Skal du endre type arbeidsforhold
Eksempler på hvordan du bytter fra ett arbeidsforhold til et annet.
Kort om å endre type arbeidsforhold
Har du oppgitt feil type arbeidsforhold og ikke har fått feilmelding (MAGNET/EDAG) på dette i tilbakemeldingen (A03), kan du rette feilen ved å sende en erstatningsmelding eller ved å sende ny a-melding.
Er type arbeidsforhold endret siden sist a-melding må du følge måten å endre på som er beskrevet under send ny a-melding.
Har du fått feilmelding (MAGNET/EDAG), se feilmeldinger
Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.
Erstatningsmelding
Hvis du velger å sende erstatningsmelding, må du erstatte alle a-meldinger hvor du har oppgitt feil type arbeidsforhold.
En erstatningsmelding er en ny, fullstendig a-melding som erstatter den tidligere innsendte meldingen i sin helhet.
For at en ny melding skal erstatte en tidligere melding, må du passe på at den nye meldingen henviser til den gamle a-meldingen (meldingsID) og gjelder for samme måned.
Ny a-melding
Hvis du velger å sende ny a-melding, er innholdet i den nye a-meldingen avhengig av hvilken type arbeidsforhold du bytter fra og til. Bruk tabellen nedenfor for å se hvilket alternativ du skal velge.
Dette gjelder også når type arbeidsforhold er endret siden sist a-melding. Endringen gjør du i den neste a-meldingen som du skal sende.
Fra | Til | Alternativ |
Ordinært arbeidsforhold | Maritimt arbeidsforhold | A |
Ordinært arbeidsforhold | Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | A |
Ordinært arbeidsforhold | Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | B |
Maritimt arbeidsforhold | Ordinært arbeidsforhold | A |
Maritimt arbeidsforhold | Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | A |
Maritimt arbeidsforhold | Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | B |
Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | Ordinært arbeidsforhold | A |
Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | Maritimt arbeidsforhold | A |
Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | B |
Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | Ordinært arbeidsforhold | C |
Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | Maritimt arbeidsforhold | C |
Pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold | Frilanser, oppdragstaker, honorarpersoner med mer | C |
Alternativ A
Når du endrer type arbeidsforhold, avslutt det ene arbeidsforholdet og opprett et nytt med ny arbeidsforholdsID, ny startdato og andre obligatoriske opplysninger knyttet til type arbeidsforhold. Dette gjør du i den neste a-meldingen du skal sende.
Eksempel
Fatima jobber for et oljeselskap. Hun startet å jobbe hos dem 3. august og de oppga at hun har et ordinært arbeidsforhold. I november oppdager de at de har gitt feil opplysninger. Fatima har et maritimt arbeidsforhold.
A-melding for november |
|
Inntektsmottaker | Fatima |
ArbeidsforholdsID | 10 |
Type arbeidsforhold | ordinært |
Startdato på arbeidsforholdet | 3. august |
Sluttdato på arbeidsforholdet | 3. august |
Årsak til sluttdato | arbeidsforholdet skulle aldri ha vært rapportert |
Stillingsprosent | 0 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger som gjelder for ordinære arbeidsforhold (de samme opplysningene som er oppgitt i tidligere a-meldinger), og alle andre obligatoriske opplysninger for måneden.
ArbeidsforholdsID | 20 |
Type arbeidsforhold | maritimt |
Startdato på arbeidsforhold | 3. august |
Stillingsprosent | 100 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Alternativ B
Når du endrer type arbeidsforhold til pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold, må du avslutte arbeidsforholdet som er feil. Dette gjør du i den neste a-meldingen du skal sende.
Eksempel
Et pensjonsselskap har oppgitt at William startet å jobbe hos dem 5. januar og at han har et ordinært arbeidsforhold. I mai oppdager de at de har gitt feil opplysninger. William er ikke i et arbeidsforhold, han mottar kun pensjon.
A-melding for mai |
|
Inntektsmottaker | William |
ArbeidsforholdsID | 10 |
Type arbeidsforhold | ordinært |
Startdato på arbeidsforholdet | 5. januar |
Sluttdato på arbeidsforholdet | 5. januar |
Årsak til sluttdato | arbeidsforholdet skulle aldri ha vært rapportert |
Stillingsprosent | 0 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger som gjelder for ordinære arbeidsforhold (de samme opplysningene som er oppgitt i tidligere a-meldinger), og alle andre obligatoriske opplysninger for måneden.
Type arbeidsforhold | pensjon og andre ytelser utenfor arbeidsforhold |
De kan også la være å oppgi type arbeidsforhold (gjelder bare for type arbeidsforhold pensjon og andre ytelser utenfor arbeidsforhold).
Alternativ C
Når du endrer type arbeidsforhold fra pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold til en annen type arbeidsforhold, må du oppgi et nytt arbeidsforhold med riktig type arbeidsforhold. Dette gjør du i den neste a-meldingen du skal sende.
Eksempel
Kari jobber i et forsikringsselskap. De har oppgitt at Kari mottar pensjon, og at type arbeidsforhold er pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold. I mars oppdager de at de har gitt feil opplysninger. Kari har et ordinært arbeidsforhold.
A-melding for mars |
|
Inntektsmottaker | Kari |
ArbeidsforholdsID | 10 |
Type arbeidsforhold | ordinært |
Startdato på arbeidsforholdet | 5. januar |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.