Særlig om innsynsrett

I storkammerdommen Magyar Helsinki Bizottság v. Hungary slo EMD fast at artikkel 10 om ytringsfrihet innebærer en rett til å få innsyn i offentlige dokumenter, på nærmere angitte vilkår:

  • Formålet med det aktuelle innsynskravet er at den som ber om innsyn skal kunne bli i stand til å viderebringe informasjonen til andre. Innsynet må være avgjørende eller nødvendig for å kunne utøve ytringsfriheten/friheten til å viderebringe informasjon til andre.
  • Den aktuelle informasjonen må ha allmenn interesse,
  • Den som krever innsyn må gjøre det i egenskap av å ha en offentlig «vaktbikkje-funksjon»
  • Den aktuelle informasjonen må være lett tilgjengelig for myndighetene.

Dersom disse kumulative vilkårene er oppfylt, kan innsynskrav bare avslås dersom vilkårene for inngrep etter EMK artikkel 10 andre ledd er oppfylt. Det innebærer at avslaget må ha hjemmel i lov, at det må ivareta et av de legitime formålene som fremgår av artikkel 10 andre ledd, og at avslaget er nødvendig i et demokratisk samfunn for å ivareta det anførte legitime formålet. Retten til innsyn etter EMK artikkel 10 kan helt unntaksvis tilsi at det må gis innsyn også i taushetsbelagte opplysninger. Det tilsvarende følger av Europarådets konvensjon om innsyn i offentlige dokumenter. For å sikre ensartet praksis, skal saker hvor det vurderes gitt innsyn i taushetsbelagte opplysninger på grunnlag av EMK artikkel 10 forelagtes Skattedirektoratet via juridisk stab.

Den «siktedes» rett til innsyn i egen sak er beskyttet av EMK artikkel 6 under retten til kontradiksjon, se Kontradiksjon, innsynsrett og språk.