Annet ledd

Generelt

Annet ledd gir hjemmel for å gi forskrift til utfylling og gjennomføring av paragrafen. Slik forskrift er gitt i fregforskr. §§ 5-3-1 – 5-3-5.

Det er en rekke vilkår som må oppfylles for å anses som en pendler i folkeregistersammenheng. Et generelt vilkår er knyttet til formålet med pendlingen (fregforskr. § 5-3-1. Pendlere). Vilkårene er videre forskjellige avhengig av om man er familiependler (fregforskr. § 5-3-2. Familiependlere) eller enslig pendler (fregforskr. § 5-3-3. Enslige pendlere). Vilkårene er knyttet opp mot boligsituasjon (fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig) og pendlerhyppighet (fregforskr. § 5-3-5. Krav til pendling (besøkshyppighet)).

§ 5-3-1. Pendlere

§ 5-3-1. Pendlere

Bestemmelsene i § 5-3-2 til § 5-3-5 kommer til anvendelse på pendlere. Med pendler menes person som av hensyn til inntektsgivende aktivitet må ta døgnhvilen utenfor hjemmet.

Første ledd

Generelt

En pendler er en person som på grunn av inntektsgivende aktivitet må reise mellom bolig på arbeidssted og bolig på hjemstedet. Inntektsgivende aktivitet kan være både arbeid og næringsvirksomhet. Se nærmere om dette nedenfor under Kravet til «inntektsgivende aktivitet». For å kvalifisere til å være en pendler, må det være et behov for en pendlerbolig i nærheten av arbeidsstedet på grunn av den inntektsgivende aktiviteten. Det betyr at dagpendling ikke er mulig eller hensiktsmessig, f.eks. på grunn av lang reiseavstand.

I vurderingen av om en person skal anses som pendler eller ikke inngår boligforholdene og pendlerhyppighet. Reglene er ulike for familiependlere (fregforskr. § 5-3-2. Familiependlere) og enslige pendlere (fregforskr. § 5-3-3. Enslige pendlere).

Kravet til «inntektsgivende aktivitet»

Det sentrale er at man må opprettholde to boliger på grunn av inntektsgivende aktivitet. Dette omfatter:

  • Arbeid der det foreligger et ansettelsesforhold, eventuelt at en er frilanser, og at en mottar lønn for oppdrag, tjenester eller lignende som utføres for en arbeidsgiver.
  • Virksomhet av økonomisk karakter som omsetning og/eller produksjon av varer og/eller tjenester.

Det betyr at dersom man opprettholder to boliger av en annen årsak, vil man ikke kunne regnes som pendler og man skal da bostedsregistreres etter hovedregelen i fregl. § 5-1. Hovedregel om bosted og § 5-2. Ektefeller og barn.

For personer som både studerer og arbeider gjelder dette:

  • Praksisår befalsskole: Plikttjenesten/praksisåret i forbindelse med gjennomført befalsskole anses som arbeid og ikke studier.
  • Praksisår politihøyskole: Praksisår i løpet av politiutdanning anses som studier og ikke arbeid.
  • Elever ved Forsvarets skoler: Bosted til elever ved Forsvarets skoler, herunder befalsskole, vurderes etter fregforskr. § 5-1-4. Studenter.
  • Doktorgradsstudenter som driver lønnet forskning: Doktorgradsstipendiater som mottar lønn for forskning anses ikke som studenter.
  • Studier og deltidsarbeid: Studenter som studerer full tid har ofte deltidsjobber helg eller kveld ved siden av studiene. En slik kombinasjon vil anses som studier, og ikke arbeid når stillingen ikke utgjør mer enn 50 prosent av en fulltidsstilling. Dersom man har en høyere stillingsprosent, må det gjøres en konkret helhetsvurdering. I slike og andre tvilstilfeller må det tas stilling til hva som regnes som hovedbeskjeftigelsen til personen. Vurderingstemaet blir om hovedbeskjeftigelsen er studier eller arbeid. For å kunne ta stilling til dette må det foretas en konkret helhetsvurdering, hvor man blant annet må vurdere hvordan personen disponerer tiden og innretter hverdagen (bruk av tid), herunder fordeling av aktivitet på dag og kveld. Andre momenter kan også vektlegges i en slik helhetsvurdering.
  • Studier og heltidsarbeid: Studenter som arbeider i 100 prosent stilling ved siden av studier anses som arbeidstagere og ikke som studenter.

