Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Til a-meldingen

Veiledning til a-meldingen

Lukk Søk
Veiledning til a-meldingen

Innholdsmeny

Veiledningens forside
  • Feilmeldinger (MAGNET/EDAG) og tilbakemelding Liste over feilmeldinger, tilbakemelding og hvordan rette
    • Oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG) Alvorlighetsgrad og hvordan rette feil
    • Tilbakemelding Hva er en tilbakemelding
    • Erstatningsmelding eller ny a-melding To måter å sende a-melding på når du skal rette
  • Organisasjonsnummer Arbeidsgiver, pensjonsselskap eller andre du sender a-meldingen for
    • Organisasjonsnummer for hovedenheten og underenheter Hvilke nummer skal du bruke når du sender a-meldingen
    • Organisasjonsnummer i offentlig sektor Gjelder offentlig sektor
  • Pensjonsinnretning (obligatorisk tjenestepensjon) Private arbeidsgivere skal oppgi pensjonsselskap eller pensjonskasse de er inngått avtale om sparing med
  • Fødselsnummer, d-nummer eller internasjonal ID (inntektsmottaker) Identifiser ansatte, pensjonister og andre som mottar lønn og ytelser
  • Arbeidsforholdet Type arbeidsforhold, start og sluttdato, permisjon, bytte av lønnssystem og mer
    • Type arbeidsforhold Om arbeidsforholdet er ordinært, maritimt eller annet og hvordan endre ved feil
      • Ordinært arbeidsforhold Ansatt som mottar lønn (gjelder de aller fleste)
      • Maritimt arbeidsforhold Ansatt som jobber til sjøs, på fartøy eller flyttbar innretning
      • Unntak for ordinære og maritime arbeidsforhold Eksempler på når du ikke trenger å oppgi opplysninger om ordinært eller maritimt arbeidsforhold.
      • Pensjon eller andre ytelser Person som mottar pensjon eller andre ytelser uten å være ansatt eller i oppdrag
      • Frilanser, oppdragstaker og personer som mottar honorarer Person som jobber på oppdrag uten å være ansatt
      • Velg riktig arbeidsforhold Når du er usikker på hvilket arbeidsforhold du skal velge
      • Endre type arbeidsforhold Eksempler på hvordan du bytter fra et arbeidsforhold til et annet
    • Opplysninger om arbeidsforholdet Start og sluttdato, stillingsprosent, permisjon og andre opplysninger
      • Startdato på arbeidsforhold
      • Sluttdato på arbeidsforhold
      • Årsak til sluttdato
      • Stillingsprosent
      • Dato for endring av stillingsprosent
      • Timer per uke for full stilling
      • Arbeidstidsordning
      • Dato for endring av lønn
      • Ansettelsesform
      • Lønnsansiennitet
      • Lønnstrinn
      • Yrkeskode
      • ArbeidsforholdsID
      • Permisjon
      • Permittering
      • Avlønningstype
    • Spesielle forhold Bytte lønnssystem, fusjon, oppkjøp med mer
      • Arbeidsforhold ved lønn til ansatte som har sluttet
      • Bytte lønnssystem
      • Bytte jobb hos samme arbeidsgiver
      • Fisjon
      • Fusjon
      • Oppkjøp, eierskifte eller overdragelse av virksomhet
      • Endringer i kommune- eller fylkesstruktur
  • Lønn og ytelser Kontantytelse, utgiftsgodtgjørelse, naturalytelser,trygd, pensjon og mer
    • Oversikt over lønn og andre ytelser Beskrivelser for lønn og andre ytelser du kan bruke
    • Rette feil i lønn og andre ytelser Feil beløp eller beskrivelse, utbetalt for mye eller for lite
  • Fradrag Fagforeningskontingent, premie til pensjonsordninger og andre fradrag
    • Fagforeningskontingent
    • Premie til pensjonsordninger
    • Premie til utenlandske pensjonsordninger
    • Premier til fond og trygd
    • Brakkeleie
  • Forskuddstrekk Hvordan oppgi trekkplikt, beregne og betale forskuddstrekk
  • Utleggstrekk Hvordan oppgi utleggstrekk, beregne og betale utleggstrekk
  • Arbeidsgiveravgift og finansskatt Hvordan beregne, hva du skal oppgi og betale
    • Arbeidsgiveravgift Beregningskoder, satser, soner og betaling
    • Ekstra arbeidsgiveravgift Beregningskoder, satser, soner og betaling
    • Finansskatt på lønn Gjelder finans- og forsikringssektoren
  • Spesielle grupper Utland, sjøfolk, skattefri organisasjon, kildeskatt på pensjoner, nettolønn, Jan Mayen og Svalbard
    • Utland Utenlandske arbeidsgivere med oppdrag i Norge
    • Utenlandsforhold Norske arbeidsgivere med ansatte i utlandet eller med utenlandske ansatte i Norge
    • Nettolønn For arbeidsgiver som har ansatte med nettolønn
    • Kildeskatt på lønn Gjelder kildeskatt på lønn og hvordan du som arbeidsgiver skal gjennomføre riktig skattetrekk og rapportere riktig.
    • Kildeskatt på pensjoner Skatt på pensjon til personer som ikke er skattemessig bosatt i Norge
    • Særskilt fradrag for sjøfolk For sjøfolk som har krav på eget fradrag
    • Skattefrie organisasjoner Hvordan oppgi lønn og ytelser for ansatte i skattefrie organisasjoner
    • Svalbard For personer som omfattes av Svalbardskatteloven
    • Jan Mayen og de norske bilandene i Antarktis For personer som omfattes av Jan Mayen-skatteloven
  1. Veiledning til a-meldingen
  2. Feilmeldinger (MAGNET/EDAG) og tilbakemelding

