M-3-11.2 Godtgjørelse til ikke-bokføringspliktige

M-3-11.2.1 Utgangspunkt, skattefri godtgjørelse uten tidsbegrensning når vilkårene er oppfylt

Godtgjørelse utbetalt til ikke-bokføringspliktige skattytere til dekning av merkostnader til kost og losji er ikke skattepliktig dersom vilkårene for skattefri dekning etter sktl. § 5‑15-første ledd bokstav q er oppfylt.

Tidsbegrensningen på 24 måneder for fradrag ved pendleropphold i FSFIN § 6‑13‑1 første ledd annet punktum, se pkt. 3.9, gjelder ikke for utgiftsgodtgjørelser. Om overgang fra fradrag til dekning fra arbeidsgiver og 24-månedersregelen, se pkt. 3.9.

M-3-11.2.2 Unntak for skattyter som benytter reglene om kildeskatt for utenlandske arbeidstakere

Utgiftsgodtgjørelse til dekning av merkostnader til kost og losji under pendleropphold og på besøksreiser vil alltid være skattepliktig for skattyter som benytter reglene om kildeskatt for utenlandske arbeidstakere i sktl. kap. 20. Om kildeskatteordningen, se emnet «Utland – kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere».

M-3-11.2.3 Særlig om utenlandske sokkelarbeidere som får standardfradrag etter sktl. § 6‑70

Utgiftsgodtgjørelse til dekning av kostnader til kost og losji er skattepliktig for utenlandske sokkelarbeidere (bosatt innenfor eller utenfor EØS) som utelukkende er skattepliktige etter petroleumsskatteloven, og som velger standardfradrag for utenlandske arbeidstakere, jf. petroleumsskatteloven § 2 første ledd annet punktum. Nærmere om standardfradraget, se emnet «Utland – lønnsinntekter og pensjonsinntekter mv.», pkt. 13.2.4. Om skattemessig behandling av fritt opphold på sokkelinnretning, se emnet «Sokkelarbeidere», pkt. 2.

M-3-11.2.4 Særlig om utenlandske sjøfolk

Utenlandske sjøfolk som bare er begrenset skattepliktig til Norge etter sktl. § 2‑3 første ledd bokstav h, skal ha standardfradrag, jf. sktl. § 6‑70 første ledd. Utgiftsgodtgjørelse til dekning av kostnader til dekning av kost og losji om bord vil i slike tilfeller være skattepliktig. Nærmere om standardfradraget, se emnet «Utland – lønnsinntekter og pensjonsinntekter mv.», pkt. 13.2.4. Om skattefrihet for fritt opphold om bord på skip, se emnet «Sjøfolk», pkt. 2.1.

M-3-11.2.5 Underskudd på kostgodtgjørelse, kostnadene dokumenteres

Underskudd i den mottatte godtgjørelsen er fradragsberettiget når de faktiske kostnadene som godtgjørelsen skal dekke, dokumenteres for hele året. Ved beregningen av underskuddet skal faktiske kostnader ikke reduseres med kostbesparelsen i hjemmet når skattyter er på yrkesreise. Om begrensing av fradragsretten etter 24-månedersregelen, se pkt. 11.2.7.

M-3-11.2.6 Underskudd på kostgodtgjørelse, kostnadene dokumenteres ikke

Selv om kostnadene ikke dokumenteres, kan skattyter kreve fradrag for differansen mellom gjeldende skattefri godtgjørelsessats for kost ved overnatting på hotell og en eventuell lavere utgiftsgodtgjørelse dersom vedkommende sannsynliggjør å ha bodd på hotell. Sannsynliggjør skattyter å ha bodd på pensjonat/brakke eller annet overnattingssted (hybel) uten kokemuligheter, gjelder det samme i forhold til disse satsene. Retten til fradrag for beregnet underskudd ved bruk av satsene for henholdsvis hotell, pensjonat/brakke eller hybel uten kokemuligheter, gjelder både ved yrkesopphold og pendleropphold. Om begrensing etter 24-månedersregelen, se pkt. 11.2.7.

Skattyter som under yrkesopphold bor på overnattingssted med kokemuligheter, kan også uten å dokumentere kostnadene kreve fradrag for et underskudd tilsvarende differansen mellom satsen på kr 98 per døgn og en eventuell lavere godtgjørelse.

