5.3 Tonnasjeskatt

5.3.1 Generelt om tonnasjeskatt

Rederiskatteordningen innebærer at selskaper som faller inn under ordningen i hovedsak er fritatt fra inntektsbeskatning på skipsfartsvirksomheten. I stedet skal selskaper som faller inn under rederiskatteordningen skattlegges sjablongmessig direkte av skipets nettotonnasje. Tonnasjeskatten er en objektskatt som påløper uavhengig av om driften går med overskudd eller underskudd, jf. sktl. § 8-16.

Tonnasjeskatten kan reduseres dersom skipene oppfyller spesifikke krav til miljø og sikkerhet.

5.3.2 Vilkår for å bli tonnasjeskattepliktig

Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som faller inn under rederiskatteordningen skal svare tonnasjeskatt dersom selskapet eier skip eller hjelpefartøy, jf. sktl. § 8-16 første ledd. Selskapet skal også svare tonnasjeskatt av utleid skip. Selskapet skal svare tonnasjeskatt for innleid fartøy bare dersom eieren ikke er skattepliktig til Norge for utleie av fartøyet, jf. sktl. § 8-16, første ledd tredje punktum. Hvis eieren ikke er skattepliktig til Norge for utleie av fartøyet og fartøyet leies videre i flere ledd, er det den første leietakeren som er innenfor rederiskatteordningen som blir tonnasjeskattepliktig, jf. FSFIN § 8-16-1 tredje ledd, annet punktum.

For skip som er eid av selskap med deltakerfastsetting eller NOKUS, skal det beregnes tonnasjeskatt på vanlig måte som om selskapet var skattepliktig. Tonnasjeskatten skal deretter fordeles på deltakere som faller innenfor rederiskatteordningen, jf. sktl. § 8-16 første ledd, siste punktum. I tilfeller der selskap med deltakerfastsetting eller NOKUS er eid av deltakere både innenfor og utenfor rederiskatteordningen, vil den delen av beregnet tonnasjeskatt som faller på deltakerne utenfor rederiskatteordningen falle bort.

5.3.3 Beregning av tonnasjeskatt

Tonnasjeskatten beregnes ut fra skipets lasteevne, dvs. skipets tonnasje (nettotonn). Tonnasjeskatten fastsettes per dag, uavhengig av om fartøyet har vært i drift eller ikke, jf. FSFIN § 8-16-1 første ledd. Hvis fartøyet har vært sammenhengende ute av drift i mer enn tre måneder i inntektsåret, skal det likevel ikke fastsettes tonnasjeskatt for den perioden fartøyet har vært ute av drift.

Dersom fartøyet skifter eier vil leveransetidspunktet/realisasjonstidspunktet være avgjørende for når beregningen av tonnasjeskatt skal starte og stoppe, jf. FSFIN § 8-16-1 annet ledd. Ved innleie av skip skal tonnasjeskatten fastsettes for den perioden hvor fartøyet har vært stillet til leietakers rådighet, jf. FSFIN § 8-16-1 tredje ledd.

Skattesatsene for tonnasjeskatten fastsettes i Stortingets årlige skattevedtak. For inntektsåret 2021 er satsene slik, jf. skattevedtaket § 5-1:

  1. 90 øre per dag per 100 nettotonn for de første 1 000 nettotonn, deretter
  2. 18 kroner per dag per 1 000 nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
  3. 12 kroner per dag per 1 000 nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
  4. 6 kroner per dag per 1 000 nettotonn.

Ved beregningen skal skipets tonnasje rundes av til nærmeste hele 1000 tonn, se FSFIN § 8-16-1 fjerde ledd. For skip med nettotonnasje under 1000 tonn skal netto tonnasje avrundes til nærmeste hele 100 tonn. Skip med nettotonnasje under 50 tonn avrundes opp til 100 tonn.

5.3.4 Nettotonnasje

Tonnasjeskatt skal svares av skipets eller hjelpefartøyets nettotonnasje, slik denne til enhver tid er fastsatt i målebrev som er gyldig her i Norge, i henhold til forskrift 30. juni 2015 nr. 823 om måling av skip og flyttbare innretninger. Ved beregningen av tonnasjeskatt skal nettotonnasjen avrundes til nærmeste hele tusen tonn, jf. FSFIN § 8-16-1 fjerde ledd.

5.3.5 Miljødifferensiering

Skatt­yteren kan kreve reduksjon i tonnasjeskatten dersom det foreligger miljødeklarasjon for fartøyet, jf. FSFIN § 8-16-11. Hensikten med denne regelen er å fremme miljøtiltak på fartøyene. Etter forskrift av 28. november 2000 nr. 1194 kan Sjøfartsdirektoratet utstede miljødeklarasjon på grunnlag av bestemte kriterier som fremgår av forskriften. Med en slik miljødeklarasjon kan skatt­yteren kreve reduksjon i tonnasjeskatten med inntil 25 %. Hvor stor reduksjon skatt­yteren kan kreve, følger av reduksjonsfaktoren i FSFIN § 8-16-13, som igjen er knyttet opp til hvor stor miljøfaktor som følger av miljødeklarasjonen.

Reduksjon kan kreves for den del av inntektsåret hvor det foreligger slik deklarasjon.

Krav om reduksjon av tonnasjeskatten som følge av miljødeklarasjon må kreves ved levering av skattemeldingen for det enkelte år, jf. FSFIN § 8-16-11 tredje ledd. Kopi av bekreftet registrert miljødeklarasjon skal vedlegges skattemeldingen første året skatt­yter krever reduksjon i tonnasjeskatten for skipet eller hjelpefartøyet, jf. FSFIN § 8-16-14.

Vedtak om utstedelse av miljødeklarasjon kan påklages til Klima- og miljødepartementet innen fristen som følger av sktfvl. § 13-4 første ledd, med virkning for fastsatt skatt, jf. FSFIN § 8-16-12 tredje ledd.