Skattleggingsperioder
Det er regler om skattleggingsperioder i forskriftens kapittel 8.
Alminnelig skattleggingsperiode
Forskriften § 8‑3‑1 regulerer den alminnelige skattleggingsperioden. Den alminnelige skattleggingsperioden er på to måneder, og innebærer at skattemelding skal bli levert periodevis og seks ganger i året.
Skattemelding for merverdiavgift skal leveres periodevis. Hver skattleggingsperiode omfatter to kalendermåneder. Første periode er januar og februar, andre periode er mars og april, tredje periode er mai og juni, fjerde periode er juli og august, femte periode er september og oktober og sjette periode er november og desember.
Etter bokføringsloven § 7 annet ledd skal bokføringen skje så ofte som virksomhetens art eller omfang tilsier, men alltid innen fristene for pliktig regnskapsrapportering. Dette medfører at alle som har alminnelig skattleggingsperiode, må ajourføre bokføringen hver annen måned. Andre skattesubjekter må ajourføre regnskapet hver fjerde måned eller en gang i året, jf. bokføringsloven § 7 annet ledd og bokføringsforskriften § 4‑1.
Månedlig skattleggingsperiode
Skatteforvaltningsforskriften § 8‑3‑2 er en bestemmelse som gir skattekontoret adgang til å sette skattleggingsperioden til månedlig dersom en skattepliktig gjentatt og i vesentlig grad har overtrådt sin opplysningsplikt, eller dersom betalingsplikten ikke er overholdt. Det kan bli fastsatt månedlig skattleggingsperioder for en periode på inntil 12 måneder.
(1) Dersom en skattepliktig gjentatt og i vesentlig grad har overtrådt sin opplysningsplikt kan skattekontoret bestemme at skattemeldingen skal leveres månedlig for en periode på inntil 12 måneder.
(2) Ved avgjørelsen av om skattemeldingen skal leveres månedlig kan det også legges vekt på at betalingsplikten ikke er blitt overholdt.
(3) Skattepliktig som har levert månedlig skattemelding og betalt skyldig merverdiavgift til rett tid i den perioden som er fastsatt etter første ledd, skal deretter levere skattemelding etter reglene i § 8‑3‑1.
Skattekontoret bestemmer hvor lenge den skattepliktige skal levere månedlige skattemeldinger, for en periode begrenset oppad til 12 måneder. I Prop. 1 LS (2015-2016) legges det til grunn at det må foreligge to eller flere vesentlige overtredelser av meldeplikten i løpet av de to siste årene for at det skal vurderes å endre til månedlige skattemeldinger. I vurderingen kan skattekontoret legge vekt på at betalingsfristen ikke er overholdt. Mislighold av betalingsplikten kan ikke alene begrunne at en virksomhet pålegges månedlig leveringsplikt. Det anses også som mislighold av opplysningsplikten dersom det avdekkes at en skattemelding som er levert inneholder vesentlige mangler. Dersom skattepliktige ikke overholder leverings- og betalingsfristene i perioden hvor skattemeldingen skal leveres månedlig, må den skattepliktige fortsette å levere månedlige skattemeldinger inntil opplysnings- og betalingsplikten i den perioden som er angitt i vedtaket om månedlig skattemelding er overholdt. Det er opp til skattemyndighetene å vurdere hvor lenge den enkelte skattepliktige skal pålegges månedlig leveringsplikt, men perioden er uansett begrenset til opptil 12 måneder om gangen.
Årlig skattleggingsperiode
Den skattepliktige kan søke om årlig skattleggingsperiode dersom omsetningen i løpet av et kalenderår er lavere enn én million kroner, merverdiavgift ikke medregnet. Dette følger av forskriften § 8‑3‑3. Det er et vilkår at den skattepliktige har vært registrert med alminnelig skattleggingsperiode i Merverdiavgiftsregisteret i ett år, samt at den skattepliktige i denne perioden har oppfylt sin opplysnings- og betalingsplikt. Denne kvalifikasjonsperioden på ett år gjelder også for nyregistrerte virksomheter. Kvalifikasjonsperioden gjelder likevel ikke for annen næringsvirksomhet som drives av skattepliktig med årlig skattleggingsperiode som nevnt i forskriftens § 8‑3‑7 første ledd.