Skattyter som er på pendleropphold (ikke på yrkesreise/yrkesopphold) og som anses å ha kokemuligheter i tilknytning til pendlerboligen, anses ikke å ha merkostnader til kost. Om kokemuligheter, se pkt. 4.2.4. Eventuell godtgjørelse for merkostnader til kost skal i slike tilfeller behandles som lønn i alle sammenhenger, jf. sktl. § 5‑15 første ledd bokstav q nr. 1 annet punktum.

M-3-11.2.7 Underskudd på kostgodtgjørelse, 24-månedersbegrensningen for pendlere

24-månedersbegrensningen i sktl. § 6‑13 første ledd annet punktum gjelder for pendleres fradragsrett for merkostnader til kost og losji, herunder fradrag for underskudd på godtgjørelse til dekning av slike kostnader. Dette innebærer at selv om arbeidsgivers dekning av kostnaden gjennom utgiftsgodtgjørelse etter satsforskriften er skattefri også etter utløpet av 24-månedersperioden, jf. sktl. 5‑15 første ledd bokstav q, så kan det ikke kreves fradrag for et ev. underskudd på slik godtgjørelse etter at 24-månedersperioden er passert. Nærmere om 24-månedersregelen, se pkt. 3.9.

M-3-11.2.8 Minstefradrag

Overskudd på godtgjørelse inngår i beregningsgrunnlaget for minstefradraget. Eventuelt underskudd fratrekkes utenom minstefradraget.

M-3-11.2.9 Godtgjørelse til kost og losji ved forlenget opphold

Om godtgjørelse til kost og losji ved forlenget opphold utenfor hjemmet (privat weekendopphold), se emnet «Naturalytelser i arbeidsforhold», pkt. 6.36.6.

M-3-11.2.10 Forenklet overskuddsberegning av kostgodtgjørelse

Er godtgjørelse til dekning av kostutgifter utbetalt med høyere satser enn nedenfor, vil merutbetalingen gi et skattepliktig overskudd, med mindre full kostnadsdokumentasjon for hele året fremlegges. Eventuelt skattepliktig overskudd beregnes fra første dag. Satsene gjelder for opphold både innenlands og utenlands.

Godtgjørelse for kostnader til kost mv. ved arbeidsopphold utenfor hjemmet med overnatting kan normalt anses medgått i sin helhet dersom godtgjørelsen er utbetalt etter satser med inntil

  • kr 634 per døgn for skattytere som kan sannsynliggjøre å ha bodd på hotell, og selv betaler frokosten i tillegg til romprisen
  • kr 507 per døgn for skattytere som kan sannsynliggjøre å ha bodd på hotell, men hvor frokost inngår i romprisen
  • kr 177 per døgn til dekning av kost ved overnatting på hybel uten kokemuligheter eller pensjonat/brakke til og med 31. august 2023 (fra og med 1. september 2023 kr 250 per døgn.)
  • kr 98 per døgn til dekning av kost på yrkes-/tjenestereise og skattyter har bodd på overnattingssted med kokemulighet, bodd privat eller ikke kan sannsynliggjøre hvordan han har innrettet seg under oppholdet, jf. FSSD § 6-13-1 annet ledd.

Nytt for inntektsåret 2024

Fra og med inntektsåret 2024 gjelder følgende satser:

Godtgjørelse anses medgått (det skal ikke beregnes overskudd) når godtgjørelsen er utbetalt med:

  • kr 658 per døgn for skattytere som sannsynliggjør å ha bodd på hotell, og selv betaler frokosten i tillegg til romprisen
  • kr 526 per døgn for skattytere som sannsynliggjør å ha bodd på hotell, men hvor frokost inngår i romprisen
  • kr 400 per døgn til dekning av kost ved overnatting på hybel uten kokemuligheter eller pensjonat/brakke
  • kr 102 per døgn til dekning av kost på yrkes-/tjenestereise og skattyter har bodd på overnattingssted med kokemuligheter, bodd privat, eller ikke kan sannsynliggjøre hvordan han har innrettet seg under oppholdet, jf. FSSD § 6-13-1 annet ledd

Bor skattyter på brakke eller pensjonat kan han motta skattefri dekning av, eller kreve fradrag for merkostnader til kost, da slik overnattingssteder ikke anses å ha kokemuligheter jf. FSFIN § 6-13-1annet ledd.

Ved overskuddsberegningen skal del av døgn som overstiger helt reisedøgn med minst seks timer, regnes som helt døgn.

