15-2.3 Avgrensninger

Lempning av innfordringshensyn må avgrenses mot lempning av hensyn til skyldneren etter § 15‑1, se 15-1. Hensynene bak de to lempningsgrunnlagene er forskjellige, dermed er også vilkårene ulike. Dersom skyldneren påberoper seg spesielle forhold ved sin egen situasjon, må det vurderes om saken også bør behandles etter reglene om lempning av hensyn til skyldner.

Søknader som utelukkende er begrunnet i urimelige forhold ved fastsettingen av kravet, jf. skatteforvaltningsloven § 9‑9 og tollavgiftsloven § 11‑4, skal behandles av fastsettingsmyndighetene. Begrunnelsen for dette er at fastsettingsmyndighetene har de beste faglige forutsetninger for å avgjøre om regelverket har fått utilsiktede virkninger. For en nærmere omtale av lempning etter skatteforvaltningsloven § 9‑9, se Skatteforvaltningshåndboken kapittel 9-9.

Lempning av innfordringshensyn må videre avgrenses mot gjeldsordning etter gjeldsordningsloven. Personer med alvorlige gjeldsproblemer til flere kreditorer bør fortrinnsvis søke om gjeldsordning. Vilkårene for å få gjeldsordning fremgår av gjeldsordningsloven.

Gjeldsordning har tidligere også kunnet komme i stand etter konkursloven. Imidlertid har den midlertidige loven om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19 (rekonstruksjonsloven), siden 11. mai 2020 erstattet reglene om gjeldsforhandling og tvangsakkord i konkursloven. Unntak gjelder for tvangsakkord under konkursbehandling når konkurs er åpnet før ikrafttredelsen av den midlertidige loven om rekonstruksjon.

Når det fremsettes forslag til rekonstruksjon etter rekonstruksjonsloven, vil skattebetalingsloven § 15‑2 om lempning av hensyn til det offentlige som kreditor gi rammene for Skatteetatens vurdering av det fremsatte forslaget, se Skattedirektoratets retningslinje for behandling av forslag til rekonstruksjon pkt. 2.

Justis- og beredskapsdepartementet sendte i januar 2023 på høring et forslag til permanente regler om rekonstruksjon.