(1) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak i løpet av et kalenderår ikke overstiger en million kroner, merverdiavgift ikke medregnet, kan skattekontoret samtykke i at skattemelding skal leveres en gang i året. Skattleggingsperioden er kalenderåret.
(2) Det er et vilkår at skattepliktig har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret med alminnelig skattleggingsperiode i minst 12 måneder og i denne perioden har overholdt sin opplysnings- og betalingsplikt. Første punktum gjelder likevel ikke for annen næringsvirksomhet som drives av skattepliktig med årlig skattleggingsperiode som nevnt i § 8‑3‑7 første ledd.
Det kan etter tillatelse om dette leveres én skattemelding i året.Skattleggingsperioden er da kalenderåret. Hvis vilkårene i forskriften er oppfylt, kan alle skattepliktige, inkludert norskregistrerte utenlandske foretak (NUF), søke om å levere årlig skattemelding.
Kvalifikasjonsperiode
Som et tiltak for å forebygge restanseoppbygging og svindel, er det innført en kvalifikasjonsperiode for bruk av årlig skattemelding for virksomheten med lav omsetning. I kvalifikasjonsperioden må virksomheten ha vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret med alminnelig skattleggingsperiode i minst 12 måneder før det kan innvilges årlig skattleggingsperiode. I denne perioden må virksomheten ha overholdt opplysnings- og betalingsplikten. Dersom en virksomhet ble registrert fra og med 2. termin 2023, kan det ikke innvilges årlig skatteleggingsperiode før tidligst fra 2025. Dette på grunn av kombinasjonen av kvalifikasjonsperioden i § 8‑3‑3 og søknadsfristen etter § 8‑3‑4.
Dersom en virksomhet har opphørt, for så igjen å bli registrert i Merverdiavgiftsregisteret, løper det en ny kvalifikasjonsperiode, med mindre slettingen fra Merverdiavgiftsregisteret beror på misforståelser eller feil.
Kravet om kvalifikasjonsperiode gjelder ikke for allerede MVA-registrerte primærnæringssubjekter, frivillig registrerte utleiere av landbrukseiendom og jordbrukseiendom, samt frivillig registrerte skogsveiforeninger som søker årlig skattleggingsperiode for annen næringsinntekt (over 30 000 kroner), jf. forskriften § 8‑3‑3 annet ledd jf. § 8‑3‑7 første ledd.
I tilfeller der det foreligger virksomhetsoverdragelse eller omdanning hvor virksomheten videreføres i et annet rettssubjekt, er det avgjørende om det skal opprettes et nytt rettssubjekt med nytt organisasjonsnummer eller ikke. Det anses som et nytt subjekt dersom virksomheten blir videreført i et subjekt med et annet organisasjonsnummer enn det virksomheten er videreført fra. Det nye subjektet må gjennom en kvalifikasjonsperiode før årlig skattleggingsperiode kan innvilges, selv om det subjektet har overtatt virksomheten fra et subjekt som hadde hatt en kvalifikasjonsperiode.
Eksempel på typetilfeller av virksomhetsoverdragelser:
- Virksomhet A blir overdratt til virksomhet B. A leverer skattemelding en gang i året, og B skal starte opp ny virksomhet. Her vil den nye virksomheten (A og B) få et nytt org.nr. og bli registrert med alminnelig skattleggingsperiode. Reglene om kvalifikasjonsperiode gjelder.
- Virksomhet A blir overdratt til virksomhet B. A leverer skattemelding en gang i året og B er registrert med alminnelig skattleggingsperiode. Her er det ikke noe nytt subjekt som skal registreres. B overtar en igangværende virksomhet og fortsetter med sin skattleggingsperiode. Det er ikke krav til kvalifikasjonsperiode.
- Virksomhet A blir overdratt til virksomhet B. Både A og B leverer skattemelding en gang i året. Dette medfører det samme resultatet som pkt. 2; B overtar en igangværende virksomhet, og det er ikke noe nytt subjekt som skal registreres.
- Virksomhet A (som fortsatt leverer skattemelding en gang i året) er et AS. Aksjene selges. Dette får ingen konsekvenser for registreringen.