Reglene gjelder også for utenlandske arbeidstakere som er på yrkesopphold selv om de benytter reglene i sktl. kap. 20 om kildeskatt på lønnsinntekt. Utgiftsgodtgjørelse til dekning av merkostnader til kost under pendleropphold vil imidlertid alltid være skattepliktig for skattyter som benytter reglene om kildeskatt for utenlandske arbeidstakere i sktl. kap. 20, se pkt. 3.3 og emnet «Utland – kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere».

Forutsetningen for at kostgodtgjørelsen skal anses medgått i sin helhet er at skattyteren må dekke de reelle kostnadene selv, uten subsidiering fra arbeidsgiver eller hans oppdragsgiver, se pkt. 8.2.1.

For at godtgjørelse etter hotell- eller pensjonatsats i utgangspunktet ikke skal anses å gi overskudd, må skattyter kunne sannsynliggjøre å ha bodd på henholdsvis hotell eller pensjonat. Om krav til sannsynliggjøring, se pkt. 6.2. Kan skattyter som er på yrkesreise/yrkesopphold ikke sannsynliggjøre at han har bodd på hotell, pensjonat eller brakke, ev. annen overnatting uten kokemuligheter under yrkesoppholdet, vil den delen av godtgjørelsen som overstiger satsen på kr 98 per døgn for hybel med kokemuligheter være skattepliktig med mindre han kan dokumentere høyere kostnader.

Nærmere om hva som menes med kokemulighet, se pkt. 4.2.4.

Ved overnatting på passasjerskip, som f.eks. Hurtigruten og skip i internasjonal fart, anses utbetaling av kostgodtgjørelse i samsvar med sats for hotellovernatting ikke å gi overskudd. Ved overnatting på tog, buss, bil, båt for øvrig, fly e.l., anses utbetaling i samsvar med satsen for pensjonat eller hybel/brakke uten kokemuligheter ikke å gi skattepliktig overskudd. Overskytende beløp er skattepliktig inntekt med mindre skattyter kan dokumentere høyere kostnader, jf. satsforskriften § 2.

Satsene ovenfor gjelder i prinsippet uavhengig av hvor lenge skattyteren har oppholdt seg på et arbeidssted, og skal således ikke reduseres ved sammenhengende opphold på samme sted utover 28 dager.

Satsene for skattefri godtgjørelse gjelder uavhengig av om skattyter er enslig, samboer eller gift.

M-3-11.2.11 Påspandert måltid

Blir skattyter under arbeidsoppholdet utenfor hjemmet påspandert ett eller flere enkeltstående måltider, må den godtgjørelsen som skal anses skattefri reduseres tilsvarende.

Fradrag for påspandert måltid skal utgjøre henholdsvis 20 % av godtgjørelsen for frokost, 30 % for lunsj og 50 % for middag. Dette gjelder for fradragssatsene for kost både ved hotell-, pensjonat- og brakkeovernatting.

M-3-11.2.12 Eksempler på beregning av overskudd/underskudd kostgodtgjørelse

Nedenfor følger eksempler på beregning av overskudd/underskudd på kostgodtgjørelse både etter Skattedirektoratets satser/regler og statlig regulativ.

