erstatningsmelding
En erstatningsmelding betyr at du sender inn en fullstendig a-melding som erstatter en a-melding du allerede har sendt. Opplysningene som du sendte tidligere, blir erstattet i sin helhet med opplysningene i erstatningsmeldingen.

En erstatningsmelding overskriver opplysningene i a-meldingen du erstatter.
For at erstatningsmeldingen skal erstatte en tidligere a-melding må du:
- henvise til meldingsID for a-meldingen du skal erstatte
- oppgi samme måned
En a-melding kan bare erstattes én gang. Hvis du oppdager nye feil i erstatningsmeldingen, er det denne du må erstatte. Da må du vise til meldingsID og måned for erstatningsmeldingen.
Eksempel på bruk av erstatningsmelding
Et byggefirma sender a-melding for august. Etter at a-meldingen er sendt oppdager de at den inneholder feil. De har oppgitt feil fødselsdato på en av sine ansatte med internasjonal ID.
For å rette opp i feilen, sender de en erstatningsmelding.
A-melding for august |
|
MeldingsID | 10 |
Måned | august |
Fødselsdato | 20. desember 1960 |
I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.
Erstatningsmelding for august |
|
MeldingsID | 20 |
Erstatter meldingsID | 10 |
Måned | august |
Fødselsdato | 20. desember 1980 |
I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.
Erstatningsmeldingen erstatter den tidligere a-meldingen for august.
Merk!
Sender du a-melding direkte på skatteetaten.no eller i Altinn (A01), er det alltid siste a-melding som er sendt for måneden som gjelder. Det vil si at når du retter feil eller mangler, vil det alltid skje en erstatning. Hvis du skal rette feil eller mangler på en a-melding sendt fra Altinn (A01), må du sende en ny a-melding for perioden fra Altinn (A01). Direkte registrering på skatteetaten.no erstatter ikke a-meldinger som tidligere er sendt fra Altinn (A01). Du kan derfor ikke sende a-melding direkte på skatteetaten.no for å rette feil eller mangler i a-melding sendt fra Altinn.
Ny a-melding
Alternativet til en erstatningsmelding er å sende en ny a-melding som retter feil eller mangler som er sendt inn tidligere.

Når du sender en ny a-melding, skal du oppgi:
- en unik meldingsID for måneden
- opplysninger som retter opp feil eller mangler som er sendt tidligere for måneden
Eksempel på bruk av ny a-melding
Et renholdsfirma sender a-melding for september. Etter at a-meldingen er sendt oppdager de at den inneholder feil. De har oppgitt 10 000 kroner for mye i lønn til en av sine ansatte.
For å rette feilen sender de en ny a-melding.
A-melding for september |
|
MeldingsID | 10 |
Måned | september |
Fastlønn | 35 000 kroner |
I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.
Ny a-melding for september |
||
MeldingsID | 20 | |
Måned | september | |
Fastlønn | - | 10 000 kroner |
I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.
Både den opprinnelige og den nye a-meldingen gjelder da for september, og lønnen til den ansatte er redusert med 10 000 kroner (35 000 – 10 000 = 25 000).
Sletting av a-melding og bruk av 0-melding
En 0-melding er en melding som enten er blank eller inneholder 0-verdier og erstatter en tidligere a-melding med innhold. Noen bruker 0-meldinger for å rette feil.
Sender du 0-melding, vær oppmerksom på at det kan føre til at informasjon for en eller flere perioder mangler og at det ikke er noen opplysninger om arbeidsgiver eller den ansatte.
Hvis du må bruke 0-melding bør du sende en ny, korrekt a-melding med innhold med en gang slik at arbeidsgiveren og den ansatte ikke blir stående uten opplysninger om arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk, arbeidsforholdsopplysninger og inntekt i a-ordningen.
Det er mange som bruker opplysningene som rapporteres i a-meldingen. Når data slettes eller nulles ut, øker sjansen for for eksempel feil grunnlag for skattemelding, feil utbetalinger av ytelser fra NAV og lengre saksbehandlingstid.
Hvilken måte skal du bruke
For deg som sender fra et system (A02)
Sender du a-melding fra et system, anbefaler vi at du sjekker med systemleverandøren om du skal bruke erstatningsmelding eller ny a-melding for å rette feil eller mangler. Hva du skal bruke kan variere fra system til system.
Ved noen typer feil er det bare erstatningsmelding som kan brukes for å rette opplysninger.
Eksempler:
- Hvis du har oppgitt feil organisasjonsnummer på en virksomhet, må du sende erstatningsmelding for å erstatte feil organisasjonsnummer med riktig organisasjonsnummer.
- Hvis du har oppgitt feil fødselsnummer på en inntektsmottaker, må du sende erstatningsmelding for å erstatte feil fødselsnummer med riktig fødselsnummer.
For deg som sender a-melding direkte på skatteetaten.no
Sender du a-melding direkte på skatteetaten.no er erstatningsmelding det eneste alternativet hvis du må gjøre endringer i en a-melding du allerede har sendt. Den forrige a-meldingen for perioden blir erstattet av den nye a-meldingen. Den nye a-meldingen må derfor inneholde all den informasjonen du skal rapportere den måneden. I oversikten over sendte a-meldinger kan du velge Endre a-melding, og foreta de aktuelle endringene. Når du sender den endrede a-meldingen blir den forrige a-meldingen for perioden bli erstattet av den nye a-meldingen for perioden.
For deg som sender direkte i Altinn (A01)
Sender du a-melding direkte i Altinn, må du alltid bruke erstatningsmelding for å rette feil eller mangler. Oppgi at du ønsker å erstatte en tidligere innsendt melding, hvilken melding det gjelder og hvilken måned du ønsker å erstatte.
Se veiledningen til A01 for mer informasjon om hvordan du retter