Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Til a-meldingen

Veiledning til a-meldingen

Lukk Søk
Veiledning til a-meldingen

Innholdsmeny

Veiledningens forside
  • Feilmeldinger (MAGNET/EDAG) og tilbakemelding Liste over feilmeldinger, tilbakemelding og hvordan rette
    • Oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG) Alvorlighetsgrad og hvordan rette feil
    • Tilbakemelding Hva er en tilbakemelding
    • Erstatningsmelding eller ny a-melding To måter å sende a-melding på når du skal rette
  • Organisasjonsnummer Arbeidsgiver, pensjonsselskap eller andre du sender a-meldingen for
    • Organisasjonsnummer for hovedenheten og underenheter Hvilke nummer skal du bruke når du sender a-meldingen
    • Organisasjonsnummer i offentlig sektor Gjelder offentlig sektor
  • Pensjonsinnretning (obligatorisk tjenestepensjon) Private arbeidsgivere skal oppgi pensjonsselskap eller pensjonskasse de er inngått avtale om sparing med
  • Fødselsnummer, d-nummer eller internasjonal ID (inntektsmottaker) Identifiser ansatte, pensjonister og andre som mottar lønn og ytelser
  • Arbeidsforholdet Type arbeidsforhold, start og sluttdato, permisjon, bytte av lønnssystem og mer
    • Type arbeidsforhold Om arbeidsforholdet er ordinært, maritimt eller annet og hvordan endre ved feil
      • Ordinært arbeidsforhold Ansatt som mottar lønn (gjelder de aller fleste)
      • Maritimt arbeidsforhold Ansatt som jobber til sjøs, på fartøy eller flyttbar innretning
      • Unntak for ordinære og maritime arbeidsforhold Eksempler på når du ikke trenger å oppgi opplysninger om ordinært eller maritimt arbeidsforhold.
      • Pensjon eller andre ytelser Person som mottar pensjon eller andre ytelser uten å være ansatt eller i oppdrag
      • Frilanser, oppdragstaker og personer som mottar honorarer Person som jobber på oppdrag uten å være ansatt
      • Velg riktig arbeidsforhold Når du er usikker på hvilket arbeidsforhold du skal velge
      • Endre type arbeidsforhold Eksempler på hvordan du bytter fra et arbeidsforhold til et annet
    • Opplysninger om arbeidsforholdet Start og sluttdato, stillingsprosent, permisjon og andre opplysninger
      • Startdato på arbeidsforhold
      • Sluttdato på arbeidsforhold
      • Årsak til sluttdato
      • Stillingsprosent
      • Dato for endring av stillingsprosent
      • Timer per uke for full stilling
      • Arbeidstidsordning
      • Dato for endring av lønn
      • Ansettelsesform
      • Lønnsansiennitet
      • Lønnstrinn
      • Yrkeskode
      • ArbeidsforholdsID
      • Permisjon
      • Permittering
      • Avlønningstype
    • Spesielle forhold Bytte lønnssystem, fusjon, oppkjøp med mer
      • Arbeidsforhold ved lønn til ansatte som har sluttet
      • Bytte lønnssystem
      • Bytte jobb hos samme arbeidsgiver
      • Fisjon
      • Fusjon
      • Oppkjøp, eierskifte eller overdragelse av virksomhet
      • Endringer i kommune- eller fylkesstruktur
  • Lønn og ytelser Kontantytelse, utgiftsgodtgjørelse, naturalytelser,trygd, pensjon og mer
    • Oversikt over lønn og andre ytelser Beskrivelser for lønn og andre ytelser du kan bruke
    • Rette feil i lønn og andre ytelser Feil beløp eller beskrivelse, utbetalt for mye eller for lite
  • Fradrag Fagforeningskontingent, premie til pensjonsordninger og andre fradrag
    • Fagforeningskontingent
    • Premie til pensjonsordninger
    • Premie til utenlandske pensjonsordninger
    • Premier til fond og trygd
    • Brakkeleie
  • Forskuddstrekk Hvordan oppgi trekkplikt, beregne og betale forskuddstrekk
  • Utleggstrekk Hvordan oppgi utleggstrekk, beregne og betale utleggstrekk
  • Arbeidsgiveravgift og finansskatt Hvordan beregne, hva du skal oppgi og betale
    • Arbeidsgiveravgift Beregningskoder, satser, soner og betaling
    • Ekstra arbeidsgiveravgift Beregningskoder, satser, soner og betaling
    • Finansskatt på lønn Gjelder finans- og forsikringssektoren
  • Spesielle grupper Utland, sjøfolk, skattefri organisasjon, kildeskatt på pensjoner, nettolønn, Jan Mayen og Svalbard
    • Utland Utenlandske arbeidsgivere med oppdrag i Norge
    • Utenlandsforhold Norske arbeidsgivere med ansatte i utlandet eller med utenlandske ansatte i Norge
    • Nettolønn For arbeidsgiver som har ansatte med nettolønn
    • Kildeskatt på lønn Gjelder kildeskatt på lønn og hvordan du som arbeidsgiver skal gjennomføre riktig skattetrekk og rapportere riktig.
    • Kildeskatt på pensjoner Skatt på pensjon til personer som ikke er skattemessig bosatt i Norge
    • Særskilt fradrag for sjøfolk For sjøfolk som har krav på eget fradrag
    • Skattefrie organisasjoner Hvordan oppgi lønn og ytelser for ansatte i skattefrie organisasjoner
    • Svalbard For personer som omfattes av Svalbardskatteloven
    • Jan Mayen og de norske bilandene i Antarktis For personer som omfattes av Jan Mayen-skatteloven
  1. Veiledning til a-meldingen
  2. Feilmeldinger (MAGNET/EDAG) og tilbakemelding

Tilbakemelding (A03) på sendt a-melding

  • Oppdatert: 06.12.2021

Hver gang du sender en a-melding blir den automatisk kontrollert og du får en tilbakemelding. 