Søknad om endring av skattleggingsperiode og søknadsfrist
Adgangen til å søke om endring av skattleggingsperiode og søknadsfristen følger av forskriften § 8‑3‑4.
(1) Søknad om å levere skattemelding en gang i året må være kommet fram til skattekontoret senest 1. februar for at endringen skal kunne gis virkning for inneværende kalenderår.
(2) Skattepliktig kan søke om endring til alminnelig skattleggingsperiode etter § 8‑3‑1. Endringen skal gjelde for minst to påfølgende kalenderår.
Skattepliktige kan også søke om endring av fra årlig skattleggingsperiode til alminnelig skattleggingsperiode. Det er ingen søknadsfrist for disse søknadene, men endring til alminnelig skattleggingsperiode skal gjelde for minst de to påfølgende kalenderårene.
Avslag på søknad om årlig skattleggingsperiode
I forskriften § 8‑3‑5 er det regler om skattekontorets adgang til å avslå søknad om retten til å levere skattemelding årlig. Bestemmelsen gir også skattekontoret adgang til å tilbakekalle retten til å levere årlig skattemelding.
(1) Skattekontoret kan avslå en søknad om å levere skattemelding etter § 8‑3‑3 eller bestemme at retten til å levere slik skattemelding skal tilbakekalles dersom
a) skattepliktig ikke har overholdt sin opplysnings- eller betalingsplikt,
b) skattepliktig i vesentlig grad har overtrådt andre bestemmelser i skatteforvaltningsloven eller merverdiavgiftsloven eller
c) omsetningen i løpet av kalenderåret overstiger beløpsgrensen.
(2) Vedtak om tilbakekall av retten til å levere skattemelding en gang i året skal gjelde for minst to påfølgende kalenderår.
(3) Når overtredelse som nevnt i første ledd er vesentlig kan vedtak om tilbakekall av retten til å levere skattemelding en gang i året gis virkning allerede for det kalenderår overtredelsen gjelder. Første ledd bokstav c anses som vesentlig overtrådt når omsetningen har oversteget beløpsgrensen med minst 25 prosent og skattepliktige burde ha forutsett dette.
Bestemmelsen om at skattekontoret kan avslå en søknad om å levere årlig skattemelding, skal forhindre at skattepliktig som tidligere har vist manglende betalingsvilje eller-betalingsevne får levere årlig skattemelding. Dette fordi faren for at skattepliktige disponerer feil eller bevisst unnlater å betale avgift er større når skattleggingsperioden er enn den alminnelige perioden på to måneder.
Ved vurderingen av om en søknad om å levere årlig skattemelding skal bli avslått, eller om det skal treffes vedtak om å tilbakekalle retten til å levere årlig skattemelding, skal det særlig legges vekt på størrelsen på forfalte og ikke betalte avgiftsbeløp. Videre skal det legges vekt på om betalingsforpliktelsen er overtrådt for flere perioder, om overtredelsen ligger langt tilbake i tid eller om skattepliktig har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger til skattemyndighetene. Dette gjelder også for overtredelse av andre bestemmelser i merverdiavgiftsloven, eksempelvis unnlatelse av å oppfylle opplysningsplikten etter § 8‑1 Alminnelig opplysningsplikt. Det anses som en overtredelse av vesentlig grad dersom det ikke fremmes søknad om registrering i Merverdiavgiftsregisteret innen utløpet av den terminen beløpsgrensen etter merverdiavgiftsloven § 2‑1ble passert, jf. skatteforvaltningsforskriften § 8‑13‑1 første ledd. Bestemmelsen stiller krav om at søknad om registrering skal sendes uten ugrunnet opphold når vilkårene for registrering er oppfylt, jf. merverdiavgiftsloven kapittel 2.
Har skattepliktig sendt skattemelding og betalt skyldig beløp innen fristen, vil skattepliktig likevel ikke kunne få årlig skattemelding etter en registreringsperiode på 12 måneder dersom meldingen om registrering ble sendt inn etter fristen. Skattepliktig er her henvist til å vente til pliktene har vært overholdt i et år etter at registreringsmeldingen ble sendt inn.
