4.2 Kommuners skatteplikt for konkurranseutsatt avfallshåndtering

4.2.1 Generelt

Kommuner er i følge sktl. § 2-5 annet ledd bokstav c skattepliktig for inntekt knyttet til konkurranseutsatt avfallshåndtering. Skatteplikten gjelder for alle stadier i avfallsprosessen, herunder

  • innsamling
  • transport
  • mottak
  • oppbevaring
  • behandling og
  • etterkontroll av avfall mv.

Videre foreligger det skatteplikt for inntekt fra omsetning og levering av produkter av avfall, herunder elektrisk energi og fjernvarme mv.

Skatteplikten gjelder ikke håndtering av husholdningsavfall fra kommunens egne innbyggere som utgjør kommunens lovpålagte plikt etter forurensningsloven §§ 29, 30 og 31, jf. § 34. Skattefriheten gjelder for alle stadier i avfallsprosessen for slikt avfall. Dette gjelder f.eks. omsetning av sluttprodukter av lovpålagt avfall, forutsatt at kommunen tar med denne inntekten i regnestykket når den fastsetter avfallsgebyret for innbyggerne i tråd med selvkostprinsippet, jf. Prop. 1 LS (2013-2014) pkt. 11.5.2 s. 199.

Hvis kommunen også utfører tjenester som håndtering av husholdningsavfall fra andre kommuner og/eller næringsavfall, foreligger det skatteplikt for inntektene fra de andre kommunene og/eller for inntektene fra håndtering av næringsavfall.

Som næringsavfall anses også avfall fra kommunens egne virksomheter, institusjoner og bygg mv. Fordelen ved at egen etat eller kommunale foretak henter og behandler eget avfall anses som skattepliktig uttak etter sktl. § 5-2, jf. Prop. 1 LS (2013-2014) pkt. 11.5.2 s. 199.

Skatteplikten etter sktl. § 2-5 annet ledd bokstav c gjelder ikke avkastning av slik skattepliktig inntekt, f.eks. renter.

Om skatteplikt/skattefrihet for kommunalt eide selskaper som driver med avfallshåndtering, se emnet «Skattefrie institusjoner mv.», pkt. 3.4.13.

4.2.2 Fordeling av inntekter og kostnader fra lovpålagt avfallshåndtering og avfallshåndtering som utføres i et marked

Kommuner som i tillegg til å utføre den lovpålagte oppgaven med å håndtere husholdningsavfall fra egne innbyggere også utfører avfallshåndtering i et marked, må henføre inntekter og kostnader til hhv. den skattefrie og skattepliktige delen i samsvar med skattelovens alminnelige tilordningsregler. Departementet er gitt fullmakt til å gi nærmere regler om fordelingen, jf. sktl. § 2-5 annet ledd bokstav c tredje punktum, men slike regler er ikke gitt.

4.2.3 Begrensning av fradragsretten for gjeldsrenter

Etter sktl. § 2-5 annet ledd bokstav c tredje punktum er Finansdepartementet gitt fullmakt til å gi regler om begrensning av fradragsretten for gjeldsrenter etter sktl. § 6-40 fjerde ledd som knytter seg til inntekt av skattepliktig avfallshåndtering. I følge Prop. 1 LS (2013-2014) bør regelen om fradragsrett for gjeldsrenter som knytter seg til inntekt av avfallshåndtering være den samme uavhengig av om rentene knytter seg til avfallsvirksomhet i egen eller i annen kommune. Det er ikke gitt regler for begrensning av fradragsretten for gjeldsrenter.

4.2.4 Overgangsregler

Ved innføringen av skatteplikt for konkurranseutsatt avfallshåndteringsvirksomhet per 1. januar 2014, ble det gitt overgangsregler om fastsetting av inngangsverdi for driftsmidler som inngår i den konkurranseutsatte avfallshåndteringsvirksomheten, se endringslov 13. des. 2013 nr. 117 IX, overgangsregel ved innføringen av sktl. § 2-5 annet ledd bokstav c, og tidligere utgaver av Skatte-ABC.