Erstatningsmelding eller ny a-melding

  • Oppdatert: 24.04.2023

Når du skal rette eller endre opplysninger i a-meldingen, kan du gjøre det på to måter: Enten sende erstatningsmelding eller sende inn ny a-melding.

    Erstatningsmelding

    En erstatningsmelding betyr at du sender inn en fullstendig a-melding som erstatter en a-melding du allerede har sendt. Opplysningene som du sendte tidligere, blir erstattet i sin helhet med opplysningene i erstatningsmeldingen.  

     

    Diagram. Send a-melding nummer 1. Rett feil eller mangler. Send a-melding nummer 2. A-melding 2 gjelder for perioden. Teksten i artikkelen forklarer dette nærmere.

     

    Viktig informasjon

    En erstatningsmelding overskriver opplysningene i a-meldingen du erstatter.


    For at erstatningsmeldingen skal erstatte en tidligere a-melding må du:

    • henvise til meldingsID for a-meldingen du skal erstatte
    • oppgi samme måned


    En a-melding kan bare erstattes én gang. Hvis du oppdager nye feil i erstatningsmeldingen, er det denne du må erstatte. Da må du vise til meldingsID og måned for erstatningsmeldingen.

     

    Eksempel på bruk av erstatningsmelding

    Et byggefirma sender a-melding for august. Etter at a-meldingen er sendt oppdager de at den inneholder feil. De har oppgitt feil fødselsdato på en av sine ansatte med internasjonal ID.

    For å rette opp i feilen, sender de en erstatningsmelding.

    A-melding for august
    Opprinnelig a-melding med feil

    MeldingsID 10
    Måned august
    Fødselsdato 20. desember 1960

    I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.

     

    Erstatningsmelding for august
    Byggefirmaet retter fødselsdatoen og sender erstatningsmeldingen.

    MeldingsID 20
    Erstatter meldingsID 10
    Måned august
    Fødselsdato 20. desember 1980

    I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.

    Erstatningsmeldingen erstatter den tidligere a-meldingen for august.



    Merk!
    Sender du a-melding direkte på skatteetaten.no eller i Altinn (A01), er det alltid siste a-melding som er sendt for måneden som gjelder. Det vil si at når du retter feil eller mangler, vil det alltid skje en erstatning. Hvis du skal rette feil eller mangler på en a-melding sendt fra Altinn (A01), må du sende en ny a-melding for perioden fra Altinn (A01). Direkte registrering på skatteetaten.no erstatter ikke a-meldinger som tidligere er sendt fra Altinn (A01). Du kan derfor ikke sende a-melding direkte på skatteetaten.no for å rette feil eller mangler i a-melding sendt fra Altinn. 

     

    Ny a-melding

    Alternativet til en erstatningsmelding er å sende en ny a-melding som retter feil eller mangler som er sendt inn tidligere.

     

    Diagram. Send a-melding nummer 1. Rett feil eller mangler. Send a-melding nummer 2. A-melding 1 og 2 gjelder for perioden. Teksten i artikkelen forklarer dette nærmere.