Eksempel 1
Overnatting på hotell på reise der arbeidstakeren får trekkfri kostgodtgjørelse etter Skattedirektoratets forskuddssatser, og hvor kostgodtgjørelsen er redusert på grunn av påspandert en lunsj og en middag.
5 kostdøgn à kr 634 etter SKDs forskuddssatser
kr
3 170
- påspandert lunsj (634 x 30 %)
kr
190
- påspandert middag (634 x 50 %)
kr
317
kr
507
Netto godtgjørelse etter satser for skattefri godtgjørelse fastsatt av SKD
kr
2 663
Blir godtgjørelse utbetalt med kr 2 663, er den skattefri. Blir det utbetalt kr 3 170, er det skattepliktige overskuddet på kr 507. Splittes godtgjørelsen opp i en trekkfri del på kr 2 663 og en trekkpliktig del på kr 507, vil den trekkfrie delen ikke være arbeidsgiveravgiftspliktig (Eksempelet forutsetter at frokost ikke er inkludert i romprisen. Er frokost inkludert, må det i tillegg fratrekkes kr 126 per overnatting.)
Eksempel 2
Arbeidstaker får utbetalt kostgodtgjørelse etter Skattedirektoratets forskuddssatser for hotellovernatting, men har overnattet på brakke. Han har fått påspandert én lunsj og én middag.
5 kostdøgn à kr 634
kr
3 170
Reduksjon av kostgodtgjørelsen:
-
påspandert lunsj
kr
190
-
påspandert middag
kr
317
kr
507
Netto utbetalt godtgjørelse
kr
2 663
Beregning av overskudd
Skattefri del:
5 kostdøgn à kr 250
kr
1250
-
påspandert lunsj (250 x 30 %)
kr
75
-
påspandert middag (250 x 50 %)
kr
125
kr
200
kr
1 050
Skattepliktig overskudd
kr
1 613
Eksempel 3
Overnatting på hotell. Beregning av netto godtgjørelse etter satsene i særavtale. Skattyter har vært borte 2 hele døgn med tillegg av 8 timer. Kostgodtgjørelse etter satsene i særavtale er redusert på grunn av 2 frokoster (dag 2 og 3) inkl. i romprisen, samt påspandert én lunsj (dag 2) og én middag (dag 2).
2 kostdøgn à kr 872,- etter satsene i særavtale
kr
1 744
+
Kostdekning for mellom 6 og 12 timer ut over hele døgn
kr
342
Sum
kr
2 086
÷
2 stk. frokost inkl. i romprisen kr 872,- x 20 % x 2
kr
349
÷
1 stk. lunsj kr 872 x 30 %
kr
262
÷
1 stk. middag kr 872 x 50 %
kr
436
Sum måltidstrekk
kr
1 047
kr
1 047
Netto godtgjørelse etter satsene i særavtale
kr
1 039
Arbeidsgiver må splitte opp ovenstående i én del som oppfyller vilkårene for trekkfritak, og én overskytende del som må behandles som lønn. Om beregningen av trekkfri del av utgiftsgodtgjørelse for samme reise, se eksempel 4.
Eksempel 4.
Beregning av trekkfri utgiftsgodtgjørelse etter Skattedirektoratets forskuddssatser for samme reise som i eksempel 3. Ved beregningen av trekkfri godtgjørelse behandles 6 timer eller mer inn i nytt døgn som helt døgn.
3 kostdøgn à kr 634 etter SKDs forskuddssatser
kr
1 902
÷
2 stk. frokost inkl. i romprisen kr 634,- x 20 % x 2
kr
254
÷
1 stk. lunsj kr 634 x 30 %
kr
190
÷
1 stk. middag kr 634 x 50 %
kr
317
Sum måltidstrekk
kr
764
kr
764
Trekkfri godtgjørelse etter SKDs forskuddssatser
kr
1 138
Ved sammenhold av eksempel 3 og eksempel 4 blir det et samlet underskudd for hele reisen på kr 99. Dette framkommer slik:
Sum godtgjørelse iht. særavtale etter fradrag for måltidstrekk
kr
1 039
÷
Trekkfri godtgjørelse etter SKDs forskuddssatser
kr
1 138
=
Samlet underskudd for reisen sett under ett
kr
99
Spesifikasjon av overskudd/underskudd for hvert døgn:
Døgn nr. 1:
For døgn nr. 1 hvor det ikke er noen måltidstrekk blir overskuddet differansen mellom satsen i særavtalen på kr 872 og Skattedirektoratets fradragssats på kr 634, dvs. kr 238.
Døgn nr. 2
For døgn nr. 2 blir det fullt måltidstrekk (alle måltider dekket), slik at det ikke blir noe beløp til utbetaling, dvs. verken overskudd eller underskudd.
Døgn. nr. 3
For døgn nr. 3 ytes regulativgodtgjørelse for reise uten overnatting med varighet mellom 6 og 12 timer, dvs. kr 342, mens fradrag gis etter satsen for helt døgn. Måltidstrekket fastsettes med utgangspunkt i døgnsats. Beregningen blir da slik:
Sats i særavtale
Fradragssats
Godtgjørelse/fradragssats
kr
342
kr
634
÷
Trekk (20 %) for frokost inkl. i romprisen
kr
174
kr
127
Utbetalt/fradrag
kr
168
kr
507
Underskudd for dag/døgn nr. 3 blir etter dette: kr 168 ÷ kr 507 = kr 339
Arbeidsgivers innrapportering av trekkfri kostgodtgjørelse blir da slik:
Døgn 1: Trekkfri godtgjørelse blir kr 634. Overskytende del på kr 238 er trekkpliktig og skattepliktig lønnsinntekt.
Døgn 2: Ingen utbetaling da alle måltider er dekket.
Døgn 3: Trekkfri godtgjørelse etter særavtale er kr 168.
Skattyter må selv fastsette et underskudd for døgn 3 på kr 339 i skattemeldingen.