§ 5-3-2. Familiependlere

§ 5-3-2. Familiependlere

En pendler regnes som bosatt der ektefelle eller barn er registrert bosatt dersom denne bolig er felles etter § 5-2-1 første og annet ledd. En pendler som forsørger og bor sammen med søsken, regnes som bosatt i deres felles hjem. Felles hjem med ektefelle går foran felles hjem med andre.

Pendler ektepar mellom flere felles boliger, regnes de som bosatt i den ene av boligene etter følgende rangorden:

  • den bolig som de har felles med barn,
  • den bolig som er selvstendig etter kriteriene i § 5-3-4,
  • den bolig hvor ektefellene til sammen har sin overveiende døgnhvile.

Ektefeller som tar til å pendle mellom flere felles boliger, kan uansett reglene i litra b og c kreve å beholde sin bostedsregistrering dersom vilkårene i § 5-3-3 femte ledd er oppfylt for begge ektefellene.

Generelt

Bestemmelsen har regler om familiependlere. Om reglene for enslige pendlere, se fregforskr. § 5-3-3. Enslige pendlere. Med familiependlere menes ektefeller/registrerte partnere som pendler og har felles hjem. Videre omfattes ugifte pendlere som har felles hjem med barn etter fregforskr. § 5-2-1. Ektefeller og barn, samt pendlere som forsørger og bor sammen med søsken.

Første ledd

Når en av ektefellene pendler, skal ektefellen være registrert bosatt der ektefelle eller barn er registrert bosatt under den forutsetning at boligen er felles, jf. fregforskr. § 5-2-1 Første ledd og Annet ledd. Er det i Folkeregisteret registrert avtale om delt bosted etter barnelova § 36 første ledd Registrering av avtale om delt bosted for barn, vil i realiteten begge foreldre ha felles hjem med barnet, jf. fregl. § 5-2 første ledd og fregforskr. § 5-2-1 annet ledd, uavhengig av barnets offisielle bostedsadresse. Vedkommende skal i slike tilfeller ikke være registrert som pendler i Folkeregisteret. Felles hjem med ektefelle går foran felles hjem med andre.

Annet ledd

Bestemmelsen regulerer kun de tilfeller hvor det pendles mellom flere felles boliger. Hva som er ektefellers felles hjem i en normal situasjon, er nærmere omtalt under fregl. § 5-2. Ektefeller og barn. I tilfeller hvor ekteparet pendler mellom flere felles boliger, må man komme frem til hvilken av disse felles boligene som er ektefellenes bosted. Etter bestemmelsen er det satt opp en rangorden, hvor den boligen som rangerer høyest er ektefellenes bosted:

  1. Felles hjem med barn
  2. Selvstendig bolig (se mer om dette under fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig)
  3. Den bolig hvor ektefellene har overvekten av sin samlede døgnhvile

Ektefeller som begge pendler mellom flere felles boliger og hvor vilkårene ellers er oppfylt, skal registreres som pendlere i Folkeregisteret.

Tredje ledd

I situasjoner hvor begge ektefellene pendler mellom flere felles boliger, kan de kreve å bli registret bosatt etter den såkalte sammenligningsreglen i § 5-3-3 Femte ledd, forutsatt at vilkårene i denne bestemmelse er oppfylt for begge ektefeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt for at ektefeller kan påberope seg sammenligningsregelen:

  1. Ektefellene må pendle mellom felles boliger.
  2. Ektefellene må ikke ha felles hjem med barn.

I de tilfellene ektefellene anses for å ha felles hjem med barn, se fregforskr. § 5-2-1 Annet ledd. Som barn forstås egne barn og fosterbarn som i løpet av året ikke er blitt myndige.