Vedtak om tilbakekall av retten til å levere årlig skattemelding skal gjelde for minst de to påfølgende kalenderårene.
Virkningstidspunkt for tilbakekall
Normalt skal endring av årlig til tomånedlige skatteleggingsperiode gis virkning fra 1. januar i kalenderåret etter at det ble truffet vedtak om endring av skattleggingsperiode. Dette gjelder uavhengig av når i året vedtaket ble truffet. Det presiseres at det ved endring av skattleggingsperioden ikke skal gis fritak for levering av tomånedlige skattemeldinger etter skatteforvaltningsloven § 8‑3 annet ledd annet punktum. Når overtredelse som nevnt i § 8‑3‑5 første ledd er vesentlig, kan tilbakekallet bli gitt virkning allerede for det kalenderåret overtredelsen gjelde, jf. forskriften § 8‑3‑5 tredje ledd. Dette innebærer at skattemyndighetene endrer skattleggingsperioden allerede fra begynnelsen av det kalenderåret skattepliktige har årlig leveringsplikt.
Det å gi et vedtak om tilbakekall av retten til årlig leveringsplikt tilbakevirkende kraft er en forholdsvis streng reaksjon. Dette må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Ved overskridelse av beløpsgrensen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret, uten at det blir søkt om registrering, er reaksjonen forbeholdt skattepliktige som forsettlig eller uaktsomt overtrer søknadsplikten.
Fra forvaltningspraksis kan det i tillegg til veiledningen over nevnes følgende:
- Det kan ikke tillates eller nektes årlig skattleggingsperiode utfra andre kriterier enn de som til enhver tid følger av loven.
- Begrepet omsetning i relasjon tilforskriftens § 8‑3{{{-}}}3 begrep om lav omsetning, omfatter all omsetning i merverdiavgiftslovens forstand, jf.merverdiavgiftsloven § 1‑3 første ledd bokstav a. Også omsetning som er fritatt fra merverdiavgift eller unntatt fra merverdiavgiftslovens virkeområde, skal ta med i beregningen av lav omsetning.
- Ved vurdering av om omsetningen er lav i merverdiavgiftsloven § 8‑3‑3 sin forstand, skal det normale omsetningsmønsteret til den skattepliktige vurderes. Eventuelle enkeltstående salg som ikke er vanlig for virksomheten skal ikke tas med i beregningen.
- Å nekte eller tilbakekalle rett til årlig skattleggingsperiode anses ikke som straff. Dette kan derfor skje samtidig som det blir ilagt tilleggsskatt i forbindelse med fastsettingen, uten at dette er å anse som dobbeltstraff.
Kontrollhensyn tilsier en streng oppfølging av bestemmelsene om skattleggingsperioder, men det må likevel bli foretatt en konkret og individuell i den enkelte sak.
Meldeplikt ved høyere årlig omsetning enn en million kroner
Dersom skattepliktig som leverer årlig skattemelding for merverdiavgift ser at omsetningen vil overstige én million kroner i løpet av kalenderåret, skal den skattepliktige straks melde dette til skattekontoret. Se forskriften § 8‑3‑6.
Skattepliktig som leverer skattemelding etter § 8‑3‑3 og som ser at omsetningen vil overstige en million kroner i løpet av kalenderåret, skal straks melde fra til skattekontoret.
Skattleggingsperiode for primærnæringer mv.
Forskriften § 8‑3‑7 har regler for skattleggingsperiode for primærnæringen mv.
(1) Skattepliktig innen fiske skal levere skattemelding en gang i året. Det samme gjelder skattepliktig innen skogbruk eller jordbruk med binæringer (husdyrhold, hagebruk, gartneri) som produserer og omsetter egne produkter. Skattepliktig som er frivillig registrert etter merverdiavgiftsloven § 2‑3 annet og fjerde ledd skal også levere skattemelding en gang i året.
(2) For skattepliktig hvor formålet er å omsette eller foredle produkter fra jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri og skogbruk, herunder salgslag, fruktlager, meieri, slakteri, sagbruk mv., skal det leveres skattemelding etter § 8‑3‑1.
