§ 8‑6 første ledd
Arbeidsgiver som skal beregne arbeidsgiveravgift etter folketrygdloven, skal levere skattemelding med opplysninger om beregnet arbeidsgiveravgift og grunnlaget for beregning av avgift etter reglene i a-opplysningsloven.
Hvem har plikt til å levere skattemelding
Arbeidsgivere som skal svare arbeidsgiveravgift etter folketrygdloven, skal levere skattemelding. Innrapportering av arbeidsgiveravgift er basert på egenfastsetting, og skattemyndighetene foretar derfor normalt ingen fastsetting av arbeidsgiveravgiften.
Meldingen kan endres etter reglene i§ 9‑4 første ledd.
Hva skal skattemeldingen inneholde
Meldingen skal inneholde opplysninger om beregnet arbeidsgiveravgift og grunnlaget for beregning av avgift etter reglene i a-opplysningsloven. A-opplysningsloven med forskrift vil uttømmende regulere levering av slik skattemelding, og det er ikke gitt noen utfyllende bestemmelser i skatteforvaltningsforskriften.
Se nærmere under omMeldeplikt gjennom a-meldingen.
Fra 1. januar 2021 skal meldingen også inneholde opplysninger om hvilken pensjonsinnretning arbeidsgiver har inngått avtale med, etter OTP-loven § 7.
Se forøvrig Skatte-ABC, emnet «Arbeidsgiveravgift».