    Hva er en tilbakemelding 

    Tilbakemeldingen (A03) inneholder eventuelle feil eller mangler (MAGNET/EDAG) du må rette, eller forhold du bør kontrollere om er riktige. Den inneholder også informasjon om hva du skal betale av forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, utleggstrekk og finansskatt på lønn, samt kontonummer og KID-nummer.

    Sender du flere a-meldinger for samme måned, inneholder tilbakemeldingen en oppsummering av a-meldingene for måneden.


    Hvis tilbakemeldingen inneholder feilmeldinger får du informasjon om:

    • Hvor i a-meldingen feilen er
    • Hva som er feil
    • Beskrivelse av feilen

     

    Merk!
    Den automatiske kontrollen sjekker informasjonen opp mot våre forretningsregler. I kontrollen oppdager vi bare feil eller mangler som bryter med disse forretningsreglene.

    Hvis du for en inntektsmottaker eksempelvis har oppgitt negativt beløp på timelønn, 0 i antall kilometer på trekkfri bilgodtgjørelse eller en stillingsprosent som ikke samsvarer med arbeidstakers arbeidsavtale, vil ikke den automatiske kontrolleren oppdage dette i a-meldingen. 

    Se oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG).

     

    Viktig informasjon

    Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.

     

     

    Tilbakemelding for to måneder

    Har du sendt en a-melding for en måned tilbake i tid, får du tilbakemelding for to måneder.

     

    Eksempel

    Du leverte a-meldingen for april etter a-meldingen for mai. Du får da tilbakemelding med resultatet av den automatiske kontrollen og betalingsinformasjon både for april og mai.

    Diagram. Du sender a-melding for april og mai, og mottar tilbakemelding. I mai, oppdager du feil for april. Du retter for april. Du mottar ny tilbakemelding for april og mai. Teksten i artikkelen forklarer dette nærmere.
    Modell: tilbakemelding ved korreksjon tilbake i tid

     

    Hvor finner du tilbakemeldingen

    • Har du levert a-meldingen direkte i Altinn (A01) finner du tilbakemeldingen i "Innboks" i Altinn.

    • Har du levert a-meldingen fra skatteetaten.no finner du tilbakemeldingen i oversikten over leverte a-meldinger. Du finner også tilbakemeldingen i "Innboks" i Altinn. 

    • For deg som har levert a-meldingen fra et system (A02).  De fleste som leverer a-melding fra system får tilbakemeldingen presentert i systemet. I tillegg finner du tilbakemeldingen i «Innboks» i Altinn i xml-format eller som zip-fil. Har du spørsmål om tilbakemeldingen i ditt system, ta kontakt med din systemleverandør.

    • Unngå å sende ny a-melding før du har mottatt tilbakemelding på den forrige a-meldingen du sendte.

    • Mottar du ikke tilbakemelding med en gang, kan det være forsinkelser ved utsending. Sjekk igjen etter en stund om tilbakemeldingen er mottatt. Hvis det går flere timer uten at du har mottatt tilbakemelding, bør du kontakte din systemleverandør hvis du bruker lønnssystem, eller kontakt a-ordningen.

     

    Alvorlighetsgrad på feilmeldinger (MAGNET/EDAG)

    Feil eller mangler i a-meldingen har tre alvorlighetsgrader:

    1. Avvisning = a-meldingen er ikke levert
      A-meldingen er ikke levert eller mottatt hos oss. Du må rette feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen.

    2. Øyeblikkelig = a-meldingen er levert med feil
      A-meldingen inneholder feil eller mangler du må rette opp. Du må rette feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen.
        
    3. Retningslinje = a-meldingen er levert med opplysninger som kan være feil
      A-meldingen er levert med opplysninger som kan være feil. Hvis det er feil, må du rette opp i feilen innen fristen for levering av a-melding i kalendermåneden du har fått feilmeldingen.

    Se oversikt over feilmeldinger (MAGNET/EDAG).

     

    Viktig informasjon

    Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.

     

    Til toppen

    Disse samarbeider om a-meldingen:

     

     

    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo

    Kontakt a-ordningen

    Om Skatteetaten

    • Kontakt oss

    • Sikkerhet og personvern

    • Informasjonskapsler

    • Tilgjengelighetserklæring

    • Jobb i Skatteetaten

    • Om oss

    • Analyse og rapporter

    • Forskning

    • Sikkerhet og personvern

    • Tilgjengelighetserklæring

    Følg oss

    SkattenMin Person SkattenMin Bedrift @skattenmin

    Presse

    Pressemeldinger, pressekontakter og annen informasjon for journalister.

    Se vårt presserom

    Satser
    Skjema og tjenester
    Sámegiel skovit
    Sikkerhet og personvern
    Tilgjengelighetserklæring