     

    Når du sender en ny a-melding, skal du oppgi:

    • en unik meldingsID for måneden
    • opplysninger som retter opp feil eller mangler som er sendt tidligere for måneden

     

    Eksempel på bruk av ny a-melding

    Et renholdsfirma sender a-melding for september. Etter at a-meldingen er sendt oppdager de at den inneholder feil. De har oppgitt 10 000 kroner for mye i lønn til en av sine ansatte. 

    For å rette feilen sender de en ny a-melding.

    A-melding for september
    Opprinnelig a-melding med feil

    MeldingsID 10
    Måned september
    Fastlønn 35 000 kroner

    I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.

     

    Ny a-melding for september
    Renholdsfirmaet retter feilen ved å oppgi det som er for mye med et negativt beløp.

    MeldingsID   20
    Måned   september
    Fastlønn - 10 000 kroner

    I tillegg oppga de alle andre obligatoriske opplysninger.

    Både den opprinnelige og den nye a-meldingen gjelder da for september, og lønnen til den ansatte er redusert med 10 000 kroner (35 000 – 10 000 = 25 000).

     

     

    Sletting av a-melding og bruk av 0-melding

    En 0-melding er en melding som enten er blank eller inneholder 0-verdier og erstatter en tidligere a-melding med innhold. Noen bruker 0-meldinger for å rette feil.

    Sender du 0-melding, vær oppmerksom på at det kan føre til at informasjon for en eller flere perioder mangler og at det ikke er noen opplysninger om arbeidsgiver eller den ansatte.  

    Hvis du må bruke 0-melding bør du sende en ny, korrekt a-melding med innhold med en gang slik at arbeidsgiveren og den ansatte ikke blir stående uten opplysninger om arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk, arbeidsforholdsopplysninger og inntekt i a-ordningen.

    Det er mange som bruker opplysningene som rapporteres i a-meldingen. Når data slettes eller nulles ut, øker sjansen for for eksempel feil grunnlag for skattemelding, feil utbetalinger av ytelser fra NAV og lengre saksbehandlingstid.

     

    Hvilken måte skal du bruke

    For deg som sender fra et system (A02)

    Sender du a-melding fra et system, anbefaler vi at du sjekker med systemleverandøren om du skal bruke erstatningsmelding eller ny a-melding for å rette feil eller mangler. Hva du skal bruke kan variere fra system til system.

    Ved noen typer feil er det bare erstatningsmelding som kan brukes for å rette opplysninger.


    Eksempler:

    • Hvis du har oppgitt feil organisasjonsnummer på en virksomhet, må du sende erstatningsmelding for å erstatte feil organisasjonsnummer med riktig organisasjonsnummer.
    • Hvis du har oppgitt feil fødselsnummer på en inntektsmottaker, må du sende erstatningsmelding for å erstatte feil fødselsnummer med riktig fødselsnummer.

     

    For deg som sender a-melding direkte på skatteetaten.no

    Sender du a-melding direkte på skatteetaten.no er erstatningsmelding det eneste alternativet hvis du må gjøre endringer i en a-melding du allerede har sendt. Den forrige a-meldingen for perioden blir erstattet av den nye a-meldingen. Den nye a-meldingen må derfor inneholde all den informasjonen du skal rapportere den måneden. I oversikten over sendte a-meldinger kan du velge Endre a-melding, og foreta de aktuelle endringene. Når du sender den endrede a-meldingen blir den forrige a-meldingen for perioden bli erstattet av den nye a-meldingen for perioden.

     

    For deg som sender direkte i Altinn (A01) 

    Sender du a-melding direkte i Altinn, må du alltid bruke erstatningsmelding for å rette feil eller mangler. Oppgi at du ønsker å erstatte en tidligere innsendt melding, hvilken melding det gjelder og hvilken måned du ønsker å erstatte.

    Se veiledningen til A01 for mer informasjon om hvordan du retter

     

    Til toppen

    Disse samarbeider om a-meldingen:

     

     

    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo

    Kontakt a-ordningen

    Om Skatteetaten

    • Kontakt oss

    • Sikkerhet og personvern

    • Informasjonskapsler

    • Tilgjengelighetserklæring

    • Jobb i Skatteetaten

    • Om oss

    • Analyse og rapporter

    • Forskning

    • Sikkerhet og personvern

    • Tilgjengelighetserklæring

    Følg oss

    SkattenMin Person SkattenMin Bedrift @skattenmin

    Presse

    Pressemeldinger, pressekontakter og annen informasjon for journalister.

    Se vårt presserom

    Satser
    Skjema og tjenester
    Sámegiel skovit
    Sikkerhet og personvern
    Tilgjengelighetserklæring