Normalt skulle det være uproblematisk å ta stilling til hvorvidt ektefellene pendler mellom felles boliger eller om de har felles hjem med barn. Det finnes imidlertid noen eksempler på situasjoner som gjør det vanskelig å bruke sammenligningsregelen:

Eksempel 1
Hvis barnet er elev i den videregående skole, og bor på hybel eller internat i nærheten av skolen, og av denne grunn er registrert som bosatt i foreldrehjemmet, jf. fregforskr. § 5-1-4. Studenter, vil foreldrene formelt sett ha felles hjem med barnet. Reelle hensyn tilsier at en i en slik situasjon bør bygge på de faktiske forhold. Dette medfører at sammenligningsregelen kan benyttes, da foreldrene ikke kan anses å ha felles hjem med et barn som studerer og bor annet sted.
Eksempel 2
Foreldrene har ikke felles hjem med barnet og er registrert som pendlere etter sammenligningsregelen. Hvis barnet deretter flytter inn i en av boligene til foreldrene slik at det har oppstått felles hjem med barnet, vil pendlerregistreringen måtte opphøre.
Eksempel 3
Hvis en av ektefellene har et særkullsbarn som vedkommende har felles hjem med, vil vilkårene for å bli registrert etter sammenligningsreglen for denne ektefellen ikke være oppfylt. Dette innebærer at heller ikke den andre ektefellen vil kunne bli registrert som pendler etter sammenligningsreglen, siden det er et vilkår at begge ektefellene oppfyller vilkårene. Dette innebærer at sammenligningsregelen ikke kan benyttes av den ene ektefellen hvis den andre ektefellen ikke oppfyller vilkårene.

§ 5-3-3. Enslige pendlere

§ 5-3-3. Enslige pendlere

Som enslig pendler regnes person som ikke går inn under § 5-3-2.

Enslig som pendler mellom foreldrehjem og annen bolig, regnes som bosatt i foreldrehjemmet. Fra og med det år pendleren fyller 22 år regnes imidlertid vedkommende som bosatt i den andre boligen dersom den er selvstendig etter § 5-3-4.

Enslig som har overveiende døgnhvile i annen bolig enn foreldrehjemmet, kan kreve å bli registrert som bosatt i denne bolig. Slik registrering kan ikke omgjøres så lenge boligsituasjonen mv. i det vesentlige er uforandret.

Med foreldrehjem forstås det folkeregistrerte bosted til foreldre eller andre som pendleren har vokst opp hos. Kan flere boliger regnes som foreldrehjem for pendleren, gjelder regelen i folkeregisterloven § 5-1 annet ledd i forholdet mellom disse.

Den som tar til å pendle fra en kommune der han har vært registrert bosatt i minst tre år når pendlingen tar til, til en bolig i en annen kommune, kan kreve å forbli registrert som bosatt i den første kommunen dersom:

  • boligen på det opprinnelige bostedet har minst dobbelt så stort areal av primærrom som den andre boligen, og
  • pendleren eier den første boligen eller har utgifter til leie av denne. En pendler som har benyttet en eiendom som bolig mot å dekke driftskostnadene, likestilles med pendlere som tar til å pendle fra en eid til en leid bolig dersom pendleren er nær slektning av eiendommens eier eller er mottaker etter en føderådskontrakt.
  • For bolig i boenhet der det bor flere, regnes som areal av primærrom boenhetens totale areal av primærrom delt på antall beboere over 15 år. § 5-3-4 annet og tredje ledd gjelder så langt de passer.

I andre tilfeller enn nevnt i første til femte ledd, skal enslig som pendler mellom to eller flere boliger, regnes som bosatt i sin selvstendige bolig, jf. § 5-3-4. Ved pendling mellom selvstendige boliger eller mellom uselvstendige boliger, gjelder regelen i folkeregisterloven § 5-1 annet ledd, dersom ikke den enslige krever noe annet på grunnlag av femte ledd.

Generelt

Bestemmelsen har regler om enslige pendlere. Om reglene for familiependlere, se fregforskr. § 5-3-2. Familiependlere. Om hvem som anses som enslige pendlere, og hvem som anses som familiependlere, se fregforskr. § 5-3-3 Første ledd.

Enslige personer deles etter forskriften inn i tre kategorier:

Første ledd

Hvem som er enslige pendlere, defineres i første ledd. Begrepet er negativt avgrenset fra familiependlere, noe som betyr at en enslig pendler er en person som ikke er gift/registrert partner og/eller har felles hjem med egne barn, samt pendlere som forsørger og bor sammen med søsken. Se fregl. § 5-2. Ektefeller og barn.

