6.2 Vilkår knyttet til arbeidsgiverselskapet

6.2.1 Generelt

Det er i FSFIN § 5-14-12 første ledd gitt nærmere regler om vilkår knyttet til arbeidsgiverselskapet for å kunne omfattes av ordningen. Er selskapet knyttet til et konsern, må vilkårene knyttet til arbeidsgiverselskapet også være oppfylt for de øvrige selskapene i konsernet, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav f annet punktum.

6.2.2 Selskapsformer

Ordningen gjelder for opsjoner som gir rett til erverv av aksjer i aksjeselskap hjemmehørende i Norge, jf. sktl. § 2-2. I tillegg gjelder ordningen for tilsvarende selskap hjemmehørende i et annet EØS-land som har begrenset skatteplikt til Norge etter sktl. § 2-3 første ledd bokstav b. Ordningen gjelder også for tilsvarende selskaper hjemmehørende i et land utenfor EØS som Norge har inngått skatteavtale med og som inneholder en artikkel om informasjonsutveksling.

Allmennaksjeselskaper omfattes ikke av ordningen og heller ikke selskapstyper som i andre sammenhenger er likestilt med aksjeselskap.

6.2.3 Maksimal størrelse på driftsinntekter og balansesum

Selskapets samlede driftsinntekter og balansesum må ikke overstige kr 25 mill. for at selskapet skal kunne omfattes av ordningen, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav a. Disse vilkårene må være innfridd i det nærmest foregående inntektsåret før tildelingen av opsjonen.

6.2.4 Maksimalt antall årsverk

For å komme inn under ordningen, må selskapets gjennomsnittlige antall årsverk i det nærmest foregående inntektsåret før tildelingen av opsjonen utgjøre 25 eller færre årsverk, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav a.

Både heltidsansatte, deltidsansatte og midlertidige ansatte som er innmeldt i Arbeidstakerregisteret regnes med. Som utgangspunkt kan gjennomsnittlig antall årsverk beregnes på grunnlag av antall ansatte ved begynnelsen og slutten av året. Hvis antall årsverk varierer mye i løpet av et år, kan det være aktuelt å beregne gjennomsnittlig antall årsverk på annen måte. Det kan da være aktuelt å se hen til beregningen av antall årsverk etter regnskapsloven § 7-30. Se Prop. 1 LS (2017-2018) pkt. 5.5.3 fjerde avsnitt.

Inngår selskapet i et konsern etter aksjeloven § 1-3, er det gjennomsnittlig antall årsverk samlet for alle konsernselskapene som er avgjørende.

6.2.5 Selskapets alder

Selskapet kan ikke være eldre enn seks år på tidspunktet for tildelingen av opsjonen, medregnet stiftelsesåret, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav b.

Eksempel:
Et aksjeselskap er stiftet 2. januar 2017. Reglene kan anvendes hvis opsjonen tildeles innen utløpet av 2022.

6.2.6 Skattefri omdanning

Har selskapet blitt stiftet ved skattefri omdanning fra en selskapsform til en annen, regnes selskapets alder fra stiftelsen av det opprinnelige selskapet, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav b annet punktum. Dette gjelder f.eks. hvor selskapet har blitt omdannet fra et selskap med deltakerfastsetting til et aksjeselskap. Ved eventuell omdanning fra enkeltpersonforetak til selskap, medregnes tidsrommet hvor foretaket ble drevet som enkeltpersonforetak.

6.2.7 Fisjon/fusjon

Er selskapet stiftet ved fisjon, regnes seksårsfristen fra stiftelsestidspunktet for det selskapet som det fisjonerte selskapet er utfisjonert fra, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav b tredje punktum.

For selskap stiftet ved fusjon regnes fristen fra stiftelsestidspunktet for det eldste selskapet som inngikk i fusjonen, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav b siste punktum. Tilsvarende gjelder hvor et av de fusjonerte selskapene er videreført etter fusjonen.

6.2.8 Offentlige organers eierskap

Ordningen gjelder ikke for selskaper hvor offentlige organer, alene eller sammen med andre offentlige organer, kontrollerer mer enn 24 % av kapital- eller stemmerettsandelene, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav c. Er selskapet en del av et konsern, jf. aksjeloven § 1-3, er det et vilkår at offentlige organer ikke har slik kapital- eller stemmerettsandel i noen av konsernselskapene.

