§ 10‑4 første ledd
Skattemyndighetene kan foreta kontroll hos den som plikter å gi opplysninger etter denne loven. De opplysningspliktige plikter likevel ikke å gi adgang til kontroll i deres private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves fra den næringsdrivendes private hjem.
Generelt
Rammen for opplysningsplikten følger av §§ 10‑1 til 10-3, og skattemyndighetene kan kreve de samme opplysningene ved stedlig kontroll som ved skriftlig innhenting av opplysninger. Den stedlige kontrollen kan skje hos skattepliktig selv, tredjepart, offentlig organ eller tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller –tjeneste. Kontrollen kan være både varslet og uvarslet. Stedlig kontroll krever ingen særskilt begrunnelse.
Kontroll i private hjem
Den opplysningspliktige plikter ikke å gi adgang til private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves fra hjemmet. Når det gjelder beviskrav har Sivilombudet i en uttalelse, SOMB 2019/2829 konkludert med at det er et minimumskrav for å kunne gjennomføre kontroll i privathjem at det er sannsynlighetsovervekt for at det drives næringsvirksomhet fra hjemmet.
At adgangen til kontroll i private hjem er begrenset til tilfeller der det drives næringsvirksomhet i hjemmet medfører at det for eksempel ikke er adgang til å kreve tilgang til skattepliktig sitt hjem for å undersøke om en bolig tilfredsstiller vilkårene for skattefritak etter skatteloven §§ 7‑1 og 7-2. Unntaket er oppstilt for å styrke de opplysningspliktiges rettssikkerhet ved å klargjøre skrankene for kontroll som Grunnloven § 102 og EMK art. 8 utgjør, se ogsåRett til respekt for privatliv og Rett til respekt for hjem.
«Hjemmet» er ikke nødvendigvis begrenset til arealer innendørs i tradisjonelle boliger eller fritidsboliger. Også uteområder som f.eks. hager, terrasser mv. kan representere en del av den privatsfære som omverdenen ikke uten videre har krav på tilgang til. Det avgjørende etter praksis fra den europeiske menneskerettsdomstolen er om det er en reell og betydningsfull tilknytning mellom personen og det aktuelle stedet som tilsier at vedkommende har en berettiget forventning om å være i fred. Normalt vil det derfor ikke være noe i veien for at skattemyndighetene kontrollerer næringsdrivende som utfører byggeaktiviteter o.l. på en bebodd bolig- eller fritidseiendom så lenge kontrollen foregår utenfor selve boligen og kontrollen ikke retter seg mot huseier/leier. De privatlivsinteressene som knytter seg til hjemmet/privatlivet må i slike tilfeller anses for å være redusert på den delen av eiendommen hvor det foregår arbeid med innleid hjelp.
Det er ingen begrensing knyttet til kontroll av arbeid på nybygg av bolig- og fritidseiendommer og ved totalrenovasjon der boligen/fritidseiendommen ikke er i bruk.
Den opplysningspliktige kan frivillig gi skattemyndighetene adgang til hjemmet.
Kontroll av personalliste
Det følger av bokføringsloven § 3a at arbeidsgivere i de bransjer som departementet bestemmer skal føre personalliste. Regler om føring av personalliste finnes i bokføringsforskriften § 8‑5‑6. Skatteetaten kan med hjemmel i § 10‑1 Kontrollopplysninger fra skattepliktige mv. kontrollere listen. Les mer om overtredelsesgebyr ved manglende føring av personalliste under § 14‑7 Overtredelsesgebyr.