Annet ledd

Generelt

Enslige som i løpet av året ikke er fylt 22 år og som pendler mellom foreldrehjem og annen bolig

Enslige som i løpet av året ikke er fylt 22 år og som pendler mellom foreldrehjem og annen bolig regnes alltid som bosatt i foreldrehjemmet under forutsetning av at de øvrige pendlervilkårene er oppfylt (se fregforskr. § 5-3-5 Annet ledd). Dette gjelder uavhengig av om boligen i arbeidskommunen er selvstendig eller uselvstendig. Om hva som er en selvstendig bolig og hva som er en uselvstendig bolig se fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig.

Enslige som i løpet av året vil fylle 22 år eller mer og som pendler mellom foreldrehjem og selvstendig bolig

Enslige som i løpet av året vil fylle 22 år eller mer og som pendler mellom foreldrehjem og bolig på arbeidsstedet, regnes som bosatt i boligen på arbeidsstedet når denne boligen er selvstendig. Er boligen på arbeidsstedet uselvstendig, skal personen registreres som bosatt i foreldrehjemmet etter pendlerbestemmelsene, under forutsetning av at de øvrige pendlervilkårene er oppfylt (se fregforskr. § 5-3-5 Annet ledd). For hva som er en selvstendig bolig og hva som er en uselvstendig bolig, se fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig.

Rangering av boliger - oppsummering

Enslige pendlere regnes som bosatt i den boligen som kommer høyest opp på de to følgende oppstillinger:

21 år eller yngre

22 år eller eldre

foreldrehjem

selvstendig bolig

selvstendig bolig

foreldrehjem

uselvstendig bolig

uselvstendig bolig

Når det pendles mellom to boliger som rangeres likt, må saken løses etter døgnhvileregelen i fregl. § 5-1 Annet ledd.

Tredje ledd

Etter første punktum kan den enslige kreve å bli registrert på bosted hvor han har sin overveiende døgnhvile, selv om den andre boligen er foreldrehjemmet. Dette må forstås slik at parten ikke ønsker pendlerregistrering slik at fregl. § 5-1 Annet ledd vil gjelde.

Annet punktum presiserer at for det tilfelle den enslige har krevd å bli registrert etter fregforskr. § 5-3-3 tredje ledd, kan ikke registreringen omgjøres med mindre det skjer vesentlige forandringer i boligsituasjonen mv. Dette må forstås slik at hvis vedkommende først har forholdt seg negativ til å bli registrert etter pendlerbestemmelsene, jf. første punktum «krevd», så kan en ikke ombestemme seg etterpå.

Fjerde ledd

Med foreldrehjem forstås det folkeregistrerte bosted til foreldrene eller andre som en har vokst opp hos. Det vil si det folkeregistrerte bosted foreldrene nå har, uavhengig av om man selv har vokst opp der. Dersom to ulike boliger kan regnes som foreldrehjem, vil det stedet en har overveiende døgnhvile regnes som foreldrehjem.

Dersom vedkommende har eksklusiv disposisjonsrett til en del av den bygning som foreldrene bor i, og det med leiekontrakt og kvitteringer dokumenteres at det betales markedsleie, anses ikke denne boenheten som en del av foreldrehjemmet. Denne delen av bygningen betraktes i slike tilfeller som vedkommendes boenhet.

Femte ledd

Generelt

Bestemmelsen gir et unntak fra hovedreglene om hvor en person skal anses bosatt, og gjelder personer som har vært registrert bosatt i en kommune i minst tre år sammenhengende på det tidspunkt pendling tar til. Personen vil da kunne ha halvparten så stor bolig i arbeidskommunen som hjemkommunen og likevel bli registrert som pendler. Regelen omtales som «sammenligningsregelen».

Bestemmelsen gjelder bare dersom boligen på hjemstedet er en selvstendig bolig som vedkommende eier eller leier, jf. fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig. Sidestilt er bolig pendleren benytter mot å dekke driftskostnadene, dersom pendleren er en nær slektning av eiendommens eier eller mottaker etter en føderådskontrakt. Foreldrehjem faller derfor utenfor, med mindre vedkommende i tre år før pendlingen tok til har disponert selvstendig bolig i foreldrehjemmet. Vedkommende må sannsynliggjøre dette, f.eks. med kvitteringer eller kontoutskrifter som viser at driftskostnadene dekkes. Leiekontrakt og kvitteringer kan også sannsynliggjøre at det betales leie.