Om fradragsrett for underskudd på kostgodtgjørelse, se pkt. 11.2.5 og pkt. 11.2.6.

M-3-11.2.13 Spesielt om underskudd som ikke framkommer av innrapporteringen fra arbeidsgiver

Underskudd på kostgodtgjørelse må føres i skattemeldingen. Dette gjelder også for overskudd på slik godtgjørelse, men dette vil normalt være innrapportert av arbeidsgiver og forhåndsutfylt.

Underskudd på godtgjørelse for yrkesreiser med overnatting inngår ikke i minstefradraget.

M-3-11.2.14 Losjigodtgjørelse ved arbeidsopphold utenfor hjemmet

Godtgjørelse som en pendler mottar til dekning av losjikostnader er bare skattefri i den utstrekning den dekker dokumenterte losjikostnader. Dette gjelder både dekning/refusjon av husleie for leid bolig og av faktiske kostnader til pendlerbolig som skattyter eier. Ved opphold i egen campingvogn kan losjigodtgjørelse inntil kr 73 per døgn utbetales skattefritt. Overstiger godtgjørelsen satsen, vil merutbetalingen utgjøre trekk- og skattepliktig overskudd med mindre full kostnadsdokumentasjon framlegges.

Tidsbegrensingen på 24 måneder i sktl. § 6‑13 første ledd annet punktum knyttet til skattyters fradragsrett ved pendleropphold, gjelder ikke for utgiftsgodtgjørelser. Dette innebærer at skattyter kan få skattefri dekning av losjikostnadene selv om fradragsretten for de som må dekke kostnadene selv, er avskåret etter 24-månedersregelen. Reglene gjelder ved arbeidsopphold både i og utenfor Norge.

Reglene gjelder også for utenlandske arbeidstakere såfremt de ikke benytter reglene om kildeskatt på lønnsinntekten. Utgiftsgodtgjørelse til dekning av losjikostnader under pendleropphold er alltid skattepliktig for skattyter som benytter reglene om kildeskatt for utenlandske arbeidstakere i sktl. kap. 20, se pkt. 3.3 og emnet «Utland – kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere». Det samme gjelder for utenlandske sjøfolk som skal ha standardfradrag etter sktl. § 6‑70 og utenlandske sokkelarbeidere som velger slikt standardfradrag.

M-3-11.2.15 Nattillegg på reiser innenlands

For skattyter som er på tjenestereise/yrkesreise innenlands, kan det gis ulegitimert nattillegg etter statlig regulativ (særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands) når 5 timer eller mer av natten tilbringes utenfor hjemmet. Nattillegget etter særavtalen utgjør kr 435 per døgn og utbetales uten at vedkommende arbeidstaker behøver å redegjøre for hvor overnatting har funnet sted. Overnatting kan imidlertid ikke skje i eget hjem, herunder hybel eller hytte. Ulegitimert nattillegg ytes ikke når sovekupe/lugar er inkludert i billetten. Ulegitimert nattillegg som utbetales i samsvar med statlig regulativ anses ikke å gi skattepliktig overskudd, selv om kostnadene ikke dokumenteres. Om hva som er yrkesreise, se emnet «Reise – avgrensning mellom arbeidsreiser, besøksreiser og yrkesreiser». Ulegitimert nattillegg på inntil kr 435 kan i slike tilfeller utbetales trekkfritt etter skattebetalingsforskriften § 5‑6‑12 fjerde ledd tredje punktum.

Satsen i Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands gjelder bare de første 28 døgn, jf. avtalen § 1 nr. 2. Fra med dag 29 gjelder Særavtale om økonomiske vilkår ved endret tjenestested mv. (Da dekkes bare dokumenterte merutgifter til husleie med inntil kr 11 486 per mnd. fra det 29. døgnet og inntil 2 år, jf. avtalen § 3 nr. 3 b. Etter den tid fastsettes godtgjørelsen konkret.) Sammenhengende opphold avbrytes ikke om skattyteren reiser bort fra arbeids-/oppholdsstedet i fritiden.

Reglene ovenfor forutsetter at arbeidsgiver eller hans oppdragsgiver ikke har subsidiert arbeidstakerens eventuelle losjikostnader direkte eller indirekte. Foreligger slik subsidiering, er godtgjørelsen ut over dokumenterte losjikostnader skattepliktig.

Om hvilke kostnader til losji som er fradragsberettigede, se pkt. 7.2.

