Skjema RF-1347

Særavgiftsmeldingen

Registrerte særavgiftspliktige virksomheter skal rapportere særavgifter elektronisk. Dette gjør du i skattemelding for særavgifter (særavgiftsmeldingen).

Særavgiftsmeldingen leveres i systemet Elsær 2.0. Dette erstatter den tidligere løsningen for innrapportering av særavgifter. 

Dette kan du gjøre i Elsær 2.0

  • Registrere og sende inn ny særavgiftsmelding
  • Oversikt over lagrede og innsendte meldinger
  • Forhåndsutfylt melding for særavgifter registrert på virksomheten
  • Mulighet for filopplasting fra egne systemer
  • Endre tidligere innsendte og forfalte meldinger. NB! Gjelder kun meldinger levert i ny rapporteringsløsning.
  • Tilbakemelding på PDF med KID

For å rapportere særavgiftsmelding i Elsær 2.0 trenger du en av følgende altinn-roller: RegnskapsmedarbeiderRegnskapsfører uten signeringsrett,  Regnskapsfører med signeringsrettKontaktperson NUF eller Norsk representant for utenlandsk enhet.

Tjenesten krever innlogging med ID-porten (sikkerhetsnivå 3 eller høyere).

Om du ikke finner virksomheten du skal rapportere for i nedtrekksmenyen i Elsær 2.0, så må du være sikker på at du har en av de gyldige altinn-rollene. Ta kontakt med Altinn brukerstøtte for hjelp og veiledning.

Merk at man må ha tildelt gyldig(e) rolle(r) for hver virksomhet man skal rapportere for.

For at du skal levere særavgiftsmeldingen på riktig måte til rett tid, kan du for eksempel se vår introduksjonsfilm, som veileder deg gjennom løsningen.

Frister

Fristen for å rapportere er den 18. hver måned.

Nox, elektrisk kraft og trafikkforsikringsavgiften har leveringsfrist hver tredje måned.

Ny særavgift: Trafikkforsikringsavgift

Årsavgiften er fra 1. januar 2018 erstattet av avgift på trafikkforsikringer, som er avgift på obligatorisk ansvarsforsikring for motorvogn.

Endre og korrigere

Hvis du må endre innsendte særavgiftsmeldinger kan du selv gjøre dette i Elsær 2.0.

Hvis du skal endre på særavgiftsoppgaver som er levert i gammel løsning, må du gjøre endringene i den gamle løsningen (RF-1326). Du kan eventuelt laste ned en pdf-fil eller word-format av skjemaet.

Betale

Når du har sendt inn en særavgiftsmelding vil du få en tilbakemelding med et KID-nummer som skal benyttes når du betaler.

Du må benytte kontonummer 7694 05 17504 når du skal innrapportere særavgifter i ELSÆR 2.0.

Adresse:
Skatteetaten
Skatte- og avgiftsregnskap
Postboks 38 - Særavgifter
4891 GRIMSTAD

Betalt til gammelt kontonummer? Kontakt Skatteetaten om du har benyttet det gamle kontonummeret.

Om du skal ha utbetalt tilgodehavende beløp, kan du endre dette selv i ELSÆR 2.0.

Dette må du gjøre før du sender inn særavgiftsmeldingen. 

Laste opp fra fil

Du kan fylle ut særavgiftsmeldingen med opplysninger fra en fil. Du finner beskrivelse av hvordan du går frem for å gjøre dette i brukerveiledningen.

Filen bør helst ha filformatet .CSV. Se brukerveiledningen for utvidet informasjon om hvordan filformatet bør være.

Det finnes ikke en malfilda den i hovedsak ville ha bestått av linjenummer og semikolon da det er det eneste som ville være felles for alle virksomheter.

Du kan imidlertid laste ned et eksempel på en fil laget i Excel:

Filoppbyggingen er også beskrevet i brukerveiledningen.

Filformat på innsending av fil vil være det samme som i det gamle systemet. Du trenger derfor ikke endre på noe i filen.

Det finnes per i dag ikke eksportmulighet for å hente ut en fil av innrapportert melding. 

Registrere virksomhet som særavgiftspliktig

Virksomheten må være registrert som særavgiftspliktig før du kan ta i bruk elektronisk innrapportering av særavgifter.

footer/desktop/standard