2.2 Unntak, rimelige velferdstiltak

2.2.1 Generelt

Ansattes fordel ved et tiltak i arbeidsforhold er iht. FSFIN § 5-15-5 skattefri dersom følgende vilkår er oppfylt

  • tiltaket kan karakteriseres som et velferdstiltak i skattelovens forstand, se pkt. 1
  • ytelsen består av en naturalytelse
  • tiltaket er rimelig, se pkt. 2.2.3, og
  • tiltaket er for alle eller en betydelig gruppe ansatte i bedriften. Dette innebærer imidlertid ikke at alle ansatte i bedriften må tilbys et velferdstiltak av samme type på samme tidspunkt, forutsatt at tiltakene er noenlunde likeverdige

Består et tiltak av flere ytelser, f.eks. teaterbesøk kombinert med julebord, må hver av ytelsene vurderes separat ved anvendelsen av disse reglene. Deretter må det vurderes om summen av alle ytelser som inngår i kombinasjonen er rimelig.

2.2.2 Naturalytelser

Om hvilke fordeler som anses som naturalytelser, se emnet «Naturalytelser i arbeidsforhold».

2.2.3 Hva er rimelig

Ved vurderingen av om velferdstiltaket er rimelig må en bl.a. legge vekt på

  • om velferdstiltaket er vanlig i arbeidslivet
  • verdien av det enkelte velferdstiltak for den ansatte, og
  • om summen av de enkelte velferdstiltak i året som tilflyter en skatt­yter/som ytes fra en arbeidsgiver er av mindre økonomisk verdi

2.2.4 Hvem kan få skattefritak for velferdstiltak

Skattefritaket omfatter alle ansatte i bedriften. Videre kan skattefritaket også omfatte aksjonær i aksjeselskap når vedkommende arbeider i selskapet. Fritaket omfatter også deltidsansatte, korttidsansatte og tidligere ansatte som har gått av med pensjon. Videre vil det omfatte styremedlemmer.

Om hvem som anses knyttet til bedriften for øvrig, se emnet «Representasjon», pkt. 1.1.