Personen kan selv velge å bruke sammenligningsregelen fremfor hovedregelen. For at så skal skje, må vedkommende fremsette krav om at sammenligningsregelen skal legges til grunn.

Bestemmelsen gjelder for enslige og under visse forutsetninger for ektefeller, jf. fregforskr. § 5-3-2 Tredje ledd.

Det er pendleren selv som må dokumentere at boligen i arbeidskommunen holder seg innenfor den arealgrensen som er gitt i bestemmelsen, jf. fregforskr. §§ 5-3-3 femte ledd, jf. § 5-3-4 Annet ledd.

Bestemmelsen stiller opp følgende vilkår:

Vilkår 1: Registrert bosatt i hjemkommunen i tre år

Det første vilkåret om at man må ha vært registrert bosatt i hjemkommunen i minst tre år skaper få problemer. Det avgjørende er at en har vært registrert bosatt i samme kommune i tre år. At det er på samme bosted i kommunen er ikke noe krav. Vilkåret må være oppfylt også i de tilfeller hvor registreringen i hjemkommunen er opprettholdt for eksempel gjennom fregforskr. § 5-1-4. Studenter.

I tilfelle av kommunesammenslåinger, vil borgeren ta med seg botiden fra den tidligere kommunen inn i den nye kommunen. Etter sammenslåingen, må borgeren kunne flytte innenfor den nye kommunens grenser.

Vilkår 2: Dobbelt så stort areal av primærrom på boligen i hjemkommunen som boligen i arbeidskommunen

Når det gjelder det andre vilkåret, knyttet til areal, vil oppmåling av areal av primærrom bli tilsvarende det som er beskrevet nedenfor om selvstendig bolig, jf. fregforskr. § 5-3-4 første ledd bokstav a. Se Vilkår 1 (bokstav a): minst 30 kvm primærrom.

Siste del av bestemmelsen gir regler om hvor stort areal som kan tilordnes personen dersom vedkommende bor sammen med andre ved anvendelse av femte ledd. Det aktuelle arealet er boenhetens totale areal av primærrom delt på antall beboere over 15 år. Det vises videre til fregforskr. § 5-3-4 Første ledd og Tredje ledd som også gjelder så langt de passer. Se også Arealberegning når flere bor sammen.

Vilkår 3: Eier/leier/disponerer boligen

Når det gjelder kravet om «utgifter til leie av boligen» må det kreves at pendleren finansierer boligen fullt ut. Det må derfor betales en reell leie. Leien må ikke være symbolsk. Se imidlertid unntakene som gjelder bruk av nær families bolig når man dekker driftskostnadene, samt føderådskontrakt.

Sjette ledd

Bestemmelsen gjelder «andre tilfeller» enn de resten av bestemmelsen gjelder. I slike tilfeller skal personen regnes som bosatt i den selvstendige boligen. Er begge boligene enten selvstendige eller uselvstendige, gjelder døgnhvileregelen i fregl. § 5-1 Annet ledd. Om hva som er en selvstendig bolig og hva som er en uselvstendig bolig se fregforskr. § 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig.

§ 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig

§ 5-3-4. Selvstendig og uselvstendig bolig

Som selvstendig bolig regnes hus eller leilighet som:

  • har minst 30 kvadratmeter primærrom, og
  • har innlagt vann og avløp, og
  • pendleren eier eller disponerer for et tidsrom som må forutsettes å få en varighet av minst ett år, og
  • pendleren har tilgang til alle ukens dager.

I boenhet der det bor mer enn en person, er kravet til areal av primærrom 30 kvadratmeter tillagt 20 kvadratmeter for hver ytterligere beboer over 15 år i boenheten.

Pendleren må dokumentere boligenes areal av primærrom, enten ved oppmåling av takstmann eller på annen måte som registermyndigheten finner tilfredsstillende. Registermyndigheten kan legge bruksarealet til grunn dersom dette er bedre dokumentert enn areal av primærrom.