(3) Som husdyrhold anses avl, oppdrett og hold av husdyr, herunder tamrein og pelsdyr, til bruk i jord- og skogbruk eller for produksjon av melk, kjøtt, skinn, ull, egg mv. Likestilt med husdyrhold anses etter denne bestemmelse bihold.
(4) Som hagebruk eller gartneri anses dyrking av grønnsaker, frukt, bær og blomster og andre plantevekster på friland eller under glass, plast o.l., samt tiltrekking av planter.
(5) Det skal også leveres skattemelding for primærnæringen for næringsvirksomhet som består i
a) utnyttelse av rett til jakt, fiske, jord, torv, sand, grus, stein, sanking av bær, kongler, mose, tang, tare o.l.
b) utføring av tjenester for andre med betydelige driftsmidler som minst 60 prosent av tiden nyttes i egen jord- eller skogbruksvirksomhet eller utleie av slike driftsmidler, forutsatt at virksomheten drives i tilknytning til jord- eller skogbruket og ikke utøves som selvstendig næring
(6) Skattleggingsperioden for primærnæringen er kalenderåret
Hvem har plikt til å levere skattemelding for primærnæring
Det følger av skatteforvaltningsforskriften § 8‑3‑7at skattepliktige innen fiske, skogbruk- eller jordbruk med binæringer skal levere skattemelding én gang i året.
Virksomheter som er frivillig registrert med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 2‑3 annet eller fjerde ledd skal også levere skattemelding for merverdiavgift – primærnæring (mva-melding for primærnæring). Det sistnevnte omfatter bortforpaktere av landbrukseiendom på minst fem dekar og utleiere av jordbruksarealer uten bygninger, samt foreninger som har til formål å bygge og vedlikeholde skogsveier.
Også virksomheter som produserer og omsetter egne produkter av jordbruk med binæringer og skogbruk skal levere skattemelding for merverdiavgift – primærnæring. Virksomheter som derimot omsetter eller foredler slike produkter, skal levere to månedlige skattemeldinger.
Fiskeoppdrett anses ikke som husdyrhold. Som tiltrekking av planter, anses tiltrekking av frøplanter for salg til produsent eller forbrukere. Planteskolers tiltrekking av skogplanter, anses derimot ikke som slik tiltrekking.
Næringsdrivende innen jord-, skogbruk eller fiske, som også driver annen registreringspliktig næringsvirksomhet, må i utgangspunktet levere både skattemelding for merverdiavgift – primærnæring og skattemelding for merverdiavgift – alminnelig næring. I forskriften § 8‑3‑7 femte ledd bokstav a og b, er det omtalt annen næringsvirksomhet som drives i tilknytning til jord- eller skogbruk som skal rapporteres i skattemelding for merverdiavgift-primærnæring, så lenge denne virksomheten ikke utøves som selvstendig næring.
Kortere skattleggingsperiode
Forskriften § 8‑3‑8 har regler for kortere skattleggingsperiode. Bestemmelsen har sin bakgrunn i hensynet til likviditeten hos skattepliktige som i hovedsak har merverdiavgift til gode. Bestemmelsen setter vilkår og grenser for skattekontorets adgang til å gi kortere skattleggingsperiode. Primærnæringers mulighet til å få kortere skattleggingsperiode er regulert særskilt i forskriften § 8‑3‑8 tredje ledd.
(1) Dersom inngående merverdiavgift regelmessig overstiger utgående merverdiavgift med minst 25 prosent, kan skattekontoret samtykke i at skattemeldingen leveres tolv ganger i året.
(2) Dersom inngående merverdiavgift regelmessig overstiger utgående merverdiavgift med minst 50 prosent, kan skattekontoret samtykke i kortere skattleggingsperiode enn det som følger av første ledd. Skattleggingsperioden kan likevel ikke settes kortere enn en uke.
(3) Skattekontoret kan samtykke i at skattepliktige innen primærnæringene følger de alminnelige skattleggingsperiodene.
(4) Endringene etter første og annet ledd skal normalt gjelde for minst to år regnet fra første forkortede skattleggingsperiode. Endringen etter tredje ledd skal gjelde for minst to påfølgende kalenderår.
(5) Når skattekontoret har fattet vedtak etter § 8‑3‑2, leveres månedlige skattemeldinger.
