Annet ledd

Generelt om tilgangen til andre private virksomheter og aktører

Andre private virksomheter og aktører enn de som er nevnt i fregl. § 10-1 Første ledd får etter annet ledd utlevert ikke-taushetsbelagte opplysninger om navngitte identifiserbare personer. Kravet om navngitt og identifiserbar er i delingstjenestene implementert som et krav om entydig søk.

Entydig søk kan ikke gjøres anonymt, da den enkelte har krav på opplysninger om søk som er foretatt på egen person, herunder hvem som har bedt om opplysningene. Privates søk etter ikke-taushetsbelagte opplysninger, unntatt pressens søk etter slike opplysninger, skal derfor kunne spores for å se hvem som har søkt og hvilke opplysninger søket omfatter. Se nærmere om dette i fregl. § 10-1 Tredje ledd, som trådte i kraft 5.10.2020.

For å få utlevert fødsels-/d-nummer kreves et «begrunnet behov», se Tilgang til fødsels- og d-nummer. Søkeren må redegjøre for behovet i søknaden.

Første punktum – personkretsen

Med private virksomheter og aktører forstås enhver som kan identifisere personene det etterspørres opplysninger om (jf. Prop. 164L 2015-2016 punkt 18.4.3). Enhver skal som utgangspunkt få ikke-taushetsbelagte opplysninger knyttet til en annen person, så lenge personen det bes om å få opplysninger om er navngitt og tilstrekkelig identifisert. Se nærmere under Søk og søkeresultat.

Tilgang til fødsels- og d-nummer

Opplysning om fødselsnummer og d-nummer utleveres kun dersom det angis et begrunnet behov. Begrunnet behov for fødselsnummer skal etter fregforskr. § 10-1-1 Annet ledd forstås som at nummeret er nødvendig for å oppfylle en lovpålagt forpliktelse eller for å ivareta en lovmessig rettighet. I lovens forarbeider (Prop. 164 L 2015-2016 punkt 18.4.3) er forliksklage og sjekking av heftelser i Løsøreregisteret benyttet som eksempler på slike behov.

Skatteetatens praktisering av regelen tilsier at det kan foreligge «begrunnet behov» for utlevering av fødsels- eller d-nummer i følgende tilfelle ved benyttelse av rettighetspakke pressen:

  • Behov i forbindelse med oppslag i register forvaltet av Brønnøysundregistrene

Ved benyttelse av rettighetspakke privat kan det foreligge «begrunnet behov» for utlevering av fødsels- eller d-nummer i følgende tre tilfeller:

1. Behov i forbindelse med oppslag i register forvaltet av Brønnøysundregistrene,

2. Behov i forbindelse med innsendelse av forliksklage/inkassosak

3. Behov i forbindelse med lovpålagt rapporteringsplikt, hvor tilgang til fødsels-/eller d-nummer er en forutsetning for oppfyllelse av rapporteringsforpliktelsen

Når det gjelder det tredje alternativet, kreves det at rapporteringsforpliktelsen påhviler konsumenten. Dette omfatter i utgangspunktet ikke behov for fødsels- eller d-nummer som knytter seg til konsumentens egne ansatte. Dette basert på at fødsels- og d-nummer som hovedregel skal innhentes fra den ansatte selv. Behov for fødsels- eller d-nummer i forbindelse med oppfyllelse av rapporteringsforpliktelse etter a-opplysningsforskriften, vil altså som hovedregel ikke utgjøre et «begrunnet behov». Unntak gjelder hvor konsumenten ikke har mulighet til å innhente fødsels- eller d-nummer fra den ansatte.

Behov for fødsels- og d-nummer for oppdatering av eget personregister ved bruk av hendelsesliste utgjør ikke et begrunnet behov. Behovet som springer ut av plikten til å sørge for at personopplysningene i eget register skal være «korrekte og om nødvendig oppdaterte», jf. personvernforordningen artikkel 5 nr. 1 bokstav d, utgjør ikke et begrunnet behov. Konsumenter som ikke har behandlingsgrunnlag til å få utlevert fødsels- eller d-nummer fra Folkeregisteret til ajourhold gjennom bruk av hendelseslisten, kan benytte utpekte ajourholdsleverandører. Liste over de til enhver tid gjeldende ajourholdsleverandørene er tilgjengelig på skatteetaten.no/deling.

Søk og søkeresultat

Personene det søkes opplysninger om må være navngitte og identifiserbare. Dette innebærer i praksis at den som søker opplysningene må oppgi tilstrekkelig informasjon til at søk i Folkeregisteret gir et entydig treff på vedkommende.

Vilkåret om at personene må være navngitte innebærer at det ikke er tilstrekkelig at det oppgis fødselsnummer for personene det søkes opplysninger om. Dette skal hindre «fisking» etter personopplysninger basert på reelle eller ikke reelle fødselsnummer (jf. Prop. 164 L 2015-2016 punkt 18.4.3).

Sanksjoner

Ved brudd på vilkår for utlevering av opplysninger etter kapittel 10 kan folkeregistermyndigheten ilegge overtredelsesgebyr jf. fregl. § 12-1 første ledd Bokstav c.

Ved grove eller gjentatte brudd kan folkeregistermyndigheten med hjemmel i fregl. § 12-2. Tap av rett til å få utlevert opplysninger treffe vedtak om tap av rett til utlevering av opplysninger fra Folkeregisteret. Vedtaket skal gjelde for en bestemt tidsperiode som ikke overstiger to år.

Se mer om sanksjoner i kapittel Kapittel 12 Sanksjoner.