Dersom pendleren leier bolig i boenhet der det også bor andre, kan han kreve at vurderingen gjøres ut fra et arealkrav på 30 kvadratmeter, der det legges til grunn det areal som han disponerer alene, tillagt hans andel av areal i boenheten som etter sin art er felles. Areal i boenheten som etter sin art er felles, tas ikke i betraktning i boenhet med syv eller flere beboere over 15 år.

Bolig som ikke er selvstendig, regnes som uselvstendig bolig.

Generelt

Bestemmelsen definerer grunnleggende begreper i pendlerregelverket. Begrepene selvstendig/uselvstendig bolig er relevant både for familiependlere, jf. fregforskr. § 5-3-2. Familiependlere og enslige pendlere, jf. fregforskr. § 5-3-3. Enslige pendlere.

Oppsummert er en selvstendig bolig hus/leilighet/boenhet på minst 30 kvm areal av primærrom, med innlagt vann og avløp, som man skal disponere i minst ett år og som man har tilgang til alle ukens dager.

Med uselvstendig bolig forstås alle andre boliger, jf. fregforskr. § 5-3-4 Fjerde ledd.

Første ledd

Generelt

Bestemmelsen angir vilkårene for at en bolig skal anses som en selvstendig bolig. Det er fire vilkår som alle må være oppfylt for at boligen skal være selvstendig. Vilkårene omtales nedenfor.

Vilkår 1 (bokstav a): minst 30 kvm primærrom

Begrepet primærrom kan for alle praktiske formål sies å ha erstattet det tidligere begrepet boareal. Ved måling av primærrom legges NS 3940:2012 om «Areal og volumberegning av bygninger», samt «Takstbransjens retningslinjer ved arealmåling av boliger – 2014» til grunn.

For eksempel er følgende rom definert som primærrom i takstbransjens retningslinjer: kjellerstue, peisestue, TV-stue, loftstue, lekerom, arbeidsrom, hjemmekontor, PC-rom, medierom, bibliotek, innredet hobbyrom, trimrom (må ha fastmontert utstyr, for eksempel ribbevegger), stue, allrom, omkledningsrom, bad/dusjrom, toalett, vaskerom, entré/vindfang, kjøkken, soverom, badstue, rom med svømmebasseng, gang (åpne kjellerrom, loftsrom, etc. er ikke å betrakte som gang), lukkede trapperom/heis, oppholdsrom i boligen som brukes til boligformål.

Det resterende areal kalles sekundærrom (s-rom). Dette arealet inngår ikke i boligens primærdel. Følgende rom er i takstbransjens retningslinjer f.eks. definert som sekundærrom: matkjeller, potetkjeller, vinkjeller, uinnredet kjellerrom, kott, walk-in-closet, uinnredet loft, boder, garderobe, garasje, fyrrom, søppelrom, kjølerom, tekniske rom og innglassert balkong.

For å inngå i primærrom stilles det flere krav, blant annet knyttet til takhøyde. Det er også egne regler for oppmåling av areal. Det vises her til i takstbransjens retningslinjer. For krav til dokumentasjon se fregforskr. § 5-3-4 Annet ledd.

Vilkår 2 (bokstav b): innlagt vann og avløp

Det er ikke krav om at en bolig har WC eller annen form for toalett for å være selvstendig.

Brønn/borehull med pumpe i huset vil regnes som innlagt vann, forutsatt at den er isolert mot frost.

At boligen er tilkoblet det offentlige vann-nettet antas ikke å være et krav, så sant den alternative vann og avløpsfunksjon har samme funksjonalitet.

Vilkår 3 (bokstav c): disponere i minst ett år

Dette innebærer at boliger som skal disponeres i mindre enn ett år, alltid vil være uselvstendige uavhengig av størrelse og av om det er innlagt vann og avløp. Forlenges en leiekontrakt slik at det samlede leietidsrom blir lenger enn 12 måneder, må leieperiodene ses i sammenheng.

Problemer i relasjon til dette kravet vil kunne oppstå hvis parten påberoper seg at han bytter leilighet en gang i året i arbeidskommunen eller at to eller flere pendlere har satt leilighetsbytte i system. Det avgjørende i så måte vil være hvorvidt parten kan dokumentere at det har funnet sted en reell flytting, og at han ikke har til hensikt å bli boende på det nye stedet i over ett år.

