S-10-3.2 Vilkår knyttet til skipet mv.

S-10-3.2.1 Hovedregel

Inntekten må være opptjent om bord på skip i fart, jf. sktl. § 6‑61 annet ledd og FSFIN § 6‑61‑1. Som skip i fart regnes som hovedregel

  • marinefartøy med kommando heist, uavhengig av størrelse og seilt distanse
  • skip i utenriksfart, som har eget fremdriftsmaskineri, uavhengig av skipets størrelse og utstrekning på skipets fartsområde
  • skip som er på 100 brutto registertonn eller mer og har eget fremdriftsmaskineri og ikke omfattes av unntakene nedenfor

S-10-3.2.2 Unntak

Som skip i fart regnes ikke følgende fartøy selv om de er på 100 brutto registertonn eller mer og har eget fremdriftsmaskineri:

  • Ferge eller passasjerfartøy som bare går i rutetrafikk mellom norske havner og rutens distanse mellom første og siste anløpssted er under 300 nautiske mil, jf. sktl. § 6‑61 annet ledd tredje punktum. Distansen må beregnes til den faktiske utseilte distansen fra rutens utgangspunkt til rutens endepunkt, slik at det bl.a. må tas hensyn til forlengelse av ruten pga. anløpssteder underveis. Det skal ikke tas hensyn til forlengelse av ruten som skyldes at samme distanse seiles mer enn en gang. jf. FIN 9. september 1997 i Utv. 1997/1291.
  • Skip som i det vesentlige går i fart på norske innsjøer og elver, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav c.
  • Skip som er i stasjonær virksomhet og havnetrafikk, eller annen virksomhet over begrenset fartsområde hvor utseilt distanse ikke overstiger 30 nautiske mil, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav d. Dersom utseilt distanse overstiger 30 nautiske mil i mer enn 2/3 av inntektsåret, anses skipet for å være i fart. Seiler skipet bare deler av året, gjelder kravet forholdsmessig. Utseilt distanse er distansen mellom turens utgangspunkt og det lengst bortliggende anløpssted for turen, målt etter den direkte skipsleia mellom disse to punktene, uten hensyn til anløpshyppigheten underveis.
  • Losjiskip eller skip som brukes som arbeidsplattform, misjonsskip, teaterskip o.l., i eller mellom norske havner, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav e.
  • Skip som tilhører eller drives av Forsvaret, men som ikke har kommando heist, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav f.
  • Lystfartøy, representasjonsfartøy, skyssfartøy o.l., jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav g.
  • Fiske- og fangstfartøy, men bare for den tiden fartøyet brukes til fiske og fangst, herunder fart til og fra fiske- og fangststedene og frakt av egen fisk og fangst, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav h.
  • Fartøy i petroleumsvirksomheten for så vidt angår undersøkelse, leteboring, utvinning, utnyttelse og rørledningstransport, jf. FSFIN § 6‑61‑1 bokstav i. Denne begrensningen gjelder ikke på fartøy som driver forsynings-, beredskaps-, og ankerhåndteringstjeneste, seismiske eller geologiske undersøkelser og annen sammenlignbar virksomhet, samt konstruksjons-, rørleggings- eller vedlikeholdsaktivitet.

Nytt for inntektsåret 2024

Fra og med inntektsåret 2024 omfatter reglene om særskilt fradrag for sjøfolk også mannskap om bord på skip med begrenset fartsområde hvor utseilt distanse ikke overstiger 30 nautiske mil, såfremt mannskapet er omfattet av en turnusordning med opphold om bord på skipet minst 3 uker om gangen, se FSFIN § 6-61-1 bokstav d.

S-10-3.2.3 Tjeneste mens skipet ligger ved land

Skattytere som bare er ansatt for tjeneste om bord i den tiden skipet ligger ved land, f.eks. på grunn av verkstedsopphold eller opplag, har ikke krav på særskilt fradrag for sjøfolk.

Skattytere som har tjenestegjort om bord mens skipet var i fart før oppholdet ved land og/eller som skal tjenestegjøre om bord når det settes i fart, har krav på særskilt fradrag for sjøfolk i inntekt for tjeneste om bord mens skipet ligger ved land. Dette gjelder også under opplag for ubestemt tid. Skattyter vil i disse tilfellene ha krav på særskilt fradrag for sjøfolk selv om han ikke tilbringer natten om bord.

Om et tilfelle hvor det ikke ble gitt særskilt fradrag for sjøfolk mens fartøyet lå ved land, se LRD (Gulating) 23. januar 2004 i Utv. 2004/271. (Etter verftsoppholdet skulle skipet ikke settes i fart, men brukes som produksjonsfartøy i oljevirksomhet.)

S-10-3.2.4 Tjeneste under bygging av skip

Skattytere som fører tilsyn med skip under bygging, har rett til særskilt fradrag for sjøfolk i dette tidsrommet såfremt skipet fyller vilkårene når det settes i fart og skattyteren skal tjenestegjøre i stilling om bord når skipet kommer i fart. Retten til særskilt fradrag for sjøfolk faller bort dersom forutsetningen ikke blir oppfylt. Er særskilt fradrag for sjøfolk gitt i slik inntekt for tidligere inntektsår, skal fastsettingen endres, enten av skattyteren selv etter sktfvl. § 9‑4 eller av skattemyndighetene etter sktfvl. § 12‑1.