M-3-11.2.16 Godtgjørelse ved endret tjenestested, beordringstillegg, kompensasjonstillegg, «borteboertillegg» e.l.

Spørsmål om overskudd på godtgjørelse etter statens «Særavtale om økonomiske vilkår ved endret tjenestested mv.», beordringstillegg, kompensasjonstillegg, borteboertillegg mv.) avgjøres på grunnlag av vanlige retningslinjer og fradragssatser, jf. bl.a. pkt. 7.2.

M-3-11.2.17 Kost, langtransportsjåfører

Godtgjørelse til kost for ansatte langtransportsjåfører kunne for kjøring fram til og med 31. august 2023 utbetales trekkfritt med inntil kr 300 per døgn. For kjøring fra og med september 2023 er satsen for trekkfri godtgjørelse økt til kr 350 per døgn. Satsen for trekkfri godtgjørelse gjelder ved kjøring både i Norge og i utlandet. Det kan normalt legges til grunn at godtgjørelsen ikke har gitt overskudd. Bestemmelsen om at del av døgn som overstiger hele reisedøgn med minst 6 timer, regnes som helt døgn ved beregningen av skattefri godtgjørelse, gjelder ikke for langtransportsjåfører under utøvelsen av yrket. For fravær som f.eks. overstiger ett døgn, men som ikke varer minst 48 timer, vil maksimal trekkfri kostgodtgjørelse derfor være kr 350. Nærmere om dette, se emnet «Langtransportsjåfører».

Nytt for inntektsåret 2024

Fra og med inntektsåret 2024 er satsen for skattefri kostgodtgjørelse for langtransportsjåfører økt til kr 400 per døgn.

Da langtransportsjåfører har mobilt arbeidssted og dermed ikke anses å være på yrkesreise ved utøvelsen av arbeidet, vil slik kostgodtgjørelse være skattepliktig for utenlandsk sjåfør som benytter reglene om kildeskatt for utenlandske arbeidstakere i sktl. kap. 20. Nærmere om kildeskatteordningen, se pkt. 3.3 og emnet «Utland – kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere».

M-3-11.2.18 Kost, flybesetning

Om overskuddsberegning på kostgodtgjørelse til flybesetning, se emnet «Flypersonell (sivilt)».

M-3-11.2.19 Ulegitimerte småutgifter

Det er ikke fradragsrett for ulegitimerte småutgifter verken på reiser i Norge eller i utlandet. Kontantgodtgjørelse til dekning av slike kostnader er trekkpliktig og skattepliktig i den utstrekning arbeidstaker ikke legitimerer kostnadene overfor arbeidsgiver. Trekkplikten framgår av skattebetalingsforskriften § 5‑6‑12 sjuende ledd annet punktum.

Om behandling av fri kost og losji når arbeidstakeren krever 10 % standardfradrag for utenlandske arbeidstakere ved fastsettingen, se emnet «Utland – lønnsinntekter og pensjonsinntekter mv.», pkt. 13.2.4. Om behandling av fri kost og losji for arbeidstaker som benytter kildeskatteordningen for utenlandske arbeidstakere, se emnet «Utland – kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere».

M-3-11.2.20 Losji

Arbeidstaker må ved opphold i utlandet dokumentere faktiske losjikostnader som vilkår for skattefri dekning av arbeidsgiver.

Hvis arbeidsgiver betaler losjigodtgjørelse som overstiger arbeidstakers dokumenterte kostnader, skal differansen innrapporteres som lønn og skattlegges hos arbeidstaker.

M-3-11.2.21 Utenlandstillegg ved opphold i utlandet

Godtgjørelse til dekning av økte levekostnader som utbetales til norske tjenestemenn («utenlandstillegg», «utetillegg», mv.) under opphold i utlandet er ikke skattepliktig, jf. sktl. § 5‑15 første ledd bokstav d. Skattefritaket gjelder også forhøyet utenlandstillegg for medfølgende ektefelle eller samboer.

Om skattefritak for godtgjørelse til dekning av merkostnader for personer som tjenestegjør i fredsstyrker i utlandet, se emnet «Utland – lønnsinntekter og pensjonsinntekter mv.», pkt. 3.5.2.

Om skattlegging av utenlandstillegg til andre grupper, se emnet «Utland – lønnsinntekter og pensjonsinntekter mv.», pkt. 9.

Skattefritaksregelen i sktl. § 5‑15 første ledd bokstav d omfatter ikke eventuelt overskudd på utgiftsgodtgjørelse etter satser fastsatt i satsforskriften.