Vilkår 4 (bokstav d): tilgang alle ukens dager

Hvis det dokumenteres at boligen i en nærmere angitt periode ikke kan disponeres i helgene, antas det at det må tas utgangspunkt i normaltilstanden, dvs. at den kan disponeres alle ukens dager.

Arealberegning når flere bor sammen

Når flere bor sammen, skal areal av primærrom deles på antall beboere over 15 år. Fregforskr. § 5-3-4 angir to forskjellige metoder for å beregne areal av primærrom pr. beboer i Første ledd og Tredje ledd.

Hvilken av de to bestemmelsene som legges til grunn for beregningen av areal av primærrom, vil i visse tilfeller være av stor betydning for hvorvidt en bolig skal anses som uselvstendig eller selvstendig.

Bestemmelsen i første ledd omfatter alle tilfelle hvor flere bor i en boenhet sammen. Det avgjørende ved vurderingen etter første ledd er at parten bor i boenheten, ikke hvorvidt parten eier, leier eller på annen måte har adgang til å bo der. Boenhetens areal av primærrom skal deles på antall beboere over 15 år. Det er ingen maksimalgrense for hvor mange som skal tas med i utregningen, sml. tredje ledd siste punktum. Bestemmelsen er forutsatt å gjelde samboere, familier og andre bofellesskap med to eller flere personer i samme husstand.

Arealet beregnes på denne måten:

30 kvm for første beboer, deretter 20 kvm for hver ytterligere beboer. Hele boenhetens areal av primærrom legges til grunn. Det er kun beboere over 15 år som medregnes.

Eksempel
For fire personer som bor i en bolig på 87 kvm primærrom vil boligen være uselvstendig (30 + 19 + 19 + 19). For å være selvstendig må boligen være på minst 90 kvm (30 + 20 + 20 + 20).

Annet ledd

Det er parten selv som må dokumentere areal av primærrom. Det følger av forskriftens ordlyd at oppmåling av takstmann er godkjent som dokumentasjon, men også annen dokumentasjon kan godtas av folkeregistermyndigheten.

Generelt sett må kravene til dokumentasjon skjerpes desto nærmere grensen for uselvstendig bolig en kommer. Dette innebærer at dokumentasjon som i enkelte tilfelle kan godtas, ikke vil kunne være god nok i en annen forbindelse. Det er derfor ikke mulig å gi en uttømmende oppregning av dokumentasjon som kan godtas.

Arkitekttegninger sendt til plan- og bygningsetaten i forbindelse med oppføring av bolig vil i enkelte tilfeller kunne godtas. Her må det imidlertid ses hen til hvor gamle tegningene er.

Salgsoppgaver utarbeidet av megler i forbindelse med salg av boligen bør en i utgangspunktet ikke godta. Imidlertid bør slik dokumentasjon kunne godtas i sakene hvor det ikke er tvilsomt hvorvidt boligen er selvstendig eller uselvstendig.

Tredje ledd

Bestemmelsen angir unntaket fra hovedregelen i fregforskr. § 5-3-4 Første ledd, om arealberegning når flere personer bor i samme boenhet. Unntaket kommer til anvendelse når en person «leier bolig i boenhet der det også bor andre».

Bestemmelsen gjelder altså kun i de tilfeller hvor vedkommende leier en bolig i en boenhet. I fregforskr. § 5-3-4 Første ledd gjelder ikke en tilsvarende avgrensning til leieforhold.

Utgangspunktet er at regelen gjelder for boenheter med flere boliger, typisk hybelhus. Forarbeidene nevner i tillegg det tilfelle at det leies en hybel i leilighet hvor det fra før bor et par. Dette innebærer at de som alene eller sammen leier en boenhet som ikke består av flere boliger, ikke vil kunne påberope denne regelen.

I dette ligger det at hvis de nevnte vilkår er oppfylt, så kan pendleren kreve at arealberegningen gjøres etter tredje ledd. Dette forutsetter imidlertid at vedkommende er gjort kjent med denne bestemmelsen, jf. fvl. §§ 11, 16 og 17. Hvis vedkommende ikke krever dette, vil arealet beregnes etter fregforskr. § 5-3-4 Første ledd, annet punktum.