Dersom inngående merverdiavgift regelmessig overstiger utgående merverdiavgift med enten 25 eller 50 prosent, bør skattekontoret samtykke i at skattemeldingen for mva kan leveres månedlig eller halvmånedlig. Det er bare i helt spesielle tilfeller at det innvilges ukentlig skattleggingsperiode. Ved vurderingen er det bare fradragsberettiget inngående merverdiavgift som skal legges til grunn.
Kravet om at fradragsberettiget inngående merverdiavgift regelmessig skal overstige utgående merverdiavgift, er forstått slik at kravet må være oppfylt ved ordinær drift. Kravet til regelmessighet innebærer at en virksomhet som leilighetsvis får merverdiavgift til gode, for eksempel ved at det i enkelte skattleggingsperioder foretas store innkjøp, likevel ikke er kvalifisert til kortere skattleggingsperioder. Dette gjelder også virksomheter som er forhåndsregistrert, og hvor det i denne perioden bare påløper kostnader med fradragsberettiget merverdiavgift.
Skattepliktige innen primærnæringene kan søke om å følge de alminnelige skattleggingsperiodene, det vil si tomånedlig skattleggingsperiode. Skattepliktige innen primærnæringene som har store investeringer, for eksempel ved bygging av driftsbygninger, kan ha behov for kortere skattleggingsperiode for å bedre likviditeten. Det kan også være et ønske om alminnelig skattleggingsperiode for en skattepliktig innen primærnæringene dersom man ved siden av virksomhet i primærnæringen også driver annen skattepliktig virksomhet med omsetning som overstiger kr 30 000, se merverdiavgiftsloven § 15‑1 første ledd. Søknader om å bruke alminnelig skattleggingsperiode i jordbruk med binæringer og skogbruk, bør imøtekommes.
Ved endring til alminnelig skattleggingsperiode skal endringen gjelde for minst de to påfølgende kalenderårene.
Samtykke til bruk av kortere skattleggingsperioder gis etter skatteforvaltningsforskriften normalt for to år regnet fra første forkortede skattleggingsperiode. Virksomheter som regelmessig har høyere inngående enn utgående merverdiavgift og har fått kortere skattleggingsperiode, må søke på nytt etter to år. Skattepliktige innen primærnæringene følger de alminnelige skattleggingsperioder uten slik tidsbegrensning, inntil de selv melder fra om årlig leveringsplikt.
Særskilt skattleggingsperiode
Forskriften § 8‑3‑9 regulerer innberetningsplikten for de særskilte skattemeldingene.
(1) Særskilt skattemelding skal leveres av
a) mottakere av fjernleverbare tjenester som plikter å beregne merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11‑3 første ledd annet punktum
b) mottakere av klimakvoter som plikter å beregne merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11‑1 annet ledd annet punktum
c) mottakere av gull som plikter å beregne merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11‑1 tredje ledd annet punktum
d) tilbyder i forenklet registreringsordning.
(2) Særskilt skattemelding som nevnt i første ledd skal leveres periodevis. Hver skattleggingsperiode omfatter tre kalendermåneder. Første periode er januar, februar og mars, annen periode er april, mai og juni, tredje periode er juli, august og september og fjerde periode er oktober, november og desember.
Næringsdrivende og offentlig virksomhet som ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret, og som er mottakere av fjernleverbare tjenester og mottaker (kjøper) av klimakvoter eller gull, skal levere særskilt skattemelding for merverdiavgift for rapportering av omvendt avgiftsplikt. Det skal ikke leveres særskilt skattemelding for omvendt avgiftsplikt i terminer hvor det ikke påløper skyldig merverdiavgift (nullmeldinger) eller hvor de samlede kjøp for en termin ikke overstiger 2 000 kroner, merverdiavgift ikke medregnet. Vederlag som er angitt i utenlandsk valuta skal omregnes til norske kroner ut fra omregningskursen på leveringstidspunktet, jf. merverdiavgiftsloven § 4‑12 annet ledd.
Tilbyder i forenklet registreringsordning skal fra levere skattemelding for merverdiavgift på skatteetaten.no/voec.
Skattleggingsperioden er tre måneder og følger kvartalsvis rapportering.