Pensjonsinnretning (obligatorisk tjenestepensjon)
Gjennom pensjonsregelverket er private arbeidsgivere, som oppfyller kravene i lov om obligatorisk tjenestepensjon (OTP-loven), pålagt å opprette tjenestepensjonsordning og spare pensjon for sine ansatte. Du skal oppgi pensjonsinnretning det er inngått avtale om sparing med i a-meldingen.
Kort om pensjonsinnretning
Oppgi hvilken pensjonsinnretning arbeidsgiveren har inngått tjenestepensjonsavtale med. Du skal ikke oppgi eventuelle agenter eller andre som har formidlet avtalen.
Du skal oppgi organisasjonsnummeret til pensjonsinnretningen. Er den en utenlandsk pensjonsinnretning, oppgir du ID'en til denne, eksempelvis TIN (tax identification number).
Det er mulig å oppgi flere avtaleparter dersom arbeidsgiver har tjenestepensjonsavtaler med flere pensjonsinnretninger.
Hvis du ikke har tjenestepensjonsavtale, skal du ikke oppgi opplysninger om pensjonsinnretning.
Oppgir du at arbeidsgiver har tjenestepensjonsavtale, skal du oppgi tilskudd til pensjonsordningen i grunnlag for beregning av arbeidsgiveravgift.
Du kan lese mer om obligatorisk tjenestepensjon her.
Er det obligatorisk
Som følge av endringer i lov om obligatorisk tjenestepensjon (OTP-loven) §7, med virkning fra 01.01.2021, må de fleste arbeidsgivere gi opplysninger om hvem de har inngått tjenestepensjonsavtale med i a-meldingen.
Arbeidsgivere som har pensjonsordning i henhold til lov eller tariffavtale for statlig eller kommunalt ansatte skal ikke oppgi pensjonsinnretning i a-meldingen.
De arbeidsgivere i privat sektor som plikter å ha pensjonsordning etter OTP-loven § 2, skal opprette pensjonsordning etter foretaks-, innskudds- eller tjenestepensjonsloven, for å sikre arbeidstakerne i bedriften alderspensjon i samsvar med OTP-lovens krav.
Når skal du rapportere
Du skal oppgi opplysninger om pensjonsinnretning fra og med den måneden tjenestepensjonsavtalen trer i kraft, og til og med den måneden tjenestepensjonsavtalen opphører.
Eksempel rapportere pensjonsinnretning
En blomsterbutikk har 10 ansatte og er omfattet av lov om OTP. De skal fra og med januar oppgi pensjonsleverandøren Pensjon 1 som de har inngått tjenestepensjonsavtale med.
A-melding for januar | |
Opplysningspliktig | Blomsterbutikk |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummeret til pensjonsinnretningen Pensjon 1 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Eksempel pensjonsavtale med internasjonal tilbyder
En fabrikk har 15 ansatte og er omfattet av lov om OTP. De har fra og med januar inngått tjenestepensjonsavtale med den utenlandske pensjonsinnretningen Pensions-for-all.
A-melding for januar | |
Opplysningspliktig | Fabrikk |
Pensjonsinnretning | Tax identification number for Pensions-for-all |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Eksempel med to pensjonsinnretninger
Et reklamebyrå har 15 ansatte. Disse ansatte er omfattet av en eksisterende foretakspensjonsordning. Fra og med januar ansetter de 10 nye medarbeidere og oppretter en ny tjenestepensjonsavtale med pensjonsinnretningen Pensjon 2 for disse.
A-melding for februar | |
Opplysningspliktig | Reklamebyrå |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummeret til tilbyder av foretakspensjon |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummeret til Pensjon 2 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Endre pensjonsinnretning
Hvis en arbeidsgiver inngår tjenestepensjonsavtale med en ny pensjonsinnretning skal du oppgi ny pensjonsinnretning fra og med den måneden ny avtalen trer i kraft.
Eksempel med ny pensjonsleverandør fra månedsskifte
En skobutikk har 10 ansatte og er omfattet av lov om OTP. De har frem til og med januar avtale om pensjonssparing for sine ansatte hos pensjonsinnretningen Pensjon 1. De skal med virkning fra og med februar endre tilbyder til pensjonsinnretningen Pensjon 2.
A-melding for januar | |
Opplysningspliktig | Skobutikk |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummeret til Pensjon 1 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
A-melding for februar | |
Opplysningspliktig | Skobutikk |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummer til Pensjon 2 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Eksempel med bytte av pensjonsleverandør i løpet av en måned
En butikk har 10 ansatte og er omfattet av lov om OTP. De har frem til og med 10. januar avtale om pensjonssparing for sine ansatte hos pensjonsinnretningen Pensjon 1. Butikken skal med virkning fra og med 11. januar endre til pensjonsinnretningen Pensjon 2.
A-melding for januar | |
Opplysningspliktig | Butikken |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummer til Pensjon 1 |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummer til Pensjon 2 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
A-melding for februar | |
Opplysningspliktig | Butikken |
Pensjonsinnretning | Organisasjonsnummer til Pensjon 2 |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Avslutte pensjonsinnretning
Hvis arbeidsgiver ikke lengre er omfattet av lov om OTP og avvikler tjenestepensjonsavtale, så skal du ikke oppgi pensjonsinnretning fra og med måneden tjenestepensjonsavtale har opphørt.
Eksempel med avsluttet pensjonsavtale
En fabrikk har i januar 10 ansatte og er omfattet av lov om OTP. Fra februar har bedriften nedbemannet til 1 ansatt. De er ikke lengre omfattet av lov om OTP, og avslutter med virkning fra februar tjenestepensjonsavtalen om pensjonssparing. I a-meldingen for februar skal fabrikken derfor ikke oppgi pensjonsinnretning.
A-melding for februar | |
Opplysningspliktig | Fabrikk |
Pensjonsinnretning |
I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Rette feil
MAGNET_EDAG-292 Ugyldig verdi |
MAGNET_EDAG-507 Manglende opplysninger om pensjonsinnretning |
Har du glemt å oppgi eller oppgitt feil Pensjonsinnretning kan du rette feilen i neste a-melding. Du behøver ikke endre tidligere innsendte a-meldinger.
Eksempel
En butikk har for februar oppgitt feil pensjonsinnretning i a-meldingen. De oppdager feilen i april. De rapporterer for mars inn riktig pensjonsinnretning i a-meldingen.
A-melding for mars Opplysningspliktig Butikken Pensjonsinnretning Organisasjonsnummeret til pensjonsinnretningen I tillegg oppgir de andre obligatoriske opplysninger.
Hva bruker vi opplysningene til
Skatteetaten deler opplysninger med den eller de pensjonsinnretningene arbeidsgiver har avtale med. Opplysningene gir pensjonsinnretningen(e) tilgang til å hente inntektsopplysninger (fra Skatteetaten) og arbeidsforholdsopplysninger (fra NAV) som er rapportert i a-meldingen. Pensjonsinnretningene benytter disse opplysningene til å vurdere vilkår og gjøre ajourhold av tjenestepensjonsavtalen.
Skattemyndigheten har hjemmel i skatteforvaltningsloven § 3-6 tredje ledd til å utlevere lønnsopplysninger som er innrapportert med hjemmel i skatteforvaltningsloven § 7-2 til pensjonsinnretninger som har tjenestepensjon etter foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven til bruk i arbeidet med slik pensjonsordning.