Etter denne bestemmelsen kan pendleren kreve at det legges til grunn et areal av primærrom på 30 kvm. Dette skal utregnes ved at det tas utgangspunkt i det arealet pendleren disponerer alene, tillagt hans del av det arealet i boenheten som «etter sin art er felles». Hva som her måtte være avtalt i leiekontrakten er ikke avgjørende. Med uttrykket «etter sin art er felles» skal forstås de deler av areal av primærrom som alle beboerne disponerer sammen slik som kjøkken, bad, stue og entré. Dette innebærer at en deler fellesarealet på antall beboere. Det er kun beboere over 15 år som medregnes. Er det syv eller flere beboere over 15 år, ses det bort fra hele fellesarealet.

Eksempel
Arealet av primærrom er på 119 kvm. Fire personer bor i boligen. Hver person disponerer et rom på 10 kvm alene. De disponerer da 19,75 kvm hver av det areal som etter sin art er felles (79/4). Areal per person blir da 29,75 kvm (10 + 19,75). Legger man i dette eksempelet til grunn regelen i annet ledd, ville resultatet blitt at personene hadde selvstendig bolig (30 kvm + 20 kvm + 20 kvm + 20 kvm = 90 kvm).

Hvilken av de to bestemmelsene som legges til grunn for beregningen av areal av primærrom, vil i visse tilfeller være av stor betydning for hvorvidt en leilighet skal anses som uselvstendig eller selvstendig.

Fjerde ledd

Uselvstendig bolig er negativt avgrenset til bolig som ikke er selvstendig.

§ 5-3-5. Krav til pendling (besøkshyppighet)

§ 5-3-5. Krav til pendling (besøkshyppighet)

For familiependlere, jf. § 5-3-2 gjelder de krav til besøkshyppighet som tilsier at boligen skal regnes som det felles hjem.

For enslige, jf. § 5-3-3 kreves så regelmessige og hyppige hjembesøk som forholdene gjør rimelig. Ved vurderingen legges vekt på avstand, reisemuligheter og økonomi. For enslige som i løpet av året fyller 22 år eller mer, regnes besøk vanligvis ikke som pendling dersom de foregår sjeldnere enn hver tredje uke.

Generelt

Denne bestemmelsen gir regler om hvor ofte en person må reise mellom bolig på hjemsted og bolig på arbeidsstedet for å bli registrert som pendler i Folkeregisteret.

Det er personen selv som har bevisbyrden for at kravet til pendlerhyppighet er oppfylt. Påstand kan f.eks. sannsynliggjøres ved billetter, bompasseringer, elektronisk kjørebok, frivillig fremlagte kontoutskrifter eller lignende. For å vurdere omfanget av pendlingen, kan det også kreves fremlagt dokumenter som viser fremmøte på arbeid.

Første ledd

For familiependlere gjelder de krav til besøkshyppighet som tilsier at ektefellenes bolig skal regnes som det felles hjem, se fregforskr. § 5-2-1 Første ledd og Annet ledd. Det vil si at hjemreiser normalt må skje oftere enn hver tredje måned.

Annet ledd

Generelt

For enslige er forutsetningen for å anses som pendler at besøkene i den bolig som regnes som det folkeregistermessige bosted skjer med en regelmessighet og hyppighet som etter forholdene anses som rimelig. Reiseavstand, reisemulighet, og økonomi teller også med i vurderingen.

Over 22 år

For enslige som i løpet av året fyller 22 år eller mer, er kravet til reisehyppighet vanligvis satt til et hjembesøk hver tredje uke. Med kort reiseavstand, må det kreves hyppigere besøk. Ved reisetid én vei på opptil to timer, er det fast forvaltningspraksis å kreve hjemreise hver uke.

I visse tilfelle kan imidlertid registrering som pendler godtas også ved sjeldnere hjembesøk enn hver tredje uke. Dette gjelder enslige som ved siden av arbeid er under utdannelse. Videre gjelder det når det foreligger helt spesielle forhold, f.eks. spesielle arbeidsforhold, svak økonomi og sykdom som gjør det rimelig å lempe på minstekravet. Lang reiseavstand kan i seg selv ikke begrunne noe unntak fra treukerskravet.

Under 22 år

For enslige som ikke fyller 22 i løpet av året gjelder ikke kravet om en hjemreise hver tredje uke. For disse er det etter fast forvaltningspraksis krav om hjemreiser hver sjette uke.