6.2.9 Selskapets aktivitet, unntak for kull og stålvirksomhet

Reglene om skattlegging av opsjoner i små oppstartselskap gjelder ikke selskaper som driver kull- eller stålvirksomhet, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav d.

6.2.10 Selskapets aktivitet, begrensing knyttet til passiv kapitalforvaltning

For å kunne omfattes av ordningen må selskapet hovedsakelig drive annen aktivitet enn passiv kapitalforvaltning, jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav e. Passiv kapitalforvaltning vil f.eks. være avkastning av bankinnskudd, verdipapirer, utlån av verdipapirer eller statiske funksjoner som f.eks. lisensinntekter fra immaterielle eiendeler. Kjøp og salg av verdipapirer med direkte tilknytning til aktiviteten i oppstartsselskapet anses normalt ikke som passiv kapitalforvaltning i denne sammenheng. Som utgangspunkt må den aktiviteten som knytter seg til passiv kapitalforvaltning ikke overstige 10 % av den samlede aktiviteten i selskapet. Se Prop. 1 LS (2017-2018) pkt. 5.5.3.

6.2.11 Selskap med krav om tilbakebetaling av ulovlig statsstøtte

Selskapet kan ikke ha gjeld i form av krav på tilbakebetaling av ulovlig statsstøtte, se FSFIN §5-14-12 første ledd bokstav f.

For selskap som har fått pålegg fra støttegiver om å tilbakebetale offentlig støtte fordi den er i strid med EØS-avtalens regelverk, vil Finansdepartementet kunne pålegge Skatteetaten å kreve støtten tilbakebetalt, jf. forskrift om offentlig støtte § 5.

6.2.12 Selskapet kan ikke være i økonomiske vanskeligheter

Selskapet kan ikke være i økonomiske vanskeligheter på tildelingstidspunktet jf. FSFIN § 5-14-12 første ledd bokstav f. Hva som er økonomiske vanskeligheter må tolkes slik dette fremkommer i retningslinjene for støtte til redning og omstrukturering av ikke-finansielle foretak i økonomiske vanskeligheter (retningslinjene). Se ESAs vedtak nr. 225/17/COL avsnitt 20 og retningslinjene avsnitt 20. Etter retningslinjene anses et selskap for å være i økonomiske vanskeligheter dersom minst en av følgende omstendigheter foreligger:

  • f) For virksomheter med begrenset ansvar, når over halvdelen av dets tegnede selskapskapital er forsvunnet som følge av akkumulert tap. Dette er tilfelle, når det ved å trekke de akkumulerte tapene fra reservene (og alle andre poster, som utgjør en del av virksomhetens egenkapital) fremkommer et negativt akkumulert beløp, som overstiger halvdelen av den tegnede kapitalen.
  • g) For virksomheter, hvor minst en av selskapsdeltagerne hefter ubegrenset for virksomhetens gjeld, når over halvdelen av selskapskapitalen, som er oppført i virksomhetens regnskaper, er forsvunnet som følge av akkumulerte tap.
  • h) når virksomheten er under konkursbehandling eller oppfyller kriteriene for konkursbehandling på begjæring av dens kreditorer.
  • i) når virksomheten ikke er en SMB (se nedenfor), og i de seneste to år har hatt:
    • en gjeldsandel, dvs. et forhold mellom bokført gjeld og egenkapital, på over 7,5 og
    • en EBITDA-rentedekningsgrad på under 1,0.

Med "EBITDA" menes inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.

Hva som er et SMB er nærmere definert i Kommisjonsrekommandasjon 2003/361/EF om definisjonen av mikroforetak og små og mellomstore bedrifter, jf. retningslinjene avsnitt 13 og note 1. Av kommisjonsrekommandasjonen fremkommer det i korte trekk at et selskap er et SMB når det har mindre 250 ansatte, har en årlig omsetning som ikke overstiger 50 millioner Euro eller årlig balanse på under 43 millioner Euro. For ytterligere veiledning vises det til Kommisjonsrekommandasjonen.