Tredje ledd

Generelt

Etter tredje ledd kan departementet i forskrift fastsette ytterligere unntak fra taushetsplikten for opplysninger om registreringsstatus, samt gi regler om hvilke nærmere opplysninger om vergemål og stadfestet fremtidsfullmakt som skal omfattes av taushetsplikt, jf. fregforskr. § 3-1-1 første ledd Bokstav w) registreringsstatus.

§ 9-1-1. Unntak fra taushetsplikt

§ 9-1-1. Unntak fra taushetsplikt

Opplysninger om registreringsstatusene bosatt, utflyttet, død, opphørt og inaktiv, jf. § 3-1-1 første ledd litra w er unntatt fra taushetsplikten i folkeregisterloven § 9-1.

Første ledd

Opplysninger om registreringsstatus vil i utgangspunktet være underlagt taushetsplikt. Det fremgår av Prop. 164 L punkt 16.4 at det er tatt sikte på å videreføre tidligere system for utlevering av opplysninger om registreringsstatus. Det vil derfor kunne være nødvendig med enkelte unntak fra taushetsplikten for noen underkategorier av opplysninger om registreringsstatus. Dette slik at det for eksempel kan opplyses til en privat aktør uten lovhjemlet tilgang til taushetsbelagte opplysninger at et d-nummer er utgått fordi det er en dublett. I fregforskr. § 9-1-1 er det gjort unntak fra taushetsplikten for registreringsstatusene bosatt, utflyttet, død, opphørt, og inaktiv etter fregforskr. § 3-1-1 første ledd Bokstav w) registreringsstatus.

§ 9-1-2 Taushetsbelagte vergemålsopplysninger

§9-1-2 Taushetsbelagte vergemålsopplysninger

Opplysninger om rammene for oppdraget er underlagt taushetsplikt.

Opplysning om at en person har vergemål og hvem vergen er, er i utgangspunktet ikke underlagt taushetsplikt, jf. fregl. § 9-1 annet ledd.

Deling av disse opplysningene fra Folkeregisteret skal gjøre det enklere for vergen og Folkeregisterets konsumenter å bistå vergehaver med det han har behov for. Bestemmelsen i fregl. § 9-1 annet ledd harmonerer med vergemålslovens bestemmelse om taushetsplikt, jf. vergemålsloven §§ 46 og 65.

Detaljer om rammene for vergemålet kan være egnet til å si noe nærmere om personens hjelpebehov, og er derfor underlagt taushetsplikt, jf. fregforskr. § 9-1-2. Formålet med at rammene for vergemålet er tatt inn i Folkeregisteret for deling med registerets konsumenter, er å legge til rette for digitaliserte løsninger. Ved å gjøre opplysningene taushetsbelagt, sikres at disse kun deles med konsumenter som har hjemmel til å innhente nærmere opplysninger om hva vergen har lov til å gjøre på vegne av vergehaver.