2.2 Bilgodtgjørelse for yrkeskjøring, godtgjørelse som ikke følger satsene fastsatt av Skattedirektoratet

2.2.1 Godtgjørelse for yrkeskjøring

For lønnstakere mv. skal godtgjørelse for kjøring i yrket som ikke følger satsene fastsatt av Skattedirektoratet, behandles etter den såkalte nettometoden. Dette gjelder uavhengig av om bilkostnadene skal fastsettes etter regnskap (yrkesbiler) eller etter standardsatsene fastsatt av Skattedirektoratet (privatbiler). Om skillet mellom yrkesbiler og privatbiler, se emnet «Bil – fradrag for bilkostnader». Bilgodtgjørelsen sammenlignes med fradragsberettigede kostnader, herunder eventuelle avskrivninger. Det er overskuddet som føres opp som inntekt og eventuelt underskudd som føres til fradrag. Underskudd vedrørende yrkeskjøring inngår i minstefradraget.

Har skatt­yteren i tillegg til yrkeskjøring med bilgodtgjørelse også yrkeskjøring uten bilgodtgjørelse, er det bare kostnader vedrørende kjøring med bilgodtgjørelse som skal sammenlignes med godtgjørelsen ved bruk av nettometoden. (Fradrag for kostnader vedrørende yrkeskjøring uten bilgodtgjørelse kommer til fradrag utenom en eventuell overskuddsberegning og inngår eventuelt i minstefradraget.)

2.2.2 Forenklet overskuddsberegning, vilkår

Lønnsmottakere mv. som etter det ovenstående skulle avregnet bilgodtgjørelsen mot bilens faktiske kostnader (regnskapsbehandling for yrkesbil) fordi bilen brukes 6000 km eller mer i yrket, kan i stedet velge å avregne bilgodtgjørelsen mot kilometersatsene fastsatt av Skattedirektoratet, se nedenfor, på tilsvarende måte som for biler som ikke er yrkesbiler. Bilen behandles da som privatbil, selv om den brukes 6000 km eller mer i yrket. Denne valgmuligheten gjelder ikke for bilgodtgjørelse i virksomhet. Ved forenklet overskuddsberegning for biler som brukes 6000 km eller mer i yrket, er det ikke fradragsrett for et eventuelt underskudd beregnet etter sats.

For biler som kunne vært ansett som yrkesbil, kan forenklet overskuddsberegning benyttes såfremt kjøringen kan legitimeres på tilfredsstillende måte gjennom en nøyaktig ført kjørebok eller ved reiseregninger. Dette gjelder uavhengig av om bilgodtgjørelsen er utbetalt som kilometergodtgjørelse, som et fast beløp eller en kombinasjon. Om kravet til kjørebok, se emnet «Bil – fradrag for bilkostnader», pkt. 4.2.

Forenklet overskuddsberegning kan ikke brukes på godtgjørelse som utbetales for kjøring

  • i virksomhet
  • utenfor virksomhet når bilen også brukes i virksomhet og yrkeskjøringen i og utenfor virksomhet sammenlagt utgjør 6000 km eller mer i året (per bil)
  • med bil som skatt­yter har fått stilt til disposisjon av arbeidsgiver o.l.

Kjøring som kommandittist/stille deltaker foretar for selskapet, anses ikke som kjøring i virksomhet når selskapet har valgt å behandle arbeidsgodtgjørelsen til vedkommende som lønn. I slike tilfeller vil reglene om forenklet overskuddsberegning på kilometergodtgjørelse kunne anvendes som for lønnstakere for øvrig.

Selv om skatt­yteren et tidligere år har fått fradrag beregnet på grunnlag av faktiske kostnader, kan han for et senere år for samme bil kreve å bli skattlagt etter reglene for forenklet overskuddsberegning. Skatt­yter må i tilfelle uttaksbeskattes som følge av overgangen til forenklet overskuddsberegning. Se emnene «Bil – realisasjon/uttak» og «Uttak av formuesobjekter og/eller tjenester».

Selv om skatt­yter for tidligere år er blitt skattlagt etter reglene for forenklet overskuddsberegning, kan han kreve å bli skattlagt etter de faktiske kostnadene for samme bil for senere år. Bilen må fra tidspunktet for endring av fastsettingsmåte behandles som yrkesbil. Om inntektstillegg for privat bruk i slike tilfeller, se emnet «Bil – privat bruk».

2.2.3 Forenklet overskuddsberegning, satser

Ved forenklet overskuddsberegning sammenlignes mottatt bilgodtgjørelse med satsen for beregning av overskudd på kilometergodtgjørelse. Satsen for skattefri kjøregodtgjørelse skal for 2021 være kr 3,50 per km uansett kjørelengde, se sktl. § 5-11 tredje ledd, jf. satsforskriften § 4. Satsen gjelder også for bruk av el-bil og for arbeidstakere med arbeidssted Tromsø. Denne satsen gjelder også kjøring i utlandet. Disse satsene er ikke sammenfallende med satsene i statens særavtaler. Dette medfører at en godtgjørelse i tråd med "Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands” vil gi et skattepliktig overskudd.

Satsene for skattefritt tillegg for passasjer, bruk av tilhenger osv. og skattefrie satser for andre transportmidler enn bil følger særavtalen.

Om behandlingen av ulike tillegg for kjøring med passasjerer, kjøring på skogs- og anleggsvei eller hvis skatt­yter må frakte utstyr og materiell, se pkt. 2.7.

2.2.4 Forenklet overskuddsberegning, andre kostnader

Ved forenklet overskuddsberegning er det i utgangspunktet ikke anledning til å føre til fradrag spesielle bilkostnader i tillegg til fradragssatsen.

Kostnader til utbedring av bilskade eller egenandel/bonustap ved skade oppstått under kjøring hvor det er mottatt bilgodtgjørelse, kan imidlertid fradras i tillegg til kilometersatsene ved forenklet overskuddsberegning. Har arbeidsgiver/oppdragsgiver ytet full eller delvis erstatning for slike kostnader, skal kostnadene reduseres med erstatningen.

Parkeringskostnader, bompenger og ferjekostnader kommer særskilt til fradrag utenom overskuddsberegningen, såfremt de ikke er dekket av arbeidsgiver.

Kostnader som kan føres til fradrag utenom den forenklede overskuddsberegningen, inngår i minstefradraget.