6 Revisors kommunikasjon

Revisor skal kommunisere skriftlig til styret om alle forhold som er fremkommet ved revisjonen og som styret bør gjøres kjent med for å kunne ivareta sitt ansvar og oppgaver, herunder vesentlige mangler i foretakets interne kontroll, brudd på bokføringsreglene og andre lovkrav og avdekkede misligheter, se revisorloven § 9-5 første ledd første punktum. Regler om hva som skal angis i kommunikasjonen og revisors oppfølging av denne fremgår av revisorloven § 9-5 første ledd annet og tredje punktum. I foretak som ikke har styre, skal kommunikasjonen skje til annet relevant ledelsesorgan, se revisorloven § 9-5 første ledd femte punktum. Revisor skal nummerere sin skriftlige kommunikasjon med styret, se revisorloven § 9-5 annet ledd. Den skriftlige kommunikasjonen skal oppbevares betryggende. Unnlater revisor å bekrefte næringsoppgaven mv., skal begrunnelsen for dette fremgå av skriftlig kommunikasjon. Begrunnelsen skal ukrevet sendes skattekontoret, se skatteforvaltningsforskriften § 7-2-11 fjerde punktum, § 8-2-6 annet punktum og § 8-9-4 tredje punktum. For den reviderte vil revisors skriftlige kommunikasjon med styret etter revisorloven § 9-5 være en del av regnskapsmaterialet, jf. bokføringsloven § 13 første ledd nr. 4. I utgangspunktet er det den regnskapspliktige som skal utlevere disse til skattemyndighetene. Skriftlig kommunikasjon og annen dokumentasjon som er i revisors besittelse, kan imidlertid kreves utlevert av revisor dersom den reviderte ikke har oppfylt sin plikt til å utlevere dokumentene, jf. revisorloven § 10-2 tredje ledd.