5-13.2 Generelt om § 5‑13

Bestemmelsen regulerer skattekontorets adgang og plikt til å gjennomføre kontroll av arbeidsgivere og andre trekkpliktiges gjennomføring av forskuddstrekk, skattetrekk og utleggstrekk (arbeidsgiverkontrollen). Arbeidsgivers plikt til å fremlegge opplysninger i forbindelse med kontrollen er noe utvidet i forhold til tidligere lov, idet plikten, i tillegg til «skattekort, trekkpålegg og andre dokumenter», nå også gjelder «regnskapsmateriale av betydning for kontrollen». Utvidelsen er ifølge forarbeidene foretatt for å tilpasse bestemmelsen slik at den i større grad omfatter det som fremlegges i praksis.

Hjemmelen for å føre kontroll med arbeidsgivernes beregning av arbeidsgiveravgift følger av skatteforvaltningsloven kapittel 10, jf. §§ 10‑1 og 10-4.

Formålet med arbeidsgiverkontrollen er å påse og sikre at forskuddstrekk, skattetrekk og utleggstrekk, og arbeidsgiveravgift, blir korrekt beregnet, oppbevart, innberettet og innbetalt i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser.